HEBT sample III

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mei 2014, 01:25

johan brugge schreef:Ik begrijp ergens niet goed waarom er zoveel aan een Bowmore dachten. Als ik de bewuste notities las, kwam ik regelmatig de termen citrus, limoen ed tegen. Geen enkele Bowmore die ik geproefd heb, had niet het minste spoortje van citrussmaken.


Hmzzz persoonlijk haalde ik er niet zo extreem veel citrus uit en kwam ik door mijn overige notities meer richting wat oudere Bowmore én ik geef toe dat ik na mijn notities weer wat was gaan rondspitten in de lijst van Bart en bij die Faces editie kwam. Toen ik daar de reviews van las zag ik behoorlijk wat overeenkomsten en vond ik dat de gok waard. Ik heb wel een slag om de arm gehouden door zowel Bowmore als Caol Ila te noemen ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 01:33

Soundwave schreef:Ik heb wel een slag om de arm gehouden door zowel Bowmore als Caol Ila te noemen

Haha, maar dat is op twee paarden wedden hè. Mijn ervaring is, als je turf, zeewier en citrus ruikt/proeft = Caol Ila. Echt wel.

EDIT: turf en citrus is soms Ardmore!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mei 2014, 09:18

johan brugge schreef:
Soundwave schreef:Ik heb wel een slag om de arm gehouden door zowel Bowmore als Caol Ila te noemen

Haha, maar dat is op twee paarden wedden hè. Mijn ervaring is, als je turf, zeewier en citrus ruikt/proeft = Caol Ila. Echt wel.

EDIT: turf en citrus is soms Ardmore!


Ja op 2 paarden inderdaad, dus minder sterk, maar ehhh de combi turf zeewier(in mindere mate) en citrus heb ik toch ook wel meerdere malen in Ardbeg gevonden. En voor mij waren de gras en stalgeuren in dit sample voor mij de meest opvallende in de neus en die rucola met pijnboompitten in de smaak. Dat laatste had ik uberhaupt nog nooit zo ervaren in een whisky haha
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Mei 2014, 10:03

johan brugge schreef:Ik begrijp ergens niet goed waarom er zoveel aan een Bowmore dachten. Als ik de bewuste notities las, kwam ik regelmatig de termen citrus, limoen ed tegen. Geen enkele Bowmore die ik geproefd heb, had niet het minste spoortje van citrussmaken.

Bowmore heeft wel heel vaak iets heel kenmerkends van citroen wine gums in zich vind ik, wat door kan slaan richting spekjes (en dan bedoel ik marshmallows in het Engels, niet bacon) als het nog zoeter is. Dus meer een zachte snoeperige variant dan het zurige waar je bij citroen aan denkt, en wellicht dat jij dit anders omschrijft. Dat aspect heeft deze sample ook een beetje in zich.

Trouwens Matti, zullen we maar om beurten een notitie insturen? We schrijven toch steeds nagenoeg het zelfde op :-P
Laatst gewijzigd door Kay op 20 Mei 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 20 Mei 2014, 10:08

Ik had hier nooit ofte nimmer een Bowmore in herkend. Bij Bowmore heb ik altijd nog in meer of mindere mate een associatie met bloemig parfum. Zelfs in de Bowmore '89 voor whiskysite en dat is toch wel de meest dieselachtige Bowmore die ik geproefd heb.

Mijn Caol Ila associatie is vooral een afdronk van as. Mijn ouders hadden en hebben nog steeds een houtkachel en soms mocht (*kuch* moest *kuch*) ik die leegscheppen in de asemmer. Precies die geur herkende ik als smaak aan het eind van de afdronk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Mei 2014, 10:19

Pfff, een druk weekend achter de rug en het is me niet gelukt om notities in te dienen. Maar ik ga er vanavond eens voor zitten. Een goeie Caol Ila gaat er altijd wel in.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Mei 2014, 12:46

johan brugge schreef:Alex, ik durf te wedden dat jij dit een topper vind.


Waarom denk je dat, johan? Ik ben inderdaad wel een liefhebber van oudere Caol Ila, da's waar.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 13:39

Banzai schreef:Waarom denk je dat, johan? Ik ben inderdaad wel een liefhebber van oudere Caol Ila, da's waar.

Euhm, omdat je in hetzelfde schuitje zit als ik.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 13:54

Soundwave schreef: de combi turf zeewier(in mindere mate) en citrus heb ik toch ook wel meerdere malen in Ardbeg gevonden.

In de meer recente bottelingen heb ik ook meer citrus geproefd, maar niet in de oudere versies.
Kay schreef:Bowmore heeft wel heel vaak iets heel kenmerkends van citroen wine gums in zich vind ik, wat door kan slaan richting spekjes (en dan bedoel ik marshmallows in het Engels, niet bacon) als het nog zoeter is. Dus meer een zachte snoeperige variant dan het zurige waar je bij citroen aan denkt, en wellicht dat jij dit anders omschrijft. Dat aspect heeft deze sample ook een beetje in zich.

Dat is toch iets nieuws voor mij. Ik maak gewoonlijk nooit een associatie met snoep als ik een whisky proef. Ik moet wel zeggen dat ik geen fan ben van zo'n snoep. Dus met die smaak ben ik niet echt vertrouwd. Ik geloof dat wij in West-Vlaanderen tegen die wine gums 'nunnebilln' zeggen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Mei 2014, 14:10

johan brugge schreef:
Kay schreef:Verder ben ik helaas lang niet zo enthousiast als de meesten op Whiskybase. Hoop maar dat dat niet gaat gelden voor de '81er Caol Ila van Dewar Rattray die ik zelf nog heb staan.

Idem dito. Ik heb eens een CI Dewar Rattray bij Bart mogen proeven die er met gemak over ging. Hopelijk voor jou gaat het om dezelfde fles.
Ik vind dit nog altijd één van de minst lekkere Caol Ila's die ik tot nu toe geproefd heb. Ik ben er van overtuigd dat de cask selectie van Dominique daar voor iets tussen zit, want deze verandert zodanig van karakter in de smaak. Ik zou haast zeggen dat dit de meest 'farmy' en vegetale Caol Ila is die ik al gedronken heb. En één die in de neus en smaak wel HEEL anders is.


Kan perfect zijn, aangezien Dominiek helemaal weg is van farmy Brora's. In de afdronk heb je heel duidelijk iets aards, farmy's, wat ook ik niet altijd welgekomen vind. Soms wel soms niet. Ik rade de Dewar Rattray ook hoger, alhoewel deze eigenlijk complexer is. Gelukkig ben ik dus geen blogger ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Mei 2014, 14:26

johan brugge schreef:
Banzai schreef:Waarom denk je dat, johan? Ik ben inderdaad wel een liefhebber van oudere Caol Ila, da's waar.

Euhm, omdat je in hetzelfde schuitje zit als ik.


That makes sense ;) Ik zal het je vanavond weten te zeggen.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Mei 2014, 15:24

johan brugge schreef:Dat is toch iets nieuws voor mij. Ik maak gewoonlijk nooit een associatie met snoep als ik een whisky proef. Ik moet wel zeggen dat ik geen fan ben van zo'n snoep. Dus met die smaak ben ik niet echt vertrouwd. Ik geloof dat wij in West-Vlaanderen tegen die wine gums 'nunnebilln' zeggen.

Nonnevotte zijn bij ons in Limburg ook eetbaar, maar dat zijn deegstrikken met suiker die vooral met carnaval gegeten worden. Zeg maar een berliner bol in een andere vorm en zonder vulling. Heel iets anders dus :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Mei 2014, 21:28

Aha, ik had deze blijkbaar al eens gedronken zie ik op Whiskybase. Ik had em destijds 88/100 gescoord en was van plan weer hetzelfde te doen. Prima Caol Ila :goedgedaan
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 21:33

Banzai schreef:Aha, ik had deze blijkbaar al eens gedronken zie ik op Whiskybase. Ik had em destijds 88/100 gescoord en was van plan weer hetzelfde te doen. Prima Caol Ila :goedgedaan

Dat zei ik toch? Je hebt van mij een sample gekregen eind vorig jaar. Eén van de laatsten uit de fles.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Mei 2014, 21:58

johan brugge schreef:
Banzai schreef:Aha, ik had deze blijkbaar al eens gedronken zie ik op Whiskybase. Ik had em destijds 88/100 gescoord en was van plan weer hetzelfde te doen. Prima Caol Ila :goedgedaan

Dat zei ik toch? Je hebt van mij een sample gekregen eind vorig jaar. Eén van de laatsten uit de fles.


Ah, dat bedoelde je. Ik wist het niet meer dat ik deze van jou heb gehad.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten