Sampleset genever en korenwijn

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Welke jenever is voor jou de winnaar van de set?

1 Zuidam 5 j/o Korenwijn
4
22%
2 Rutte 6 j/o Fino Cask Genever
2
11%
3 Hooghoudt 5 jaar gelagerd
1
6%
4 Lucas Bols 6 jaar gerijpte Korenwijn
5
28%
5 Filliers 8 j/o graanjenever 50%
5
28%
6 Notaris Malt Wine Genever
0
Geen stemmen
7 De Ooijevaar/Van Wees Roggenaer 3 jaar gerijpt
0
Geen stemmen
8 Zuidam 1 jaar gerijpte rogge-Genever
0
Geen stemmen
9 Rutte Paradijswijn
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 309
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 04 Dec 2021, 09:22

Freezeroz schreef:Mijn setje mag dan ook wel mee naar Arthur. Dan zie ik het wel terug als Arthur de forum festival sets gaat versturen.
Volgens mij doen er meer festival deelnemers mee aan de Genever set. Daar valt dus best wat te combineren qua verzendkosten :hoedaf.


Klopt, indien mogelijk mag die van mij ook via die route!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Dec 2021, 09:33

Ik denk dat het net zo makkelijk is als je alle setjes voor de festivalgangers dan direct naar mij verstuurd. Scheelt een hoop via via gesleep. En we delen die vzk dan toch meer velen ;)
Dus:

1. Cask1988 [combizending naar cask1988]
2. Freezeroz [combizending naar cask1988]
3. Cor0566
4. Andre8x8 [combizending naar cask1988]
5. Hubert. [combizending naar cask1988]
6. Jimbeau. [combizending naar cask1988]
7. Aquavitae [ophalen in Dieren]
8. Koning [combizending naar cask1988]
9. RuudW
10. Defeatless [combizending naar cask1988]
11. Tom2. [combizending naar cask1988]
12. Hoogheid2015
13. Fjharms
14. Dannyp44. [combizending naar cask1988]
15. RvdB [combizending naar cask1988]

Dan delen we de vzk met PostNL. Verzekerde zending kost ons dan slechts €0.87 pp.
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 04 Dec 2021, 10:32

Uridium schreef:En als er iemand woont op de route Dieren - Waddinxveen - Rotterdam - Hardinxveld/Giessendam - Dieren...die route leg ik komende vrijdag af (overdag).


Dan kom je langs Dordrecht en daar woon ik toevallig.
Dus als je nog zin hebt in een heel klein extra ommetje, dan hou ik me aanbevolen.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Dec 2021, 10:57

Cask1988 schreef:Ik denk dat het net zo makkelijk is als je alle setjes voor de festivalgangers dan direct naar mij verstuurd. Scheelt een hoop via via gesleep. En we delen die vzk dan toch meer velen ;)
Dus:

1. Cask1988 [combizending naar cask1988]
2. Freezeroz [combizending naar cask1988]
3. Cor0566
4. Andre8x8 [combizending naar cask1988]
5. Hubert. [combizending naar cask1988]
6. Jimbeau. [combizending naar cask1988]
7. Aquavitae [ophalen in Dieren]
8. Koning [combizending naar cask1988]
9. RuudW
10. Defeatless [combizending naar cask1988]
11. Tom2. [combizending naar cask1988]
12. Hoogheid2015
13. Fjharms
14. Dannyp44. [combizending naar cask1988]
15. RvdB [combizending naar cask1988]

Dan delen we de vzk met PostNL. Verzekerde zending kost ons dan slechts €0.87 pp.


Dit lijkt me een puik plan! Ik ben altijd al een halve pakezel die dagen, met uitgifte punten vanuit de trein op diverse schimmige stationnetjes (ooit wel eens op Hoevelaken een pakketje overhandigd in het schemerduister?).
Het wordt dan wel pas 29 januari verzonden naar ieder individueel. Maar dat lijkt me niet zo'n enorm punt.
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Dec 2021, 11:25

Net alle slijters af geweest en gebeld: geen Notaris 3 meer te krijgen. Nog net de laatste fles Notaris Malt Wine kunnen bemachtigen. Dus de Notaris 3 wordt Notaris Malt Wine, die overigens behoorlijk hetzelfde smaakt en in elk geval die heel typische Schiedamse stijl heeft.
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2155
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 05 Dec 2021, 16:26

Uridium schreef:.


U laat nog een pb hoeveel we op welke rekening dienen over te schrijven ?

Bedank nog eens. Leuk initiatief!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 05 Dec 2021, 18:04

Tom2 schreef:U laat nog een pb hoeveel we op welke rekening dienen over te schrijven ?
Bedank nog eens. Leuk initiatief!


De pakketjes zijn ingepakt en gereed voor (collectieve) verzending

Als alle Festivalgangers inderdaad het via Arthur (Cask1988) en de festivalzending willen versturen, dan stop ik 10 doosjes in een grote lege D12-doos (samen 9,5 kg, dus keurig binnen limiet) die richting Arthur gaat. En dan zijn de kosten als volgt:

Ophalen: € 17,95 (Auqavitae)
Via Arthur: € 17,95 + € 0,87 = € 18,82 (Cask1988, Freezeroz*, Andre8x8, Hubert, Jimbeau, Koning, Defeatless, Tom2, Dannyp44, Rvdb)
Directe verzending: € 17,95 + € 8,70 = € 26,65 (Cor0566, RuudW, Hoogheid2015, Fjharms)

*Freezeroz/Roelof heeft een iets uitgebreider VIP-pakket; "I make special price for you :bigsmile "

Ik ben een grote fan van Tikkie (in mijn geval "betaalverzoek van de ASN-bank"), dus ik stuur jullie een Tikkie via PB.

Laat het vanavond even weten als je toch iets anders wilt qua verzending. Morgen gaan dan de tikkies de deur uit.
5 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 05 Dec 2021, 18:21

Ruud W schreef:
Uridium schreef:En als er iemand woont op de route Dieren - Waddinxveen - Rotterdam - Hardinxveld/Giessendam - Dieren...die route leg ik komende vrijdag af (overdag).


Dan kom je langs Dordrecht en daar woon ik toevallig.
Dus als je nog zin hebt in een heel klein extra ommetje, dan hou ik me aanbevolen.


Hoi RuudW,

Dordrecht ligt weliswaar 'in de buurt' van Rotterdam, maar helaas niet echt langs de route (Ring Zuid ==> A15 naar Gorinchem), tenzij je heel dicht bij de N3/A15 woont; dan wip ik er bij Papendrecht even af... [EDIT: ik rij vrijdag even bij je langs]
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Dec 2021, 19:55

[Update: alles betaald en verzonden :duimop ]

Hierbij de stand van zaken van de tikkies en verzendingen:


1. Cask1988 [combizending naar cask1988] - betaald
2. Freezeroz [combizending naar cask1988] - betaald
3. Cor0566 - betaald & verzonden
4. Andre8x8 [combizending naar cask1988] - betaald
5. Hubert. [combizending naar cask1988] - betaald
6. Jimbeau. [combizending naar cask1988] - betaald
7. Aquavitae [ophalen in Dieren] - betaald
8. Koning [combizending naar cask1988] - betaald
9. RuudW - betaald; bezorging vrijdag
10. Defeatless [combizending naar cask1988] - betaald
11. Tom2. [combizending naar cask1988] - betaald
12. Hoogheid2015 - betaald & verzonden
13. Fjharms - betaald & verzonden
14. Dannyp44. [combizending naar cask1988] - betaald
15. RvdB [combizending naar cask1988] - betaald
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 08 Dec 2021, 16:45

En als afsluiter - voor nu - de wat meer uitgebreide toelichting op de set zelf:

1. Zuidam 5 j/o Korenwijn

Deze zet ik de meeste mensen voor, die nog niet vertrouwd zijn met oude Genever. Zuidam heeft een zeer milde stijl met veel houtrijping en heel duidelijke expressie van de granen. Qua kruidenmix zou je soms denken, dat het geen Genever meer is, maar dat merk je pas als je de wat meer 'klassieke' Genevers van bijv. de Schiedamse of Amsterdamse producenten proeft. In elk geval geniet ik elke keer weer van de 5 j/o Korenwijn en heb menigeen ermee over de streep getrokken om Genever toe te voegen aan de huiscollectie.

2. Rutte 6 j/o Fino Cask Genever

Qua 'herkenbaarheid' als Genever vind ik Rutte een mooie middenweg 'tussen Zuidam en Schiedam'. Bij Rutte proef je veel duidelijker de Geneverkruiden en de stijl is klassieker, maar Rutte is - veel sneller dan bijv. Bols, Hooghoudt en Boomsma - mee gegaan met Zuidam in de "hippe houtlagerings-trend". En de sherry cask-serie is naar mijn mening echt érg goed gelukt. En gelukkig kon ik een tijdje terug in een aanbieding bij de Hanos een extra flesje fino cask scoren, dus toen was de keuze snel gemaakt.

3. Hooghoudt 5 jaar gelagerd

Hooghoudt is later ingestapt in de houtlagerings-trend, en slaat soms de plank nog goed mis (de nieuwe Bourbon cask is m.i. zo'n misser, waarbij de kruiden van Hooghoudt niet passen bij het te zoete hout, terwijl de oloroso wél oké is). Maar met deze eerste uit de reeks hebben ze wel een mooi product neergezet. Hooghoudt heeft sowieso een zeer eigenwijze stijl qua kruidengebruik, die echt even wennen is. Maar in deze Genever komt die toch goed uit. Het eindresultaat is vrij 'zuiver' van smaak en ook hier wel degelijk als Genever herkenbaar.

4. Lucas Bols 6 jaar gerijpte Korenwijn

Bols had altijd al een productlijn met daarin ruime houtlagering, maar dan de klassieke stijl met veel oud hout. Het prettige van die stijl is, dat je echt de ontwikkeling van de Genever zelf kunt ervaren, zonder dat die is ondergesneeuwd onder bergen nieuw hout. En in de rij van houtgerijpte Genevers is de 6 jaar oude de beste. Ze hebben recent ook een 10 jaar gerijpte uitgebracht, voor aanzienlijk méér geld, maar die voegt amper iets toe. Verderop komen je ook een Van Wees tegen met de zelfde soort 'rustige houtlagering' als die van Bols.
(Wil je trouwens proeven wat Bols doet met nieuw hout: neem de Bokma 5 j/o Bourbon Cask, of - nog lekkerder en als je 'em kunt vinden - Bokma De Vijf Jaren)

5. Filliers 8 j/o graanjenever 50%

Deze stenen kruik moest ik tot de laatste druppel 'uitpersen' om genoeg samples te vullen. Dit is een klassieker in meerdere opzichten. Sowieso zijn er maar weinig Genevers op 50% abv verkrijgbaar; dat is tegenwoordig 'faux pas', maar gelukkig gaat Filliers er met de 17+ varianten gewoon mee door. En Filliers is echt een Genevermaker van het eerste uur (naast Herman Jansen, Rutte en Van Wees) met ruim 140 jaar ervaring en traditie. Ook hier een klassiek kruidenpakket met een wat meer 'zuidelijk' toontje, meer richting Zuidam, maar dan gelagerd op (uitsluitend) oud hout.

6. Notaris Malt Wine Genever

Helaas was de Notaris 3 j/o nergens meer te krijgen. Hoewel de website van Herman Jansen er (nog) niets over zegt, hoorde ik links en rechts dat de 3 j/o niet meer gemaakt wordt. Gelukkig kon ik nog een fles Notaris Malt Wine bemachtigen en die smaakt weliswaar iets jonger, maar heeft nog steeds héél duidelijk diezelfde typisch Schiedamse stijl, die ik zelf veel weg vind hebben van olijfolie met marsepein. Romig, dik, moutig en veel kruiden. Echt een heel ander product dan alle andere Genevers. Alleen de zusjes en broertjes uit dezelfde branderij De Tweelingh (Floryn Moutwijn, Loopuyt Genever, Old Duff Moutwijn) hebben dezelfde herkenbare basis.

7. De Ooijevaar/Van Wees Roggenaer 3 jaar gerijpt

Uiteraard mocht Van Wees hier niet ontbreken, in dit geval de Ooijevaar Roggenaer 3 j/o. Hier is de stijl van zowel het graan als het hout heel ingetogen. Dit geeft een prettige 'cleane' Genever die gaandeweg steeds meer prijsgeeft. Echt een om rustig van te nippen, en steeds meer te gaan waarderen. Gelukkig is deze nog steeds te krijgen, alhoewel tegenwoordig is groene glazen fles i.p.v. de voor Van Wees anderszins zo typische kruiken (zoals de mijne die nu leeg is).

8. Zuidam 1 jaar gerijpte rogge-Genever

Precies het tegenovergestelde van de Roggenaer: rogge-Genever "in your face"! Heel hoog smaakgehalte, met 'minty' rogge en veel hout. Echt een Zuidam, maar stiekem wel eentje die ik vaak pak als tussendoortje. Net als de Spelt-Genever (ook 1 j/o). Niet verfijnd, maar wel lekker :lekker

9. Rutte Paradijswijn

En dan de finale. Rutte's paradepaardje en een verdraaid mooi product. Niet echt meer als een klassieke Genever te bestempelen, want hier is de hele kast met botanicals voor open getrokken (en ook wat fruitdestillaten bijgemengd) en e.e.a. heeft ook nog heel lang op vat gelegen, maar wel een erg complex en mooi resultaat. Dit moet je gewoon een keer geproefd hebben. Tegenwoordig voor een vrij leuke prijs bij de Hanos te krijgen.
Laatst gewijzigd door Uridium op 08 Dec 2021, 21:10, 6 keer totaal gewijzigd.
12 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Dec 2021, 17:41

Geweldige achtergrond info en toelichting! :duimop Nogmaals dank voor het organiseren van deze set! De grote doos is onderweg naar Nunspeet! Als ie binnen is laat ik het weten.

Is het een leuk idee als we hier allen ook onze bevindingen delen en bespreken over de set? Misschien met een polletje erbij welke je favoriet was? Die poll kan Roelof als TS nog toevoegen aan de startpost :bigsmile
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 710
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 08 Dec 2021, 18:09

Cask1988 schreef:Geweldige achtergrond info en toelichting! :duimop Nogmaals dank voor het organiseren van deze set! De grote doos is onderweg naar Nunspeet! Als ie binnen is laat ik het weten.

Is het een leuk idee als we hier allen ook onze bevindingen delen en bespreken over de set? Misschien met een polletje erbij welke je favoriet was? Die poll kan Roelof als TS nog toevoegen aan de startpost :bigsmile


Ja, leuk idee. Ben erg benieuwd wat iedereen vindt van de Genevers zelf en van de breedte van het pakket.
Ik ga morgen uitvogelen hoe ik een poll maak :bigsmile
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Dec 2021, 10:03

Afbeelding

The eagle has landed! De naam Roelof lijkt garant te staan voor geniale inpakkwaliteiten! Na roelof als Freezeroz, zit er nog een roelof aka Uridium op inpakken :duimop heel donders mooi verpakt!!
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Dec 2021, 13:24

Cask1988 schreef:Die poll kan Roelof als TS nog toevoegen aan de startpost :bigsmile

Bleek zelf de TS te zijn. Dus heb de poll toegevoegd!
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Dec 2021, 13:44

Hey Roelof, mijn ervaring rond de BFYB-set was, dat lang niet iedereen reageert. In je poll kan je nu maar 1 stem uitbrengen, dat levert een heel dunne conclusie op straks ben ik bang. Een top 3 invullen zou al een iets bredere conclusie opleveren denk ik.
Stel dat 10 man reageren, en alle 10 vinden dezelfde fles het lekkerst, dan weet je dus niets over de rest van de samples :hoedaf.
2 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast