Johnnie Walker - Double black label

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Squat 'N Oats
Senior
Senior

Johnnie Walker - Double black label

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 21 Sep 2011, 21:23

:Help
Heb sinds een aantal weken en fles Johnnie Walker double black label in bezit.
Omdat ik niet heel veel proefervaring heb, ben ik benieuwd hoe anderen over deze whisky denken.
Vond hem zelf nogal wat rokerig-->peated? Maar na het wennen (en een paar druppels water) kwam er ook wat vanille naar boven.
Voor de rest kan ik er niet veel zinnnigs over zeggen, dus mijn vragen zijn:
-Wat is de ervaring met deze blend?
-Iemand een idee welke whiskys erin gaan?
-Is deze whisky rokerig geturft, of valt het wel mee?
-Is deze met een malt te vergelijken?

Hoop vragen ik weet het, maar goed daar ben je dan ook beginner (en nieuwsgierig) voor :bigsmile

Alvast bedankt :hoedaf
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Johnnie Walker - Double black label

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 22 Sep 2011, 15:36

Deze whisky is ooit gelanceerd op 5 internationale vliegvelden, waaronder JFK. Destijds zat ik vast in New York ivm de vulkaanuitbarsting op IJsland en kreeg een mailtje van een Diageo-man uit Amsterdam, met het verzoek een fles voor hem mee te nemen omdat ze er zelf niet aan konden komen.
Hij vertelde me dat JW Double Black extra geturfd is, wat ik kan beamen na hem geproefd te hebben. Het is vrij waarschijnlijk dat er een flinke scheut Caol Ila in zit, want die wordt met name voor blending gebruikt en is eigendom van Diageo. Dat is Lagavulin ook, maar die wordt vrijwel uitsluitend als single malt gebotteld ivm de grote vraag.
Leuk dat je een fles hebt!
0 x

Robbie146
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Robbie146 » 22 Sep 2011, 21:38

Ik heb laatst ook een Double Black kunnen bemachtigen, stond vreemd genoeg bij de lokale slijter eenzaam in het rack.
Daarvoor enkel en alleen nog maar op vliegvelden gezien.

Fles zit nog dicht, dus ik kan helaas nog niets over de smaak zeggen :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Sep 2011, 17:11

Zie ook hier
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 27 Sep 2011, 20:44

-Off topic-
Ja had dat topic ook al gelezen, maar dacht toch wat aparts te openen met deze vragen. Aangezien het een toch wat apartere blend is.

-On topic-

Ga deze whisky trouwens steeds meer waarderen, jammer dat ik hem nog niet heb kunnen proeven naast een black label. en JayDie, heb je ooit die proefnotes nog gevonden??
Zijn er trouwens 'lijstjes' met de inhoud van de JW blends? :blacklist

-Niels-
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Sep 2011, 20:48

Squat 'N Oats schreef:Zijn er trouwens 'lijstjes' met de inhoud van de JW blends?

Zie ook het Johnnie Walker topic. Bij sommige is wel iets bekend.
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 29 Sep 2011, 18:43

Vond een aantal reviews op connosr.com :hoera , hier een uitgebreide:
Review:
Johnnie Walker is heavily promoting its new creation, the Double Black, at least in places where people get in the air. I had the opportunity to sample some drops at Miami International Airport. In fact, JW was present in all duty free shops and even offered the free liquid in special stalls. According to the label, I was facing “a rich, intense smoky blend containing whisky matured in deep-charred old oak casks.” The reasonably knowledgeable and pretty young ladies who poured me the shot confirmed that there is no age statement and that I could purchase two liter bottles for the promotional price of US$80.00. So what is in the Double Black besides the aggressive propaganda campaign? Nose: sweet and smoky, very smooth. Sweetness and smoke smother any other elements and reduce the complexity of the whisky. Palate: confirms the nose, almost sugary sweetness, the smoke tastes almost artificial. Finish: down the throat and the taste disappears. Of course, the smoke lingers a little bit, but not much. I am not sure what JW is aiming at. Smoky single malts have become very competitive on the American market. Does JW want to introduce its smoky line to compete on the market? The result is so-so. Yes, it is highly drinkable, but it is light years away from any deeper complexity. It seems the smoke flavor has been added afterwards – not so different from the artificial bacon and smoke flavor in food (at least in the U.S.). Not very impressive. For a few bucks more you can buy a “real” peated whisky.

Dat 'artificial' rokerige smaakje haalde ik er ook wel uit, maar heb niet veel peatervaring dus misschien smaakt het wel vaker zo. :bottomsup

-Niels-
0 x
Afbeelding

-Max Frisch-

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 27 Okt 2011, 11:52

Squat 'N Oats schreef:Vond een aantal reviews op connosr.com :hoera , hier een uitgebreide:
Review:
Johnnie Walker is heavily promoting its new creation, the Double Black, at least in places where people get in the air. I had the opportunity to sample some drops at Miami International Airport. In fact, JW was present in all duty free shops and even offered the free liquid in special stalls. According to the label, I was facing “a rich, intense smoky blend containing whisky matured in deep-charred old oak casks.” The reasonably knowledgeable and pretty young ladies who poured me the shot confirmed that there is no age statement and that I could purchase two liter bottles for the promotional price of US$80.00. So what is in the Double Black besides the aggressive propaganda campaign? Nose: sweet and smoky, very smooth. Sweetness and smoke smother any other elements and reduce the complexity of the whisky. Palate: confirms the nose, almost sugary sweetness, the smoke tastes almost artificial. Finish: down the throat and the taste disappears. Of course, the smoke lingers a little bit, but not much. I am not sure what JW is aiming at. Smoky single malts have become very competitive on the American market. Does JW want to introduce its smoky line to compete on the market? The result is so-so. Yes, it is highly drinkable, but it is light years away from any deeper complexity. It seems the smoke flavor has been added afterwards – not so different from the artificial bacon and smoke flavor in food (at least in the U.S.). Not very impressive. For a few bucks more you can buy a “real” peated whisky.

Dat 'artificial' rokerige smaakje haalde ik er ook wel uit, maar heb niet veel peatervaring dus misschien smaakt het wel vaker zo. :bottomsup

-Niels-

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat kunstmatig hebben toegevoegd. Volgens mij mag dat niet eens. Ik zag deze whisky van de week trouwens langs komen in een of ander voetbalprogramma met Regi Blinker. Cadeautje voor Henrik Larsson, die aangaf geen sterke drank te drinken :) Kunnen ze achteraf blij zijn dat ie hem geen blue label cadeau gaf.
0 x
Afbeelding

Valon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Valon » 17 Nov 2011, 18:46

Staat op Schiphol trouwens voor €27,50 op dit moment.

Prima als cadeau, vind ik zelf.
0 x

Adammertje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Adammertje » 27 Mar 2012, 14:03

Mijn ervaring is heel positief. Ik was laatst naar een whiskyproeverij in Alkmaar en heb daar volgens mij wel alles geprobeerd. Chivas Regal Royal Salute 38 tot en met Glenfiddich 30yrs.
Ik vind van de J.Walker serie de gold het lekkerste zei ik altijd, totdat ik de Double Black geprobeerd had.
Alhoewel ik Gold nog steeds heel lekker vind, denk ik dat ik toch de double black voorkeur zal geven.
Ik heb andere topicjes gelezen en heb heel opvallend veels te positieve reacties over green label gelezen, waar ik het totaal niet mee eens ben. ik vind de green label niet eens op whisky lijken, het is net een sterke likeur/achtig iets zou ik eerder zeggen.
Mijn favo whisky is toch een goede fles Bushmills, totaal niet rokerig, minder bitter dan alle andere whisky soorten durf ik op te wedden.

By the way voor degenen die double black willen testen, een klein tipje van mij. Neem een glas gewone black en een glaasje double black en merk zelf het verschil. gewone black is al heel lekker, maar de double black glijdt zo lekker door je keel, kanonnen verschil is meteen te merken, echt waar.
Een dikke 9 voor de double black.
0 x
things are not the way they used to be

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Mar 2012, 14:19

Adammertje schreef:Ik heb andere topicjes gelezen en heb heel opvallend veels te positieve reacties over green label gelezen, waar ik het totaal niet mee eens ben. ik vind de green label niet eens op whisky lijken, het is net een sterke likeur/achtig iets zou ik eerder zeggen.

Hier moet ik toch even op reageren: jij hebt recht op je eigen mening, maar laat anderen dan alsjeblieft ook in hun waarde ('veels te positieve').

:offtopic

Voor wat betreft de green label zelf, ik vind hem zelf nu juist zo lekker omdat hij vrij uitgesproken van smaak is (voor een blend, komt mede omdat het een blended malt is, dus zonder toevoeging van de minder krachtig smakende grain-whisky). Misschien is dat wat jij verstaat onder dat 'likeurige'?

Enigzins ongerelateerd: een leuke tip is om de losse componenten van Johnnie Walker Green eens te proeven (linkwood, caol ila, talisker en cragganmore), want die kan je allemaal vrij makkelijk terugvinden in de smaak en het geeft je goed inzicht in hoe een blend wordt samengesteld.

[/offtopic]
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Mar 2012, 15:26

@Adammetje: wat een uitspraken inderdaad! Als je alles geproefd hebt zit je nu zeker vanuit de hemel te posten :gnif

Anyways... die Double Black zag ik staan afgelopen weekend op het WFNN, maar helaas niet geproefd... beetje vergeten... :oops:
0 x

jeffry35
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jeffry35 » 23 Apr 2012, 15:50

Had de double black al een tijdje in de kast staan.
Maar vorige week voor het eerst gedronken.Vond deze echt lekker.
Samen met de Green (die ik dus wel erg lekker vindt voor een blend) de lekkerste uit JW range
0 x

Mook
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Mook » 13 Jun 2013, 14:38

Deze is momenteel in de aanbieding bij de Hoogvliet (inclu 2 manchetknopen) meteen even geprobeerd natuurlijk en hij is heerlijk. Zeker voor de 30 euro euro ga ik nog een paar flesjes inslaan. Proost!
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”