HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
In HetWhiskyforum - Virtuele blind tasting-2: Algemene info staat de algemene informatie en de links naar alle ontmaskeringen en panelproefnotities etc.
Hier zetten we de finale bevindingen en kunnen we over niet sample specifieke zaken discussiëren ná afloop van de VBT (vanaf 30 of 31 oktober).
0 x
Piet (Peat voor whisky-intimi)
Tip: Hier staat hoe je een Avatar instelt, hier hoe je een Whiskybase collectie in je Onderschrift zet, en hier registratie van je IWS lidmaatschap.
Tip: Geef even aan in welke regio je woont.
Tip: Hier staat hoe je een Avatar instelt, hier hoe je een Whiskybase collectie in je Onderschrift zet, en hier registratie van je IWS lidmaatschap.
Tip: Geef even aan in welke regio je woont.
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Het valt niet mee om de verrassing er in te houden. Hier op het forum wordt zo veel gekocht en gedronken, vooral nu er van alles en nog wat samples worden aangeboden. Na aankoop van de VBT-2 flessen kwam o.a. dit voorbij:
29 aug:
5 sept:
16 sept:
16 sept:
15 sept:
30 sept:
29 aug:
JayDie schreef:Twitter Tasting #CBTT2:
Compass Box Oak Cross en Compass Box Flaming Heart (release komende maand in Nederland).![]()
Helaas had m'n sample Compass Box Hedonism de post niet overleefd
5 sept:
GJR schreef:Notities van de laatste Compass Box Twitter tasting bijwerken voor mijn
blog.. dus opnieuw geproefde de Oak Cross,
....
16 sept:
ElwinB schreef:Laatste restje uit de Glenfiddich 15yo. Die gaat er op zeker nog eens komen! Erg lekker.
16 sept:
jpvdw schreef:Sample van een Brora van Gordon & McPhail (CC) 1982-2008 uit een refill sherry butt op 43%
Mijn eerste Brora....
15 sept:
johan brugge schreef:Allee vooruit. Hier gaan we dan:
...
- Clynelish 1997 The Whiskyman 53.5 %
...
En alles met een stevige korting van 10 tot 15 %!
30 sept:
Kay schreef:Drum Major Lowland 6 YO (echt niks aan)
Glenfiddich 15 YO (mwoa, gaat)
Ardbeg Corryvreckan (hehe, dat smaakt tenminste écht goed)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-6 (29 okt)
Ja, Piet, een prachtige virtuele blind tasting, met 'n mooie en spannende ontknoping, zeker met je keuze voor de Oak Cross van Compass Box! Er zijn, zo te lezen, toch nog aardig wat proevers geweest, die de goede richting gevonden hebben, waarvoor dan ook mijn oprechte hulde
Het kan niet anders, dan dat de 3de tasting nog beter, nog mooier wordt. Kan haast niet! Jij wel. Enne, laten we je vrouw vooral niet vergeten voor haar geweldige bijdrage
en 
Het kan niet anders, dan dat de 3de tasting nog beter, nog mooier wordt. Kan haast niet! Jij wel. Enne, laten we je vrouw vooral niet vergeten voor haar geweldige bijdrage
en 
0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Voor mij was dit een heel erg leuke ontdekkingstocht! Vooral het zoeken en vinden van smaken was geweldig, en uiteraard ook het raden naar sommige drams, zeker die Dailuaine - daar was ik toch erg nieuwsgierig naar! Ook het lezen van andere reviews en het bekijken van andere scores was een belevenis...
Mijn persoonlijke scores:
Dailuaine 88p
Brora 84p
Clynelish 83p
Oak Cross 82p
Glenfiddich Solera 81p
Teaninich 77p
Enkel die Dailuaine zou bij mij dus de drempel van 85 punten halen, de andere vier zitten in de 'voldoende goed' groep.
Enkel de Teaninich was voor mij niet echt mijn ding, los van of ie goed gemaakt was of niet.
Ik denk dat Piet een beetje pech heeft gehad dat de Clynelish minder goed viel - toch bij mij - dan ie van de 'bloggers' had mogen verwachten. Dit weekend bv nog de Clynelish whiskyman voor Lindores mogen proeven, en die had toch merkbaar meer kwaliteit op het fruitige in mijn ogen. Veel expressiever.
Wat ik wel wat heb gemist in deze tasting is de turf. Niet dat een turfbom nodig was, maar ik weet wel nog dat ik - voor ik sample 6 opende - echt hoopte op iets met duidelijke turf. Alleen de Dailuaine gaf mij wat rokerigheid, wat ik toch al snel als een meerwaarde zie, in combinatie met andere zaken wel te verstaan...
Alvast bedankt Piet, voor deze HWF-VBT 2!!!!!
Mijn persoonlijke scores:
Dailuaine 88p
Brora 84p
Clynelish 83p
Oak Cross 82p
Glenfiddich Solera 81p
Teaninich 77p
Enkel die Dailuaine zou bij mij dus de drempel van 85 punten halen, de andere vier zitten in de 'voldoende goed' groep.
Enkel de Teaninich was voor mij niet echt mijn ding, los van of ie goed gemaakt was of niet.
Ik denk dat Piet een beetje pech heeft gehad dat de Clynelish minder goed viel - toch bij mij - dan ie van de 'bloggers' had mogen verwachten. Dit weekend bv nog de Clynelish whiskyman voor Lindores mogen proeven, en die had toch merkbaar meer kwaliteit op het fruitige in mijn ogen. Veel expressiever.
Wat ik wel wat heb gemist in deze tasting is de turf. Niet dat een turfbom nodig was, maar ik weet wel nog dat ik - voor ik sample 6 opende - echt hoopte op iets met duidelijke turf. Alleen de Dailuaine gaf mij wat rokerigheid, wat ik toch al snel als een meerwaarde zie, in combinatie met andere zaken wel te verstaan...
Alvast bedankt Piet, voor deze HWF-VBT 2!!!!!
0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Yapi schreef:Wat ik wel wat heb gemist in deze tasting is de turf.
Tsja, de Brora stond bekend als het geturfde broertje van Clynelish .... maar dat is in die laatste jaren wel afgebouwd en dat hebben we inderdaad kunnen proeven
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Vond het geweldig, kan het niet vaak genoeg zeggen! Maar ehhhhh kiezen wordt wel erg moeilijk hoor. De Dailuaine komt er denk ik wel bij, maar het waren stuk voor stuk whiskies die ik met plezier heb gedronken. Voor mij zit het verschil ook wel erg in het moment dat ik één van deze 6 (theoretisch gezien) zou inschenken. Zo lijkt de Glenfiddich mij bv lekker na een lekker stukje parmezaan met balsamico. De mega vette finish van de Oak Cross ben ik ook fan van, maar de neus vond ik minder spannend. Kortom, ik wacht nog even met stemmen tot volgende week.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Wat een geweldige variatie in drams, zeg. Heel knap gedaan hoor, Piet!! Enkel de Glenfiddich en de Clynelish had ik al geproefd. Alle anderen waren nieuw voor mij.
Ik heb de volgende scores genoteerd:
Dailuaine: 84
Oak Cross: 84
Glenfiddich: 81
Brora: 80
Clynelish: 79
Teaninich: 74
Ik heb de volgende scores genoteerd:
Dailuaine: 84
Oak Cross: 84
Glenfiddich: 81
Brora: 80
Clynelish: 79
Teaninich: 74
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Alleen voor whiskystatistici
Alleen voor whiskystatistici
In totaal zijn er 151 proefnotities ingediend, gemiddeld 25 per sample-tasting.
Dus de zorg dat er bij 42 (blind 41) deelnemers té veel zou zijn is in elk geval niet bewaarheid.
Als je in het "HWF Virtuele Blind Tasting-2" forum naar de sample-onderwerpen kijkt zie je wel duidelijk een trend van afnemende activiteit (reacties en bekeken, maar ook bij de inzendingen) vanaf sample #1 naar #6
De laatste tasting was inderdaad het minst actief.
Zou dat te maken hebben met de (lagere)beoordeling, de vakanties of omdat het té lang duurt (aantal en/of tijdspanne)
In totaal zijn er 151 proefnotities ingediend, gemiddeld 25 per sample-tasting.
Dus de zorg dat er bij 42 (blind 41) deelnemers té veel zou zijn is in elk geval niet bewaarheid.
Als je in het "HWF Virtuele Blind Tasting-2" forum naar de sample-onderwerpen kijkt zie je wel duidelijk een trend van afnemende activiteit (reacties en bekeken, maar ook bij de inzendingen) vanaf sample #1 naar #6
De laatste tasting was inderdaad het minst actief.
Zou dat te maken hebben met de (lagere)beoordeling, de vakanties of omdat het té lang duurt (aantal en/of tijdspanne)

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Zo, die zit er op. Ik vond het een mooie tasting met een paar leuke verrassingen. Ik had niet verwacht zomaar een Brora te proeven te krijgen. Ook de keuze om eens wat, laat ik het even onbeschoft zeggen, blendvullers in het zonnetje te zetten was mooi.
Mijn top-2 drams waren de Brora en de Teaninich.
Wellicht is 6 samples net 1 sample te lang als je 1 week tussen de samples zet? Wat mij ook opviel is dat deze tasting wat minder extremen bevatte. Ik vond ze allemaal smakelijk, maar miste misschien net dat ene turfbommetje of dat ene sherrymonster. Ach, wellicht ben ik te boers of te jong in whiskyjaren om de complexiteit in het gebodene op waarde te schatten.
Mijn top-2 drams waren de Brora en de Teaninich.
Piet schreef:Als je in het "HWF Virtuele Blind Tasting-2" forum naar de sample-onderwerpen kijkt zie je wel duidelijk een trend van afnemende activiteit (reacties en bekeken, maar ook bij de inzendingen) vanaf sample #1 naar #6
De laatste tasting was inderdaad het minst actief.
Zou dat te maken hebben met de (lagere)beoordeling, de vakanties of omdat het té lang duurt (aantal en/of tijdspanne)
Wellicht is 6 samples net 1 sample te lang als je 1 week tussen de samples zet? Wat mij ook opviel is dat deze tasting wat minder extremen bevatte. Ik vond ze allemaal smakelijk, maar miste misschien net dat ene turfbommetje of dat ene sherrymonster. Ach, wellicht ben ik te boers of te jong in whiskyjaren om de complexiteit in het gebodene op waarde te schatten.
0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Uit Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)
Uit HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-6 (29 okt)
Pas nu we de VBT hebben afgesloten kan ik hierop terugkomen.
Zoals je ziet had deze tasting een hoog "intellectuele-stimulans en -uitdaging" gehalte.
Ik heb het mezelf ook extra moeilijk gemaakt omdat ik vanaf het begin al wat verborgen thema's wilde inbouwen met als belangrijkste de - Clynelish + Dailuaine + Teaninich = Oak Cross rode-draad en de Clynelish-Brora zijsprong.
Of eigenlijk twee,... zelfs drie thema's.
Dat heeft me wel heel wat extra speurwerk gekost, en dan spreek ik echt over een paar volledige dagen.
Thema/draden:
1 - Omdat het "blind" al lastig genoeg is, door o.a. de betrekkelijke onbekendheid, in deze tasting alleen maar Schotse Hooglanders.
2 - Clynelish als een variant op sample-5 van VBT-1 en Brora als de historische opvolger/voorganger van Clynelish.
3 - Alle zes zijn het Schotse Highlanders opgevoed op sherrie-vaten, al dan niet in combinatie met andere vaten. En dan niet alleen overheersend Sherry in de smaak van alle samples!
4 - Zowel Clynelish, Dailuaine als Teaninich verdwijnen voor het grootste deel in Johnnie Walker blends.
5 - Vier van de zes zijn eigendom van Diageo.
6 - Geen Johnnie Walker maar Oak Cross als blended malt van drie van de eerder geproefde whiskies en dus ook een Schotse Higland Malt.
Dus vandaar het ontbreken van "extremen".
Volgende keer maak ik het mijzelf minder moeilijk, zonder rode-draad of thema, en zal ik me meer op smaak-typen richten
... en uh, "turf" staat ook genoteerd 
Ps: Op het aantal van 6 samples kom ik nog terug in een VBT algemeen onderwerp....
brebe schreef:... En laten we eerlijk zijn, ik had nog nooit van Teaninich gehoord, dus ver zat ik er niet naast toen ik zei dat ik geen idee had.
Kortom, ik ben best tevreden!
Piet, je legt de lat wel hoog mocht er ooit een derde VBT komen!
Uit HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-6 (29 okt)
Yapi schreef:...
mooi, de rode draad is duidelijk, Piet
Pas nu we de VBT hebben afgesloten kan ik hierop terugkomen.
Zoals je ziet had deze tasting een hoog "intellectuele-stimulans en -uitdaging" gehalte.
Ik heb het mezelf ook extra moeilijk gemaakt omdat ik vanaf het begin al wat verborgen thema's wilde inbouwen met als belangrijkste de - Clynelish + Dailuaine + Teaninich = Oak Cross rode-draad en de Clynelish-Brora zijsprong.
Of eigenlijk twee,... zelfs drie thema's.
Dat heeft me wel heel wat extra speurwerk gekost, en dan spreek ik echt over een paar volledige dagen.
Thema/draden:
1 - Omdat het "blind" al lastig genoeg is, door o.a. de betrekkelijke onbekendheid, in deze tasting alleen maar Schotse Hooglanders.
2 - Clynelish als een variant op sample-5 van VBT-1 en Brora als de historische opvolger/voorganger van Clynelish.
3 - Alle zes zijn het Schotse Highlanders opgevoed op sherrie-vaten, al dan niet in combinatie met andere vaten. En dan niet alleen overheersend Sherry in de smaak van alle samples!
4 - Zowel Clynelish, Dailuaine als Teaninich verdwijnen voor het grootste deel in Johnnie Walker blends.
5 - Vier van de zes zijn eigendom van Diageo.
6 - Geen Johnnie Walker maar Oak Cross als blended malt van drie van de eerder geproefde whiskies en dus ook een Schotse Higland Malt.
turfsmurf schreef:Wellicht is 6 samples net 1 sample te lang als je 1 week tussen de samples zet? Wat mij ook opviel is dat deze tasting wat minder extremen bevatte. Ik vond ze allemaal smakelijk, maar miste misschien net dat ene turfbommetje of dat ene sherrymonster
Dus vandaar het ontbreken van "extremen".
Volgende keer maak ik het mijzelf minder moeilijk, zonder rode-draad of thema, en zal ik me meer op smaak-typen richten
Ps: Op het aantal van 6 samples kom ik nog terug in een VBT algemeen onderwerp....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Als ik kijk naar de scores die ik gegeven heb, komen Glenfiddich 15 en Oak Cross als beste 2 uit de bus. Verrassend....en wat zegt dat? Houd ik dan meer van wat 'simpele' whisky's'? Kan ik een Brora bijvoorbeeld niet goed op waarde schatten? Want die krijgt met 70 punten veruit de laagste beoordeling. En vond ik ook oprecht het minst lekker, geen spannende whisky. En ook wel apart dat ik de Glenfiddich 15 niet meteen herkende. Vlak daarvoor had ik de laatste dram uit de fles gehaald en ik vond het sowieso al één van de lekkerste whisky's die ik thuis had staan.
Met zo'n blinde tasting leer je in ieder geval onbevooroordeeld ruiken en proeven. En dat is verdomd moeilijk. Ik zit er soms gigantisch naast en soms heel dicht bij in de buurt. Het is in ieder geval erg leuk en leerzaam, ook om alle notities van anderen te lezen. Bijzonder hoe één en dezelfde whisky zoveel verschillende notities kan opleveren.
Ik doe de volgende keer hoe dan ook weer mee!
Erg goed georganiseerd, Piet! Leuk ook om achteraf alle rode draadjes te zien. Ja, te gek!
Met zo'n blinde tasting leer je in ieder geval onbevooroordeeld ruiken en proeven. En dat is verdomd moeilijk. Ik zit er soms gigantisch naast en soms heel dicht bij in de buurt. Het is in ieder geval erg leuk en leerzaam, ook om alle notities van anderen te lezen. Bijzonder hoe één en dezelfde whisky zoveel verschillende notities kan opleveren.
Ik doe de volgende keer hoe dan ook weer mee!
Erg goed georganiseerd, Piet! Leuk ook om achteraf alle rode draadjes te zien. Ja, te gek!
0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Ik ga vanavond (als het lukt) m'n mini-tasting doen van alle samples. Heb overal nog wel 2,5 cl van over. Ik heb alvast ingevuld welke ik nu het lekkerst vond: de Teaninich! (Mooi he, bij de één bovenaan de lijst, bij de ander onderaan
)
)
0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
JayDie schreef:Ik ga vanavond (als het lukt) m'n mini-tasting doen van alle samples.
Ditto, op dit moment staan de de Glenfiddich (met stip) en de Clynelish voor mij bovenaan, maar vanavond ga ik mijn uiteindelijke scores vaststellen.
Ik ben het overigens wel eens met het sentiment dat er wat meer verschillen in mogen (wat mij betreft mag er ook best bijv. een rum, bourbon of korenwijn tussen zitten). Een thema-proeverij zoals deze werkt (vind ik) beter op één avond.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Liquid_Gold
- Senior

- Berichten: 264
- Lid geworden op: 29 Mei 2012, 11:15
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Toen ik mij inschreef voor de VBT-2 had ik niet verwacht om zulke mooie whiskysamples te mogen proeven. Ik had VBT-1 natuurlijk niet meegemaakt en ik heb er bewust ook niets van opgezocht op dit forum. Daarmee verwachtte ik eigenlijk een aantal gewone OB's. Tot ik de eerste sample open deed en meteen door had dat dit geen gewone tasting ging zijn.
Tot mijn grote vreugde was dit een geweldige 6 weken durende ervaring. De volgorde van de drams was prima opgebouwd richting de Oak Cross. Mijn complimenten aan Piet (en zijn vrouw) om dit in elkaar te steken.
Op naar VBT-3 zou ik zo zeggen

Tot mijn grote vreugde was dit een geweldige 6 weken durende ervaring. De volgorde van de drams was prima opgebouwd richting de Oak Cross. Mijn complimenten aan Piet (en zijn vrouw) om dit in elkaar te steken.
Op naar VBT-3 zou ik zo zeggen

0 x
Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting
Matti schreef:Ik ben het overigens wel eens met het sentiment dat er wat meer verschillen in mogen (wat mij betreft mag er ook best bijv. een rum, bourbon of korenwijn tussen zitten).
Ik heb ook 2x gedacht dat het de ene keer een rum was en de andere keer een korenwijn. Had het ook wel verwacht.
Misschien een thema voor een volgende: duidelijk peat, duidelijk rook, duidelijk sherry, duidelijk graan, etc. Om een beetje de randen op te zoeken
0 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten




