Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2010, 21:38

Naar aanleiding van Online blind tasting hoe gaat dat ? heb ik dit nieuwe onderwerp geopend.

Ik heb een poll aan dit bericht toegevoegd om te zien of er in principe voldoende interesse is.
Als er voldoende belangstelling is zal ik vervolgens een aantal polls uitzetten om een beter idee te krijgen van de werkelijke interesses, o.a 3 of 6 per sessie, thema's voor online-NaT-sessies, hoe te communiceren, wanneer, hoe lang, open of (deels) gesloten, etc. etc.
Lees het onderstaande a.u.b. even aandachtig :goedgedaan

Piet schreef:.........
Als het laatste punt goed uitpakt, zodat we tegen relatief lage kosten van één centraal punt kunnen versturen, dan komen we met een alternatief voorstel voor een online-NaT. Zo niet dan worden verzendkosten in verhouding tot hetgeen dat verzonden wordt té hoog en zien we voorlopig hiervan af, ook in een alternatieve vorm. Het concept valt of staat wat ons betreft op verzendkosten.

Ik heb contact gehad met Ron Kercher van Tasting Company en RareWhiskySite. Samenwerking biedt een aantal interessante mogelijkheden. Zij hebben qua verpakking precies wat we zoeken. De kosten voor verpakking en verzenden etc. blijven relatief hoog maar lijken binnen de eerder gestelde marges te vallen.

Ik heb uitgerekend wat de kosten zijn als we de distributie vanuit Het Whisky forum zelf ter hand nemen maar het verschil met het uitbesteden aan de Tasting Company is vrij gering.

De whisky kit heeft 6 glazen buisjes (tubes of tubolino’s) van 25 ml, met aluminium schroefdop met daarin een rubberen afsluitring.
Het bruine doosje (dat voor likeur gebruikt wordt) kan op (TNT)briefposttarief worden verzonden. Voor Nederland kost dat € 2,20, voor België helaas € 4,80 meer.
Ron schrijft "De zwarte doosjes zijn precies 3,2 cm en gaan wat moeilijk door sommige brievenbussen. De bruine doosjes die we voor likeuren gebruiken kunnen wel altijd door de brievenbus." Maar dat laatste heeft een kartonnen binnenwerk terwijl het zwarte doosje een tempex binnenwerk heeft. Het zwarte doosje ziet er wat chiquer uit en wekt iets meer vertrouwen.
Zij zijn bereid eventueel te verzenden als briefpost. Daarmee is ± € 4 á 5 te besparen. De zending is dan echter niet verzekerd of gegarandeerd. Ron gaf overigens aan dat hij nog nooit problemen heeft gehad met breuk of zoekraken.

Vanuit Het Whisky forum (hetgeen in dit geval neerkomt op mijn persoon) moet er dan i.v.m. minimum afname en verzendkosten etc. wel een kleine investering gedaan worden.

Belangrijk: De genoemde prijzen zijn indicatief maar zullen niet veel van de werkelijk prijzen afwijken. Als er voldoende interesse is kunnen we altijd nog duurdere thema's nemen.

Wanneer we als voorbeeld uitgaan van whiskies van gemiddeld € 60 (marges tussen € 30 en € 90) dan komt dat op 6 x 2,15 = € 13 + 16 = € 29 als pakketpost voor Nederland en € 34 België of als priefpost ± € 24 voor Nederland. Voor Belgïe is hier helaas niets te besparen.
Afhankelijk van de voorkeur is dat dan voor één of twee online NaT-sessies.

Bij uitbesteden aan de RareWhiskySite gaat het wel per 27 kits. Althans dan is er een volledig vrije keuze. Minder zal ook wel lukken maar dan moet er gekozen worden uit een beperkt aanbod. De whisky kunnen zij ook leveren, hetgeen optioneel is, zelf leveren kan ook, en ze hebben echter een behoorlijke collectie.

De logistiek zou als volg geregeld kunnen worden:
Het Whisky forum selecteert de whiskies, RareWhiskySite maakt daarvan dan een kit, alleen met nummers er op, en zet die op hun webshop. Daar kunnen forum-leden dan bestellen en betalen waarna RareWhiskySite voor de levering zorgt.

We zouden dan de 6 samples kunnen gebruiken voor twee te plannen "Online blind-tasting sessies". Maar dit is ook een pol waard, dus drie of zes per sessie ? Zelf ben ik voorstander van drie samples per online sessie met een lengte van 1 uur. Een half uurtje proeven en identificeren, daarna de demasqué, en dan weer proeven en determineren en napraten.
De demasqué houdt in dat de inhoud via het forum en/of mail onthult wordt.

Ter informatie: In Whisky etc. magazine Nr:3 2009 staat vanaf blz 56 een artikel over Ron Kercher en zijn RareWhiskySite, "Single malt in een reageerbuis".

Het zwarte doosje.
Afbeelding

kartonnendoosje_w500.jpg
Het bruine doosje.
kartonnendoosje_w500.jpg (40.11 KiB) 4744 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peat op 10 Mar 2010, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Mar 2010, 01:16

Leuk idee , Piet en in principe ja.
Heb toch nee gestemt omdat mijn weekenden niet synchroon lopen met die van jullie.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mar 2010, 08:41

KSB66 schreef:Leuk idee , Piet en in principe ja.
Heb toch nee gestemt omdat mijn weekenden niet synchroon lopen met die van jullie.

Okay Bas, maar wellicht zijn er nog interessante alternatieven, vandaar ook de vervolg vragen en polls.

Hoewel de timing natuurlijk best lastig is (ik dacht aan vrijdag avond 10-11 en hoor graag suggesties, we gaan pollen)... en we ook al weer naar het vakantieseizoen gaan, zijn er ook wat opties om het toch interessant te maken, wellicht ook als je niet op het online tijdstip mee kunt doen.
Daarom is het ook nog een vraag hoe we de communicatie gaan doen.

We zouden een afzonderlijke forumrubriek kunnen openen die deels open is en deels alleen toegankelijk voor deelnemers. We zouden dan in het gesloten deel de (chat-achtige) online discussie kunnen voeren (als we dat niet op Skype doen) en daar afzonderlijk de demasqué informatie in zetten, zodat het goed mogelijk is het niet te zien als je dat nog niet wilt. Dan zou je op je eigen tijd en tempo je privé blind-NaT (i.p.v. online) kunnen doen, de discussie achteraf volgen en dan later de onthulling doen als je daaraan toe bent.
Dit scenario is natuurlijk minder leuk en aantrekkelijk dan het echte online gebeuren maar biedt toch een optie om de ervaring op te doen en later mee te kunnen praten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Ruval
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 11 Dec 2009, 12:30

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor Ruval » 10 Mar 2010, 10:27

Het klinkt zeer goed, maar op dit moment ben ik om meerdere redenen niet
geïnteresseerd in deelname.

Voornaamste reden is voor mij echter dat ik juist het persoonlijk contact
bij een N&T als zeer positief ervaar. Een gesprekje met de standhouder,
face-to-face contact met de "begeleider" en mede-proevers. Een online N&T
heeft voor mij dus niet die toegevoegde waarde.

Misschien dat ik in de toekomst van gedachten verander, maar tot op heden
heb ik slechts 3 keer een echte N&T meegemaakt.

Groet,
Victor
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mar 2010, 19:53

Helaas is er met het plaatsen van dit onderwerp als een Globale mededeling iets fout gegaan en was het Gesloten.

Sorry daarvoor. Nu kun je in elk geval weer stemmen.
:goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mar 2010, 20:29

Piet, die 16 euro is verzendkosten + verpakking?

Als ik het goed begrijp "koop" je voor 5 euro wat meer zekerheid (pakket vs. brievenbuspost)?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Mar 2010, 21:02

Ik heb 'nee' gestemd omwille van het prijsverschil voor België, wat te verwachten was. Plus het feit dat ik 6 dagen op 7 alleen 's avonds werk (minstens tot 23u). Helaas dus.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Mar 2010, 00:16

JayDie schreef:Piet, die 16 euro is verzendkosten + verpakking?

Als ik het goed begrijp "koop" je voor 5 euro wat meer zekerheid (pakket vs. brievenbuspost)?

Ja zo is dat.
Het verpakken en verzenden als briefpost gaat voor Nederland ± € 12 all-in kosten en als pakket € 16.
Voor België is de briefpost optie er niet en is het ± € 21 all-in. Dit is dus exclusief de whiskies !
Blijft veel t.o.z.v. wat de inhoud gaat kosten.

Op die € 12 is nog wel iets te besparen als ik het zelf doe (namelijk de "handling" incl. BTW daarop) zou dat naar ± € 10 kunnen. Dan ligt het transportschade risico bij de ontvanger.
Ik moet dan wel een grote doos tubes bestellen omdat levering van lege tubes gaat per 252 stuks en daar komen dan ook weer verzendkosten bij.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Mar 2010, 00:20

Ik denk dat we het nog maar eens moeten proberen als we de 500 forumleden bereikt hebben ;)

Vooralsnog lijkt hooguit een person-to-person (p2p) online tasting haalbaar, zoals Pano en consorten dat al doen.

HWF-VBT-maart-2010.jpg
HWF-VBT-maart-2010.jpg (58.72 KiB) 4381 keer bekeken
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Poll: Haalbaarheid "Het Whisky forum online blind-NaT's"

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Apr 2010, 21:41

Jammer, maar de kosten zijn ook wel aan de 'hoge' kan vergeleken met de whiskies. Tenzij je natuurlijk sublieme whiskies verzend, dan kan het goedkoop zijn.

Anyways... denk dat we toch moeten wachten tot een ieder elkaar treft bij een festival / tasting en zo kan swappen :-)

Of... met die paar dit het wel willen: een online NaT voor ca. max 5 (of misschien zelfs al 2) personen kan toch ook leuk zijn?

Piet, ik hou me toch aanbevolen! Skype actief, tasten maar!

note: gisteren een sample van Kilchoman geproefd. Ik heb een flesje van 6cl. Ik schenk voor het tasten van meerdere whiskies toch maar ca. 2cl uit dat flesje. Wat dat betreft dus genoeg voor een online NaT. Als je meer hebt kun je later nog eens herproeven, maar voor het beoogde doel is 2cl - 3cl toch voldoende!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jul 2012, 10:42

Na het succes van HWF-VBT-1 ben ik gaan nadenken over een vervolg en ben ik op zoek gegaan naar een sponsor voor VBT-2. Ik had bij mijn eerste toenadering al een positieve reactie. Zeer waarschijnlijk gratis 4 bottelingen (voor 28 x 5cl).

Echter, toen ik aan het rekenen ging liep ik weer tegen het probleem dat 2 jaar geleden ook al opdook (zie de eerdere berichten in dit onderwerp). Té duur door de overhead.

Probleem is dat de kosten voor verpakking/verzenden de waarde (aanschaf kosten voor deelnemers) van de whiskies té ver gaan overstijgen.... zelfs als die geheel gratis verstrekt worden !
En dat dan zeker voor verzending naar België.

Ik kom uit op ongeveer NL €13 en BE €19 (flesjes met dop, labels, doosje, vulling, verzenden). Deels kan ik dit bedrag (in het kader van solidariteit) omslaan naar alle deelnemers maar dan nog kom ik op pak weg €17 per deelnemer (afhankelijk van verhouding BE/NL-deelname).

Dat HWF VBT-1 "betaalbaar" is, of eigenlijk interessant qua prijsstelling is het feit dat je dan toch een afgestemd setje min of meer bijzondere whiskies krijgt in combinatie met het plezier van de ervaring en het delen daarvan hier op het forum. Een sponsor geeft natuurlijk eigen whiskies en dat is toch wat anders dan wanneer we zelf een selectie maken.

Wat HWF VBT-1 betreft zou de prijs ook (aanmerkelijk) hoger zijn geworden als Bart al zijn gemaakte onkosten had verrekend (b.v. retour autorit NL !, zie ook HetWhiskyforum - Virtuele blind tasting-1: Voorbereiding), en dat geldt wellicht ook voor Christof.

Nu ik alles nog eens op een rijtje gezet heb besef ik nog meer dan voorheen hoeveel werk de logistiek van dit soort evenement inhoudt. Er wordt achter de schermen nog nagedacht over een vervolg op VBT-1, dus we geven de moet nog niet op. Toch maar in zee gaan met een professionele partij is ook een optie. Die hebben de logistiek al op orde en kunnen wellicht tegen korting de whiskies leveren.... maar ja, Het Whisky forum wil wel graag onafhankelijk blijven...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Jul 2012, 21:42

En wat als je nu 3 laat sponsoren en de overige 3 zelf koopt? En inderdaad de onkosten ook (deels) verrekent?

Dan kom je misschien op eenzelfde bedrag als VBT-1, met iets minder vrije keuze voor de samensteller maar wel onkostenvergoeding voor diezelfde?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jul 2012, 21:55

Matti schreef:En wat als je nu 3 laat sponsoren en de overige 3 zelf koopt? En inderdaad de onkosten ook (deels) verrekent?

Dat ligt toch erg lastig. Sponsors zijn natuurlijk vaak wat minder geïnteresseerd in een vergelijk met de concurrentie. Dat is dus erg lastig laveren. Maar wellicht is een alternatief om daar toch gebruik van te maken om een sponsor te vragen "zijn beste beentje (lees whisky) voor te zetten". Hoe dat uitpakt moet ik gaan polsen.
Maar eerst onderstaande!

Ik ben momenteel namelijk bezig een aanpak uit te werken die ik een goede kans geef :-P
Het moet werkbaar zijn al dan niet met sponsoring 8-)
Ik hoop op korte termijn meer te weten ... hoewel je in deze vakantietijd maar nooit weet :(
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jul 2012, 22:06

Overigens laat de poll een paar berichten terug zien hoe de stand van zaken was in maart 2010.

De poll twee jaar later voor HetWhiskyforum - Virtuele blind tasting-1: part I - Poll gaf al een heel ander beeld.

HWF-VBT-maart-2012.jpg
HWF-VBT-maart-2012.jpg (37.74 KiB) 4372 keer bekeken


Bij het bepalen van wat haalbaar is ga ik uit van de reacties die gegeven zijn ná VBT-1.
En inderdaad er zit veel overhead in dit soort activiteit. Maar om met Bart te spreken:
Yapi schreef:En om eerlijk te zijn, naar de prijs op zich zou ik niet al te precies kijken, omdat je per slot van rekening 7 weken echt een leuke shared bezigheid hebt. Als je eens 1 avondje naar de film gaat ben je nu al snel 20 euro kwijt...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Jul 2012, 10:39

Ik zat zelf afgelopen week nog even kort te spelen met het idee mezelf op te werpen als (mede-)organisator bij editie twee. Het is vast heel wat werk (daar zal met name Bart een uitspraak over kunnen doen) maar volgens mij levert het ook plezier op.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast