SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl - Lelystad

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl - Lelystad

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mar 2011, 20:41

Eindelijk is het dan zo ver een Whiskyclub op de bodem van de voormalige Zuiderzee en wel in Lelystad :duimop

Afbeelding

Eind 2010 opgericht maar ik hoorde er pas een week geleden van. Staat inmiddels ook in de betreffende geclassificeerde lijst: SeaBottom WhiskyClub (SBWC). En er is zelfs al een mooie website.

Vandaag was er de tweede club-tasting, waaraan ik als niet lid (eenmalig) heb deelgenomen. Direct maar als lid aangemeld want het was een goed georganiseerd ongedwongen NaT in een mooie omgeving bij Grand Café de Vier Engelen in Lelystad-centrum.

Allemaal 46% bottelingen van Signatory.
- Glenrothes 1994 (Speyside), 16 jaar oud, een bloemige dram die over de hele lengte wel vrij scherp bleef.
- Glendullan 1991 (Speyside), 17 jaar oud, een echte "Zomer-dram" met een zacht, licht kruidig/fruitig parfum.
- Edradour 2000 (Highlands), 10 jaar oud, Hier kwam het hout het meest naar voren met citrus en wat toffee. Heel zacht mondvullend, olieachtig filmend. Lekker.
- Mortlach 1991 (Speyside), 19 jaar oud, voor mij was dit de topper van de dag met toch wel 3,5 misschien 4 sterren.
- Bowmore 1990 (Islay), 16 jaar oud, medicinaal dus maar nog net niet té voor mijn gevoelige gestel. Vol rond, pittig en vrij heftig.
- Laphroaig 2000 (Islay), 10 jaar oud, deze was zelfs iets minder medicinaal dan de Bowmore maar wel rokeriger (gerookte makreel), zacht zoetig rond en vol.

Later wellicht nog meer gedetailleerde notities. We hadden er de tijd voor (14-17:00) maar ondanks dat liep het evenement toch nog uit.
Lof voor de organisatoren :goedgedaan En de bekende proefglaasjes maar wel met gegraveerd het SBWC-logo. Leuk !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

De leukste vereniging van Flevoland...

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mei 2011, 21:02

De verkiezing van de Leukste Vereniging van Flevoland is gestart!

Dat is wat mij betreft natuurlijk de SeaBottom Whisky Club in Lelystad. Alleen al het logo en de naam !
Je hoeft niet uit Flevoland te komen om deze relatief nieuwe whiskyclub te steunen bij deze verkiezing.

De directe link naar de SBWC als de leukste vereniging van Flevoland is.. http://www.leuksteverenigingvanflevolan ... tails/1237

Omroep Flevoland bij jullie vereniging op bezoek?
Volg de verkiezing via Omroep Flevoland

Alle informatie over de verkiezing vind je op http://www.deleuksteverenigingvanflevoland.nl. Volg de verkiezing elke woensdag om 11:30 op de radio en elke werkdag om 14:30 en 15:30 uur.

Twitter

Het laatste nieuws rondom de verkiezing is ook te volgen via twitter: http://twitter.com/@DLVVF en #DLVVF.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Een verticale-Highland Park proeverij

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2011, 10:58

Afgelopen Zondag een verticale-Highland Park proeverij gehad. Allemaal OB's. Disclaimer: meer gekletst dus iets minder aandacht kunnen schenken aan de drams. Wel mijn best gedaan.

  • Highland Park 12yo, 40%
    De bekende dram: donker goudgeel met gem. tranen. Vooral citrus en honing met ietsje rook. Ronde smaak, licht peperig en iets zilt. Afdronk niet al te lang maar okay. Zie ook: Highland Park 12yo 40% OB (±82).
  • Highland Park 15yo, 40%
    In het verlengde van de 12 yo 8-) De 15yo is in alle opzichten voller dan de 12yo.
    De neus is wat krachtiger, kruidiger (mint) zoeter en rokeriger en ook de smaak is wat voller, toffee en graan-ig. Peperig maar in combinatie met het filmende en zoetige toch heel zacht (±84).
  • Highland Park 16yo, 40%
    Lijkt veel op de 15yo maar hier wat meer (sinaasappel) marmelade, boter-ig en mout (±84).
  • Highland Park 18yo, 43%
    Duidelijk meer uitgesproken. Wel wederom in het verlengde van de 16yo maar meer fruit, hout en vanille. Zelfde kleur maar plakt weer wat meer aan het glas. Ook hier de (sinaasappel) marmelade, en honing met mint. Iets zoeter en ook wat drogend (door tannine). Vol, rond en olieachtig mondgevoel. Zacht met duidelijk puur-chocola (±88).
  • Highland Park 21yo, 40%
    Ook weer heel vergelijkbaar met de 18yo.Ook hier duidelijk meer hout en toffee. Iets meer kruidig en de peperigheid van gember op siroop (±88).
  • Highland Park 16yo Single Cask, 58,7% (0,35 liter voor Nederland)
    Tsja nummer zes alweer. Een CS en dat was duidelijk. Deze was vrij donker amberkleurig en dik. Wederom redelijk herkenbaar in de neus maar duidelijk meer rokerigheid en wat leer. Ook filmend, rond en zilt met een gemiddeld lange afdronk met hout, salmiak en zelfs iets van maggi. Behoorlijk peperig en mocht voor mij wel wat water hebben (±87).

Na deze proeverij had ik wel zoiets van jammer dat ze (bijna) allemaal op 40% zitten en niet in elk geval 43%. Maar dat lag niet aan de organisatie want dat was allemaal weer prima geregeld.
:Slainte
1 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2011, 19:41

De bijeenkomst van 17 september 2011 had er zes van de Bruichladdich Sixteen, First Growth – Cuvée, naast elkaar.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mar 2012, 08:48

Vanmiddag een proeverij van Kintra bottelingen.
Ik heb er zijn in. Dit is de lijst op proefvolgorde:

Dalmore 11 jaar
Mortlach 22 jaar
Miltonduff 21 jaar
Benrinnes 26 jaar
Confidential 16 jaar
Bunnahabhain 13 jaar
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Proeverij van Kintra bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2012, 15:56

Allemaal lekkere whiskies.
Ik had de Dalmore liever als 4de of 5de gehad.
Dit is mijn voorkeursvolgorde, de lekkerste bovenaan:

Confidential 16 jaar, 53,9%.
Een lekkere sherried whisky met rozijnen, sinaasappel, marsepein, chocola in neus en smaak. Vol, zoetig en zacht met een vrij lange afdronk en vrij complex

Bunnahabhain 13 jaar, 56,2%.
De geturfde van deze serie. Houtskool en gerookte makreel (qua rook). Vol, rond en zacht, iets drogend en wat zilt.

Dalmore 11 jaar, 57,5%.
Geel fruit. Perzik, pruim. Ietsje hout (perzik pit) en munt. Rond en zacht peperig, licht drogend met gemiddeld lange afdronk.

Benrinnes 26 jaar, 58,3.
Rozijnen en iets rokerig (rubbertje), stro en honing en ahorn-siroop. Rond en heel verwarmend maar toch zacht met een lange afdronk.

Mortlach 22 jaar, 47,9%.
Geel fruit. Mango, (gele)appel, het houtige van thee/eiken. Licht zoet, extreem zacht maar toch pittig en opwekkend. Drinkt wel heel makkelijk weg als het over doordrinkers gaat.

Miltonduff 21 jaar, 59%.
Bloemig, honing in iets eikenhout. Zoetig, peperig, iets zilt en heel filmend en een beetje drogen met gemiddeld lange afdronk.

Ze hadden eigenlijk geen van allen water nodig als het gaat om de sterkte, allemaal vrij zacht. Als score zit het allemaal ruim in de 80 met de Confidential misschien wel eenzaam rond 90.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mei 2012, 09:32

Zondag een lange late Whisky lunch...

Wullie McMorland, de voorzitter van de Alkmaarse whiskyclub en tevens eigenaar van Schots restaurant Hielander, zal een aantal whisky’s presenteren. Deze whisky’s zoekt hij uit aan de hand van een menu, dat is samengesteld door de kok van Brasserie De Houtrib. Er zijn vier opeenvolgende gerechten samengesteld, qua formaat net iets kleiner dan een voorgerecht. Houd er dus rekening mee dat dit een volledige maaltijd is!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Whisky & Food

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mei 2012, 21:01

Met 16 man (inderdaad) zojuist de proevetasting gehad. Was lekker en gezellig :smullen :goedgedaan

1 - Gemarineerde Schotse zalm met dille-mosterd mayonaisse (met brood)

Springbank 10yo OB, 46% (Bourbon en Sherry).

2 - Bos-paddestoelen risotto met Parmezaanse kaas en truffelolie.

Ardmore 2000/2011, Sherry Barrel, Exclusive Malt, 45,8%.

3 - Gorconzola, peer en pijnboompitten (op boerenbrood met verse peer en peergelei).

Glendullan 1998/2011 Port finish, Coopers Choice 46%

4 - Black Tiger gamba's in knoflook en Spaanse peper met Parma ham en olijven.

Bunnahabhain Heavy Peated 1997/2011, Sherry Hogshead The Ultimate, 46%.

De gerechtjes combineerden heerlijk met de whiskies (of/en andersom).
Bij nummer 4 was de onderlinge invloed extreem. Na een Gamba (staartje omwikkeld met Parma ham) was de whisky extra pittig en aanwezig terwijl hij na een olijf juist zoet en niet scherp was.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2012, 14:10

Op zondag 23 september heeft de SBWC een verticale proeverij met 6 Aberlour's georganiseerd.
Vijf OBs en één IB: Aberlour verticale proeverij van 6 bottelingen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Marshammie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 Jan 2013, 13:08
Locatie: Almere

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 21 Jan 2013, 19:46

Piet schreef:Op zondag 23 september heeft de SBWC een verticale proeverij met 6 Aberlour's georganiseerd.
Vijf OBs en één IB: Aberlour verticale proeverij van 6 bottelingen.


Er is door Omroep Flevoland een item gemaakt over de whiskyclub. Dit was tijdens de horizontale Aberlour tasting
http://www.omroepflevoland.nl/uitzending-gemist/video-player?p=Binnen+de+Dijken&d=201210011748
Het betreft hier het derde onderwerp.
Groet,
Marcel
0 x
Afbeelding




Slainte

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2013, 20:38

Ah, rond de 7:00 min begint het .... (wel kort trouwens)

Ik had al eerder gezocht maar het niet gevonden. Dank :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Feb 2013, 21:36

Tijdens de eerste club-NaT op 10 feb met als thema "Onbekend" deze onbekende grootheden geproefd. Laat ik zeggen dat het interessant was 8-)

Als extraatje kregen we als eerste (tijdens de voorafgaande ALG) een "mistery" borrel:
Crown Royal Reserve 40%
Licht amber gem. tot dikke tranen.
Sherried. Hout, fruit (oa. sinas), rozijn.... banaan?
Vettig en vrij zacht peperig met chocola en een klein rubbertje. Opwekkend. Gem. lange afdronk.
Verrassend. Ik had er zo maar iets van een 10 á 12 jaar oude Balvenie of Macallan in geproefd.
Score ±80 !

Glendarroch 1988, 40% NAS (10yo?) Whisky Galore
Donker goud en gem. dik.
Citrus, grapefruit-schil.
Ronde binnekomst, vrij pittig peperig en iets zoet. Fruit, pruim, perzik-pit.
Korte tot gem. lange wat moutige afdronk.
Score ±78

Glengyle - Kilkerran 5yo, 46%
Goudkleurig, vrij dun.
Citrus, grassig, amandel.
Vrij rond en zoetig en behoorlijk scherp.
Vrij kort en granig.
Score ±73/74 Ik vind dit eigenlijk té jong om te drinken.

Carn Mor Speyside 15yo, 46%
Donker goud met wat amber.
Citrus, marsepein, bittere sinaasappel en groene thee.
Zacht pittig, vol, filmend en sappig met wat zoet en met puur chocola.
Gem. lange afdrong met een fijn bittertje en wat stro.
Score ±86

Linlithgow 1982 28yo, 46% The Ultimate
Goudgeel, gem. dik.
Grapefruit, perzik, pruim, amandel en zoethout.
Zachte binnenkomst om dan heel pittig peperig te worden. Likeurachtig.
Gemiddeld lange afdronk.
Score ±85

Undercover (Laguvulin) 14yo, 53,1% Daily Dram
Goudkleurig en dik.
Gerookte makreel en wat fruit.
Rond, zacht met een leertje en een gemiddeld lange afdronk.
Voor mij overheerste toch het rokerige.
Score ±85

Mackillop's Choice Ballantruan 4yo, 62,1%
Heel licht stro-geel.
Jong, grassig, drop.
Puur heel scherp. Met een scheut water wel te pruimen.
Leek op new-spirit.
Score ? Ik zou niet weten hoe ik deze op de whisky-ladder moet zetten. Zou ik over 5 jaar wellicht wel kunnen doen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Marshammie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 Jan 2013, 13:08
Locatie: Almere

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 18 Feb 2013, 17:19

Ik heb weer heel wat gemist! De intentie was om te komen. Sneeuw gooide roet in het eten.
0 x
Afbeelding




Slainte

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Club-tasting thema "oud en nieuw"

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2013, 21:15

De club-tasting op 17 maart had dit keer als thema "oud en nieuw".

Geproefd werd in 3 onderdelen.
Dit was deels een blinde proeverij. We wisten wel welke het per combinatie waren maar niet in welk glas wat zat. En voor het eerst ging het qua logistiek niet helemaal goed waardoor we dachten met de Tullibardine-sessie bezig te zijn terwijl het
Highland Park was. Uiteindelijk kwam de verwisseling uit en was alles toch nog verklaarbaar.

De expressies:

  • Highland Park 12 oud, 40%
    Wat gronderig, grapefruit, wijngum. Wat dun van smaak, sinaasappel, met korte tot gem. lange afdronk.
    Score ±82.
  • Highland Park 12 nieuw, 40%
    Goud met amber teint, vrij dun.
    Ook een beetje gronderig (of zijn het de glazen?), hout, toffee, acer-syroop en wat bloemig. Zacht en rond en mist ook wat body. Gember, zoethout en een gem. lange afdronk. Score ±85.
    Deze nieuwe vind ik wel duidelijk beter dan de oude (waarvoor een veelvoud wordt gevraagd), ook meer sherry-invloed.


  • Tullibardine Rum finish, 46%, NAS.
    Goud kleurig. Citrus, wijngum, ?... Zachte ronde binnenkomst dan peperig en zoetig met gem. lange afdronk. Score ±83
  • Tullibardine Sherry finish (PX), 46%, 1993/2010, 17 jaar oud.
    Oud-goud/amber en vrij dik. Zacht zoet, sherry, sinaasappel, rozijnen, vijg. Sappig, vol en rond met lijnolie, chocola, pruim en een klein bittertje. Gember pittig en gem. tot lange afdronk. Score ±88, voor mij de topper met een score van ±88.
  • Tullibardine New Spirit, 69°abv.
    Wit, plakkerig, brandend en anijs. Inderdaad, spirit !


  • Bruichladdich Barley 2006, 50%, 6 jaar oud.
    Stro-geel. Grassig, thee, citrus en grapefruitschil. Olie-achtig en iets zoetig. Rond, sappig en gepeperd.
  • Bruichladdich Bere Barley 2006, 50%, 6 jaar oud.
    Stro-geel. Ook grassig maar duidelijk vers gemaaid gras, limoen. Ook sappig en filmend. Minder scherp dan de voorgaande met iets van hooi.
Ik vond de Bere duidelijk aangenamer. Helaas in de consternatie vergeten te scoren :HitHead
Ik denk rond de 82 maar helaas,......
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl - Lelystad

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mei 2013, 21:11

Op vrijdagavond 29 maart heeft een klein groepje clubleden nog flink moeten werken tijdens een Glenmorangie Cask Masters tasting te Lelystad.

Voor een volledig verslag en wat reacties zie Glenmorangie Cask Masters tasting, Lelystad.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten