HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 19 Apr 2012, 09:50

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
23%
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
4
31%
Afbeelding - 86-90
4
31%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 18:58

Ik ga dit sample vanavond toch nog eens opnieuw proeven. Ik ben echt benieuwd of ik er hetzelfde over denk als de eerste keer. Dit is nog maar de 7e Springbank die ik geproefd heb en buiten de 21yo en de BR Peat Smoked vond ik er niet echt veel aan. Deze kan daar misschien wel verandering in brengen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 19:38

wat ik me af vraag, wie zou hier 55 euro voor willen betalen? In België zelfs gemakkelijk prijzen tot 75 euro...

ik vind het die prijs wel waard, ik heb genoten van mijn 2de dram. Al lijkt het duur voor een whisky van 10yo. Die Rundlets & Kilderkins barrels gaan er wel wat bijgelapt hebben, bij de prijs! Al gaan ze snel de deur uit. Bij whisky Van Zuylen is ie er al niet meer, en ik vermoed dat anderen wel betrekkelijk "snel" zullen volgen.

Wel kijk ik bovendien uit naar de Longrow en Hazelburn versies!! En is het de bedoeling, denk je, dat enkele van die vaatjes onaangeroerd blijven tot ze 15 of 18yo zijn?
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 19:44

Inderdaad ja. De prijzen in België zijn soms belachelijk. Dan hoeft het voor mij ook niet hoor, toch niet voor een 10yo. Dan wacht ik wel even af of de Longrow's ook zoveel zullen kosten, want doorgaans vind ik Longrow beter dan Springbank.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor McRay » 09 Apr 2012, 19:44

Yapi schreef:wat ik me af vraag, wie zou hier 55 euro voor willen betalen? In België zelfs gemakkelijk prijzen tot 75 euro...


Ik niet in ieder geval. Voor dat geld koop ik liever wat anders.....
0 x
Sláinte Mhath

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 19:47

McRay schreef:
Yapi schreef:wat ik me af vraag, wie zou hier 55 euro voor willen betalen? In België zelfs gemakkelijk prijzen tot 75 euro...


Ik niet in ieder geval. Voor dat geld koop ik liever wat anders.....


En wat dan? Maar ja, hangt wel van je smaak af natuurlijk. Als ik kijk dat mijn Highland Park 18yo ook maar 50 euro heeft gekost... Straks komt er zelfs een 22 jaar oude whisky binnen voor 49 euro. Tegelijk vind ik dan wel dat ie behoorlijk bijzonder was. Die combinatie lichte turf/rook met die rijkheid vond ik bv veel interessanter dan de Laphroaig QC. Iets te zoet deze, en vond hem minder in balans.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 19:50

Ik vond de 'neus' van dit sample echt de moeite. Hoe langer hij kon ademen, hoe meer ik kon onderscheiden. In de mond daarentegen was het wat minder, maar zoals ik al zei, er komt (minstens) nog een ronde.
Maar die chocolade waar een aantal mensen van spreken, kon ik echt niet terug vinden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 19:56

johan brugge schreef:Ik vond de 'neus' van dit sample echt de moeite. Hoe langer hij kon ademen, hoe meer ik kon onderscheiden. In de mond daarentegen was het wat minder, maar zoals ik al zei, er komt (minstens) nog een ronde.
Maar die chocolade waar een aantal mensen van spreekt, kon ik echt niet terug vinden.


ik had de mond ook minder met een 2cl sample. Maar bij het openen van m'n fles een - zoals mijn vriendin zei - overdreven sample genomen (moet zo ongeveer 8 cl zijn geweest :smullen ) en toen was ie zalig, zeker door er een uurtje, anderhalf uurtje mee te doen. Die chocolade kun je er wel in terugvinden, al heb ik altijd problemen door het feit dat ik enkel graag melkchocolade eet, en je vooral meer donkere chocolade onderscheidde. Dan mis ik het soms...
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 Nov 2011, 10:30

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 09 Apr 2012, 19:59

Voor de liefhebbers, bij de konining in Den Bosch is hij nog te koop volgens mij.

@Bart Laproaigh QC is , in my book, een prachtig uitgebalanceerde wisky het zoet harmonieert prachtig met de rook/turf.
Ik vind dat echt een topper. :Slainte
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 20:01

Renefatdude schreef:Voor de liefhebbers, bij de konining in Den Bosch is hij nog te koop volgens mij.

@Bart Laproaigh QC is , in my book, een prachtig uitgebalanceerde wisky het zoet harmonieert prachtig met de rook/turf.
Ik vind dat echt een topper. :Slainte


Ja, dat vermoedde ik al. Ik vond hem veel te zoet. Al heb ik nog maar 1 dram op. Maar die fles moet ook leeg uiteraard. Maar de Laphroaig 10 was voor mij veel lekkerder :smullen
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor McRay » 09 Apr 2012, 20:23

Yapi schreef:
McRay schreef:
Yapi schreef:wat ik me af vraag, wie zou hier 55 euro voor willen betalen? In België zelfs gemakkelijk prijzen tot 75 euro...


Ik niet in ieder geval. Voor dat geld koop ik liever wat anders.....


En wat dan?


Ja wat dan, zo veel eigenlijk.....zal mijn lijstje eens afgaan.....
Balvenie 'Golden Cask' of 'Cuban Rum'. Sommige mensen vinden het niets maar ik vind het lekker.
Mooie Bruichladdich of Bunnahabhain (Darach Ur Batch 4)
Caol Ila, ook altijd lekker, vooral een Chieftain's Rum Finish of een 18Y
Glendronach 18 Y (Allardice)
Highland park - Gordon & MacPhail Reserve (de mijne is bijna op dus.....)
Laphroaig 18 Y (pas gekocht en geproefd, hemels)
Talisker (Distillers Edition, 57° of de 18 Y, alle drie erg lekker)
Of een mooie van The Ultimate, kan je voor dit bedrag zelfs 2 flessen van kopen, zijn mij nog nooit tegen gevallen.
Zelfs een GlenLivit 18 Y zou ik eerder kopen, waar op zich overgens niets mis mee is.

Maar absoluut geen Springbank, Longrow of Hazelburn. m.a.w. ik ben geen Campbeltown drinker.

Zo kan ik nog wel even door gaan.

En met een paar euro erbij.....Port Charlotte 9 'An Ataireachd Ard'. Al heb ik een aangebroken en nog een volle fles staan, er kan er altijd nog 1 bij ;)
0 x
Sláinte Mhath

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2012, 20:30

Piet schreef:Overigens vond ik die donkere chocola in zowel geur als smaak wel vrij prominent een van de de meest uitgesproken aroma's tussen de kruidigheid en het fruitige door.
Chocola is trouwens maar door drie deelnemers vermeld (Jaydie, I_SPEY, Piet).


Yapi schreef:
johan brugge schreef:....Maar die chocolade waar een aantal mensen van spreekt, kon ik echt niet terug vinden.

...... Die chocolade kun je er wel in terugvinden, al heb ik altijd problemen door het feit dat ik enkel graag melkchocolade eet, en je vooral meer donkere chocolade onderscheidde. Dan mis ik het soms...

Frappant is dat ook de referentie-notities allemaal van chocola spreken.

Omdat ik het zo krachtig vond heb ik mijn vrouw even gevraagd of ze de chocolade rook. Niets dus. Ze snapt ook niet dat ik het rook. En wij houden beiden van puur chocolade (maar ja, zij vindt whisky vies).
Heeft natuurlijk alles te maken met "de verpakking" door andere aroma's en combinaties waardoor de een er wel chocola in vindt en de ander niet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Apr 2012, 20:38

Ik denk dat hier weer eens duidelijk wordt dat je geuren op verschillende manieren kan benoemen, nav je eigen referentiekader en wat je toevallig op het moment van proeven associeert. Ik heb nog even aan het lege flesje geroken en ruik nu ineens ook heel sterk donkere chocola :) Die geur heb ik in mijn tasting notes beschreven als caramel en turf, maar blijkbaar doet hij me in een andere context ineens denken aan chocola...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 20:41

Matti schreef:Ik denk dat hier weer eens duidelijk wordt dat je geuren op verschillende manieren kan benoemen, nav je eigen referentiekader en wat je toevallig op het moment van proeven associeert. Ik heb nog even aan het lege flesje geroken en ruik nu ineens ook heel sterk donkere chocola :) Die geur heb ik in mijn tasting notes beschreven als caramel en turf, maar blijkbaar doet hij me in een andere context ineens denken aan chocola...


ja dat is het gewoon, je merkt iets, maar je beschrijving stemt ook niet steeds overeen met de 'realiteit'. In mijn review over één van de volgende samples voor de blindproeverij heb ik bijvoorbeeld heel erg vreemde smaakbeschrijvingen, maar je kunt er je wel bij voorstellen wat ik bedoel. Misschien - bij het lezen van jullie reviews - schiet me het woord wel te binnen :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2012, 20:45

Yapi schreef:...Net als totalatool begrijp ik bv maar moeilijk hoe je hem vlak kunt noemen. Lekker of niet, das iets anders natuurlijk!

Ik moet me hierbij aansluiten. Ook ik kan dit niet plaatsen.

Vlak hoort weer wel bij een score van 75 punten (van Renefatdude). Ik vind hem juist een goede structuur hebben met eveneens een goede smaakbalans.
Dit is inderdaad een discrepantie die ik ook niet kan interpreteren :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 20:50

Ik vond hem toch ook niet vlak. Integendeel zelfs. In de neus alleen al vond ik hem toch vrij complex en intrigerend.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast