Ik kom dus toch weer terug op de aanpak die in het eerste bericht van bovenstaand onderwerp al aan de orde kwam.
Veel is hetzelfde gebleven maar er zijn ook enkele veranderingen, o.a. het feit dat we nu bijna 1100 forum leden hebben en destijds maar een paar honderd, met in verhouding evenzoveel actievelingen.
Zoals ik eerder schreef heb ik wederom lang gesproken met Ron Kercher van Tasting Company en RareWhiskySite. Samenwerking biedt een aantal interessante mogelijkheden. Hij heeft qua aanbod wat we zoeken.... echter in de 25ml maat (zie verder)! De tubes sluiten prima en zijn ook goed herbruikbaar.
We gaan uit van 2 maal per jaar. 1-ste in maart-april en de 2-de in september-oktober of oktober-november (ik denk eerder aan een start 2de helft of eind september).
Voor de deelnemers is de procedure nagenoeg gelijk. Ná de sluiting van de inschrijvingen gaan de vooruitbetalingen dan via mij (user-id: Peat). Ik consolideer de betaling en de aflever-adressen en lever die aan Ron.
Ik maak samen met Ron een selectie. Ron heeft al heel veel whiskies in zijn assortiment en kan bestellen bij de meeste importeurs, IB's etc. Hij doet dat tegen concurrerende prijzen. Derhalve kunnen daar ook "interessante koopjes" bij zitten.
Verzending voor de 25ml-set gaat als briefpost. De 50ml-set als pakket. En ja dat is voor België iets duurder.
De eerder geopperde en gebruikte methode van gecombineerd verzenden kunnen we ook bij Ron gebruiken. Dus b.v. 3 of 6 pakketten naar één adres.
De volledige fysieke logistiek is verder in handen van Ron.
De ervaring van Ron is dat briefpost zelfs beter loopt, zeker in het buitenland, dan pakketpost.
We gaan uit van staffels van 27 VBT-sets. En dus de veelvouden daarvan voor deelname (dan zit er volgens Ron ook echt 2,5Cl in elke tube). Afhankelijk van de geselecteerde whiskies kan hiermee flexibel worden omgesprongen.
Ik ben zelf ook deelnemer maar niet blind (wel behoorlijk bijziend trouwens). Mocht er een zending toch mis gaan en zijn we echt leeg dan kan deze dienen als laatste redmiddel.
Kostenindicatie
Hoewel dit indicatief is zal de werkelijke prijs niet veel af gaan wijken en zal ik wellicht een ronde prijs hanteren.
De verpakking is iets aangepast zodat het zwarte doosje nog steviger is én met de briefpost kan !
Dat betekent wel een inhoud van 6 tubes van 2,5cl per HWF-VBT-pakket.
Voordeel daarvan is dat het dus goedkoper wordt,... of er duurdere whiskies in gaan. Verzenden als briefpost in Nederland kost €2,50 en voor België €6,80.
Nadeel is dat je er twee van moet nemen als je toch 5cl wilt hebben, en de daarbij komende overhead. Een inhoud van 5CL was wel breed gedragen!!
In dit geval wordt het als pakket verzonden. Voor Nederland 6,75 (met Track & Trace) en voor België €8,50 (zonder Track & Trace, anders is het €13).
Uitgaande van een gemiddelde flesprijs van €40 (± €9,- per set van 6x2,5cl) of €50 (± €12,- per set van 6x2,5cl) komen we op de volgende kosten (inhoud, verpakking/handling, verzenden = Prijs):
Nederland
Gemiddelde flesprijs €40
HWF VBT-set-25ml: 9,00 +7,40 +2,50 = €18,60
HWF VBT-set-50ml: 18,00 + 14,80 + 6,75 = €39,50
Gemiddelde flesprijs €50
HWF VBT-set-25ml: 12,00 +7,40 +2,50 = €21,90
HWF VBT-set-50ml: 24,00 + 14,80 + 6,75 = €45,55
België
Gemiddelde flesprijs €40
HWF VBT-set-25ml: 9,00 +7,40 +6,80 = €23,20
HWF VBT-set-50ml: 18,00 + 14,80 + 8,50 = €41,30
Gemiddelde flesprijs €50
HWF VBT-set-25ml: 12,00 +7,40 +6,80 = €26,20
HWF VBT-set-50ml: 24,00 + 14,80 + 8,50 = €47,30
Het aanbieden van 2 soorten wordt erg ingewikkeld al is het maar dat we met hele flessen moeten rekenen.
Bovendien wil ik inderdaad uitgaan van maximaal 26 (buiten mijzelf) deelnemers omreden van hetgeen Matti gisteren schreef in bovenstaand onderwerp.
Matti schreef:Hmm, 'ruim boven de 30' tasting notes doorlezen per sample... Ik weet 't niet. Ik zou oppassen dat niet de (relatief) kleinschalige charme verloren gaat.
Hoe we de inschrijving gaan organiseren is een onderwerp voor later.