Cognac

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Gebruikersavatar
Tom van Gestel
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 Jun 2011, 18:06
Locatie: Rotterdam

Cognac

Ongelezen berichtdoor Tom van Gestel » 19 Jul 2011, 18:45

Zijn er mensen hier die zich een beetje verdiept hebben in cognac?
Mijn eigen cognac-ontwikkeling is
-Marquis blablabla
-Courvoisier V.S.
-Courvoisier V.S.O.P.
-Hine Rare Fine Champagne V.S.O.P.

Ik heb die Hine een keer schouder aan schouder geproeft met een Remy Martin X.O. en ik vond de Hine duidelijk lekkerder. Voorlopig kan ik het dus redden met flessen die de €50,- niet overschrijden :)
0 x
"The truth knocks on your door and you say, "Go away, I'm looking for the truth," and so it goes away. Puzzling."
— Robert M. Pirsig

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Cognac en Armagnac

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Jul 2011, 20:35

Ik heb aardig wat Cognac en Armagnac gedronken maar (malt)whisky heeft het wat dat betreft gewonnen :gnif

Ik heb nog wel wat staan en drink het ook wel eens maar toch echt op een laag pitje. Niks mis mee hoor maar ik vind dat er in whisky (heel wat) meer te beleven is.

Wel drink ik whisky het liefst uit een Cognac glas 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Jul 2011, 09:57

Ik heb alleen ooit Vieux op ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Valon
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 Aug 2011, 18:39

Re: Cognac: Delamain Vesper

Ongelezen berichtdoor Valon » 17 Nov 2011, 19:13

Delamain Vesper. :respect

Vanwege zijn zachtheid en lange afdronk tegen een zeer betaalbare prijs. Startend bij €80,-. Afhankelijk van de winkel heb ik de prijs zien variëren tot een euro of 160. Alles om en nabij de €100,- is schappelijk, aangezien een soortgelijke cognac zich zelden in deze prijsklasse bevindt.

Een klasse lager vind ik de Martell Cordon Blue lekker. Ook erg zacht.

Ben je opzoek naar een cognac met meer body en kracht, dan is de Hennessy XO erg lekker. Op vliegvelden om en nabij de €100,-.

Alleen in China vind je ze goedkoper. Let wel: de smaak kan anders zijn. :lol:
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Cognac: Delamain Vesper

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2011, 19:33

Valon schreef:...Alleen in China vind je ze goedkoper. Let wel: de smaak kan anders zijn. :lol:

Is het dan een Chinese Vieux met een vals label of zo :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Valon
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 Aug 2011, 18:39

Re: Cognac: Delamain Vesper

Ongelezen berichtdoor Valon » 19 Nov 2011, 21:58

Piet schreef:
Valon schreef:...Alleen in China vind je ze goedkoper. Let wel: de smaak kan anders zijn. :lol:

Is het dan een Chinese Vieux met een vals label of zo :Scratch


Exacte replica wat betreft fles en label.

Sinds ruim een jaar staat cognac overigens op een beschermde lijst van producten waardoor het op officiële plekken gelukkig vrijwel ondenkbaar is dat er rotzooi wordt verkocht. Aan de andere kant blijft het China en verbaas ik me er niet over wanneer een x percentage alsnog als 'echt' wordt verkocht terwijl het een exacte replica is waarvan de inhoud niet geheel overeen komt.

Merken als Nike, Apple en een Chinese drank zoals 'Moutai' (op Schiphol trouwens te vinden tussen de Schotse Single Malts) ondervinden het dagelijks.

Toevallig dat deze week een aanvraag van een Chinees bedrijf om de term 'FRACOGNAC' vast te laten leggen, is afgekeurd. De Chinezen hebben alles klaar staan om Cognac pijn te doen, maar lopen constant tegen het probleem aan dat cognac officieel beschermd wordt vanwege het feit dat het op een lijst van zogenoemde de 'geographic indicator' staat.
0 x

Gebruikersavatar
Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 Apr 2012, 18:24

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 06 Apr 2012, 18:48

Beetje laat, maar ik dacht laat ik ook eens een steentje bijdragen. Qua Cognac gaat mijn voorkeur uit naar locale boeren die hun eigen wijngaarden gebruiken, en bij voorkeur zonder toevoeging van karamel en suiker, wat erg veel cognac bedrijven helaas wel doen.

Dan kom je dus uit bij bijvoorbeeld Chateau de Beaulon, Bernard Boutinet, Paul Giraud, Godet, Gourmel of Ragnaud-Sabourin als je van fruitige, bloemige, complexe en zachte cognac houdt, of bij Bouju als je van wat pittigere, hout-achtige cognacs houdt.

Iets wat in Nederland wellicht beter verkrijgbaar is, en betaalbaar EN erg goed is Chateau de Montifaud Napoleon. Erg zacht, rijk en warm, en minder dan 50 euro voor een 18-jaar oude cognac is niet slecht.
0 x
“I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.” ~ Tom Waits

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Apr 2012, 18:27

Afgelopen vrijdag (in veel betere conditie dan nu helaas) was ik in de gelegenheid om een zeer exclusieve Cognac proeverij te bezoeken. De line up bestond geheel uit Hennessy Cognacs en de tasting werd gegeven door Malu Knippenberg van Moët Hennessy Nederland:

De Line-up:
- De VS
- De Fine-de Cognac
- De XO
- De Paridis
- De Paridis Imperial
- De Richard

Totale winkelwaarde line-up 4.600 euro. Mooiste was ook dat we na afloop nog vrijelijk uit de geopende flessen mochten na proeven, alleen de Richard was helaas op. Dus nog een drammetje Paradis, Paradis Imperial en XO genomen. Echt een eens in je leven proeverij (verwacht ik, je weet natuurlijk maar nooit ;) ) Verslag op mijn blog te vinden.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Apr 2012, 10:00

Het boek Cognac, kiezen op smaak, van Reinier Koops, ligt voor een spotprijs bij de Slegte. Goed Nederlands leesvoer.
Echter, dit is een whiskyforum en daar laat ik het bij 8-)
0 x

Gebruikersavatar
Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 Apr 2012, 18:24

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 20 Apr 2012, 17:40

macoffringa schreef:Het boek Cognac, kiezen op smaak, van Reinier Koops, ligt voor een spotprijs bij de Slegte. Goed Nederlands leesvoer.
Echter, dit is een whiskyforum en daar laat ik het bij 8-)


Idd een fijn boek. :)
0 x
“I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.” ~ Tom Waits

xlrider
Actief lid
Actief lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 15:11

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor xlrider » 21 Apr 2012, 20:49

vorige week via een collega een XO aangeschaft van 'Régis & Brigitte Moulin'.
rechtstreeks gekocht bij de producent ( staan blijkbaar jaarlijks op de een of andere lokale wijnbeurs )
Een vat geproduceerd in 1963 en dit voor de prijs van 52 €.

Wat een neus :bigsmile
heel lekker om te drinken
0 x
Afbeelding

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor raleigh » 22 Apr 2012, 00:45

Cognac is niet helmaal mijn ding.
Ik hou van zacht maar dit is me te zacht.
Ik heb nu nog een Frapin staan maar drink het weinig.
0 x

Valon
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 Aug 2011, 18:39

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Valon » 13 Nov 2012, 19:14

Recent een Prince Hubert de Polignac XO Royal gekregen.

De smaak doet me denken aan de herfst en antieke winkels waar ik wekelijks doorheen struin. De geur in zo'n winkel is gewoon heerlijk. Thuis heb ik dan ook vooral oude spullen staan, iets nieuws is niet aan mij besteed. Deze cognac past dan ook prima in een rustige avond, wanneer je lekker alleen thuis bent.

Pas alleen op. In tegenstelling tot de meeste whisky is dit een drank die je blijft wegtikken. Heel gevaarlijk dus.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2013, 20:47

Serge is op hol geslagen :o

Malternatives, a bag of 33 cognacs.

Van 50 tot 95 punten voor de Très Vieux Cognac 'Lot No. 65 brut de fût' (57.7%, OB, cognac, Famille Vallein-Tercinier, 2010).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Pellie » 06 Jan 2019, 12:51

Hier inmiddels wel aan de cognac. En moet zeggen....het bevalt me uitstekend :goedgedaan Ga me er eens verder in verdiepen. Mijn eerste fles is iig al een feit!
1 x


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten