Goede rum voor een rumnoob

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Daan » 07 Mar 2021, 16:53

De afgelopen weken/maanden ben ik met mijn schoonvader bezig geweest in mijn nieuwe woning om te klussen. Om eerlijk te zijn, ik heb zelf nog net geen 2 linkerhanden en zijn hulp werd dus zeer gewaardeerd. Mijn schoonvader heeft me destijds aan de whisky geholpen, maar toen ik hem dus vroeg met wat voor fles ik hem blij zou maken om hem te bedanken voor al zijn hulp antwoordde hij dat hij altijd benieuwd was geweest naar een goede rum.

Dat vind ik eigenlijk ook wel een enorm leuk plan :bigsmile

Probleem is alleen, ik ben een rum noob. Ik ken alleen de "slechtere" mixrums, Kraken, Zacapa (de 23yo). Van de laatste dacht ik dat ie erg goed was, tot ik erachter kwam dat veel rum blijkbaar veel jonger is dan op het label staat (andere berekenmethode dan whisky), veel suiker bevat (andere regels over wat toegevoegd mag worden blijkbaar).

Daarom mijn vraag: wat zou een goede rum zijn voor een budget van ongeveer € 100?
De eis is wel dat ie zo natuurlijk mogelijk moet zijn (tenslotte ben ik toch whiskyfan, en dat vind ik wel belangrijk. Anders kan ik net zo goed likeur kopen).

Alle input is uiteraard welkom, ook algemene dingen die je moet weten over rum om je beslissing op te baseren.
Volgens mij zitten hier ook wel wat rumliefhebbers, ik ben benieuwd!

:Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Harrie » 07 Mar 2021, 17:03

Ik ben zeker geen expert maar heb best wel wat rums van Kintra geproefd en was daar wel over te spreken. Je kan Erik zo een mailtje sturen en hem vragen om advies.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Casketje » 07 Mar 2021, 17:34

Er is 1 distillery die er met kop en schouders bovenuit steekt en dat is Foursquare, zeker voor whisky liefhebbers. Om het even welke Exceptional Cask Selection die je kan vinden is goed tot heel goed. Ze zijn ook heel transparant met de info die ze voorzien: tropisch gerijpt, geen toegevoegde suiker (een probleem dat nog heel veel rums hebben), vaak cask strength, NCF, etc. Het nadeel is: ze zijn quasi niet (meer) te vinden. Voor de laatste release, de Redoutable (14 jaar, 60%+, op ex-Madeira) was er ondanks de steeds stijgende prijs een stormloop die vergelijkbaar is met de release van één of andere gehypte donkere sherrysoep: overal binnen de kortste tijd uitverkocht aan de release prijs - en het zal er spijtig genoeg niet beter op worden.

Dit gezegd zijnde - Foursquare is ook wat in Doorly's zit, en als je 'm kan vinden ook in de RL Seale's 10 year old. Ik zou vooral met de laatste beginnen en zien of het je ding is.

Daarnaast heb je een hele wereld aan rum (letterlijk) met een gigantische diversiteit. De stijlen van rum gaan van wat we in de whiskywereld kennen als Lowlands tot Islay - waarbij voor mij de Lowlands de Franse stijl rums (Cognac stijl) zijn - bijvoorbeeld Clément - en de Islays de Jamaicaanse funkbommetjes: hoog in esthers - bijvoorbeeld Hampden of Worthy Park.

Ik ben nog niks tegengekomen waarvan ik dacht: dit is niet te zuipen (en dat heb ik met single malts wel al gehad), maar ik ben dan ook wel voor de fruitsmaken.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Mar 2021, 18:15

Pak er hier eentje van; https://www.dramtime.nl/Rum/Compagnie-des-Indes-Rum

Of bij Whiskycask in DE eentje van Veliers. En ik heb ook nog wel wat liggen, wat is je budget?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Mar 2021, 01:49

Compagnie des Indes is, voor wat ik ervan op heb, altijd goed.
Maar Ultimatum heeft ook prima prijs-kwaliteit hoor. Dat is opgezet door Jan Beek, hij is nu zelfstandig verder gegaan en heeft in zijn BEEK lijn ook rum zitten.

https://www.club-rum.nl/ Deze jongens stonden in de laatste WP. Kwamen daar bij mij wel sympathiek over. Misschien hun even bellen? Hier is de foursquare ook nog goed te krijgen. Zelf heb ik tweemaal een foursquare gehad en dat is me beide keren erg goed bevallen.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Mar 2021, 19:58

Veel van de rum die ik heb geproefd was toch wel gezoet, zoals de Guyana Demarara rum. Volgens mij is dat op basis van melasse.

Rum agricole past wat beter in mijn pallet. Dat is gemaakt van het sap van suikerriet. Ik had een beetje de associatie van het grassige van rye whiskey.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 711
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Uridium » 08 Mar 2021, 20:01

Dit vind ik een behoorlijke 'bang for your buck': weinig opschmuck, vooral mooie pure smaak met aardige houtondersteuning.

https://drankdozijn.nl/artikel/fles-angostura-7-years-dark-70cl
1 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 08 Mar 2021, 20:21

Ook ik kan Foursquare aanbevelen. Gok dat je nog wel een 2007 of 2098 zou moeten kunnen vinden.
Een andere aanrader (die ook bij de meeste slijters te vinden is) is Handen. Is een 46% versie van maar ook een CS (die zou ik aanbevelen). Beide zonder toegevoegde suikers. Serge (whiskyfun) bespreekt ook veel rum (elke zondag malternatives).
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Mar 2021, 20:49

Deze link werd hier geplaatst over wel of niet gezoet:
https://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 08 Mar 2021, 20:50

Aan Jamaica en Barbados rum wordt in principe geen suiker toegevoegd, maar voor continentaal gerijpte rum geldt daarbij bij mijn weten geen verbod. The Fat Rum Pirate heeft een aardig uitgebreide lijst met de suikerhoeveelheden in met name standaard bottelingen. Foursquare, Mount Gay en West Indies Rum Distillery zijn goede opties voor Barbados rum. Compagnie des Indes, maar bijvoorbeeld ook The Duchess (heeft Whiskysite behoorlijk wat van staan) zijn leuke bottelaars. De Foursquare OB vintages die Whitemonkey aangeeft zijn ook prima.

Hou er bij de Jamaicanen rekening mee dat deze vaak een funky onder- (of zelfs boven)toon hebben. Denk dan aan dingen als vluchtig oplosmiddel en verfverdunner. Wellicht wat minder geschikt voor een rum beginner, maar van Worthy Park, Hampden en Clarendon komt leuk spul op de markt.
2 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 08 Mar 2021, 22:49

https://www.youtube.com/c/ralfystuff/search?query=rum

Ralfy weet ook nog wel wat over rum..
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 583
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor DvdB » 09 Mar 2021, 10:36

HammerHead schreef: .. van Worthy Park, Hampden en Clarendon komt leuk spul op de markt.


Worthy Park :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 09 Mar 2021, 10:51

DvdB schreef:
HammerHead schreef: .. van Worthy Park, Hampden en Clarendon komt leuk spul op de markt.


Worthy Park :goedgedaan


Ik heb momenteel deze WP open staan:

Afbeelding

Een mooie tropisch zoete rum met een toon in de afdronk die ik zou omschrijven als vingerverf.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Mar 2021, 18:06

HammerHead schreef:... met een toon in de afdronk die ik zou omschrijven als vingerverf.

1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Mar 2021, 09:39

Voel ik na het Armagnac setje van een tijdje terug nu een Rum setje aankomen?

Nee, dit is geen sollicitatie om die set samen te stellen, ik heb 0 ervaring met rum, behalve een 'baco in de disco'. Enige wat ik daarover kan vertellen is dat je dansmoves en versierpogingen er absoluut een boost van krijgen.

Maar ik zou zeker meedoen wanneer iemand die er wel verstand van heeft een nieuw maltenative setje samen stelt.
Die Armagnac was goed bevallen namelijk.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten