Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Apr 2011, 22:47

Carlo schreef:Vandaag een Ketel1 geprobeerd en kon mij niet echt bekoren , niet lekker maar ook niet vies.

Kan je dat even toelichten, Carlo? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Carlo
Senior
Senior
Berichten: 436
Lid geworden op: 07 Jan 2011, 19:26
Locatie: schiedam

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Carlo » 24 Apr 2011, 23:30

johan brugge schreef:
Carlo schreef:een Ketel1

Kan je dat even toelichten, Carlo? Daar heb ik nog nooit van gehoord.


Oh sorry dat is een Jenever.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Apr 2011, 23:35

Carlo schreef:Oh sorry dat is een Jenever.

Ik had al zo'n gedacht. Wie maakt deze en is het jonge of oude jenever?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Carlo
Senior
Senior
Berichten: 436
Lid geworden op: 07 Jan 2011, 19:26
Locatie: schiedam

Ketel 1, Nolet Schiedam

Ongelezen berichtdoor Carlo » 25 Apr 2011, 08:54

johan brugge schreef:
Carlo schreef:Oh sorry dat is een Jenever.

Ik had al zo'n gedacht. Wie maakt deze en is het jonge of oude jenever?


Het is een jonge jenever die gemaakt wordt door de Nolet distilleerderij uit Schiedam en komt uit Ketel 1 daarom zijn naam Ketel1.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

The Botanist Islay Dry Gin van Bruichladdich

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Mei 2011, 07:42

Ik heb net The Botanist Islay Gin gedronken pas. Heb er een blog over gemaakt:

0 x

baud
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 Jun 2010, 19:31

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor baud » 08 Mei 2011, 13:40

Hey Jock,

Kun je die gin niet meenemen naar Summer Spirit? Lijkt me een interessante tasting!

Greetings,
Sebastiaan
0 x

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Mei 2011, 16:47

baud schreef:Hey Jock,

Kun je die gin niet meenemen naar Summer Spirit? Lijkt me een interessante tasting!

Greetings,
Sebastiaan


Dat lijkt me heel niet tactvol. The Botanist wordt door Bresser en Timmer geimporteerd en zij staan niet op Summer Spirit. Ik kan zo iets niet in mijn eentje meenemen

Gr,

Jock
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 21 Jan 2012, 19:35

Gisteren voor het eerst een grappa gehad: Alexander Cabernet. Kristalhelder en veel (veel!) fruit. In de geur ook een beetje stopverf, maar niet op een kwalijke manier. Het smaakte naar opgeloste fruitella en in de afdronk sultana rozijntjes (die in die kleine kartonnen doosjes die ik als kind vrat alsof ze het laatste voedsel op aarde waren). Ook een klein beetje druivenpitjes en steeltjes. Deze eerste grappa zal wat mij betreft niet de laatste zijn.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Valon
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 Aug 2011, 18:39

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Valon » 01 Feb 2012, 13:47

Armagnac 'Chabot Extra' gedronken. Ik zag 'm al een tijdje in een nieuwe uitvoering op een aantal vliegvelden staan. Meestal geprijsd rond de 190 - 250 dollar. Op Schiphol werd ik door een lief meisje geattendeerd op een Chinese folder met scherpe aanbiedingen. Er doorheen bladeren kan geen kwaad, dacht ik.

Tot ik deze fles ineens voor 88 euro zag staan. Lager dan deze prijs heb ik deze fles nog nooit voorbij zien komen, dus meteen meegenomen.

In 1828 is de familie Chabot begonnen met produceren in het dorp Labastide D'armagnac. Sinds 1963 is de focus verlengd naar de export. Deze extra old versie wordt voornamelijk gedronken in China, Vietnam en Rusland.

Het S-vormige ontwerp (fles van bovenaf gezien) is om het evenwicht (Ying Yang) weer te geven en hiermee commercieel in te spelen op de Aziatische markt. Volgens mij ook om in te spelen op het jaar van 'de Draak'. Een enorm belangrijk jaar voor Chinezen. Een jaar dat geluk en beweging voorspelt, bruisend en opwindend zal zijn en hun nationale identiteit zal toenemen. Belangrijk hierin: welke rol wil het individu hierin nemen. Dit leidt tot veel creativiteit.

De kleur is amber geel met leeftijden tot 50 jaar. De smaak is ontzettend zacht, maar toch een stuk steviger t.o.v. bijvoorbeeld een cognac. Elke smaak is intens te noemen waarbij hout als accent heerlijk naar voren komt. Hij hint vervolgens naar spicy bij de afdronk. Een afdronk die mag omschreven worden als ontzettend lang. Dit maakt 'm verrukkelijk om na een maaltijd samen weg te dompelen...

Zie hieronder (links nieuw/ rechts oud design):
Afbeelding
0 x

Robbert
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 Dec 2011, 10:25

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Robbert » 22 Mar 2012, 18:39

Flor de cana 7 yrs
Malecon 15

Beide lekkere rums, merk dat ik rum lekkerder vind dan whisky :oops:
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2012, 19:14

Robbert schreef:...Beide lekkere rums, merk dat ik rum lekkerder vind dan whisky :oops:

Dat zou zo maar kunnen.
Echter de onderlinge verschillen qua smaaktype (niet qua kwaliteit) tussen Rum's zijn aanmerkelijk kleiner dan de verschillen in de whiskywereld.
Dus wellicht heb je jouw smaaktype-whisky nog niet ontdekt :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Robbert
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 Dec 2011, 10:25

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Robbert » 23 Mar 2012, 17:55

Piet schreef:
Robbert schreef:...Beide lekkere rums, merk dat ik rum lekkerder vind dan whisky :oops:

Dat zou zo maar kunnen.
Echter de onderlinge verschillen qua smaaktype (niet qua kwaliteit) tussen Rum's zijn aanmerkelijk kleiner dan de verschillen in de whiskywereld.
Dus wellicht heb je jouw smaaktype-whisky nog niet ontdekt :o


Ik heb gemerkt dat de turf kant niet mijn ding is.
De Glenmorangie Original vind ik lekker, in die richting ligt mijn smaak.

Een voordeel van rum t.o.v. whisky is dat de wat exclusievere rums betaalbaar zijn. Mijn max om te spenderen per fles ligt zo rond de 30-35 euro en voor dat bedrag zijn al sommige vlaggenschepen op gebied van rum te koop. Bij de whisky zit ik dan helaas net in de range van de standaard bottelingen. Al is er op gebied van whisky wel veel meer informatie beschikbaar, wat ik wel leuk vind, het verhaal bij een distilleerderij bepaald soms of ik een fles aanschaf. Al met al blijven het beide mooie dranken met een rijke historie :) .
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Mar 2012, 19:04

Piet schreef:Mijn max om te spenderen per fles ligt zo rond de 30-35 euro en voor dat bedrag zijn al sommige vlaggenschepen op gebied van rum te koop. Bij de whisky zit ik dan helaas net in de range van de standaard bottelingen.

Mocht je eens iets te vieren hebben dan zou je wellicht eens een Aberlour a'bunadh, NAS, OB en Aberlour a'bunadh kunnen proberen. Rond de €50 en soms er onder. Die zit wel rond de 60% abv, en hoewel het niet echt nodig is kan hij best wat water hebben en dan kom je zowat toch nog op je prijs bovengrens uit.

Dat is een echte sherried (aka sherry-bom) (a'bunadh Gaelic = "the origin" ) en qua prijs/kwaliteit een toppertje, die zou je zomaar heel aangenaam kunnen vinden.
Maar niks mis met een lekker glas rum hoor :Party
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Mar 2012, 21:39

Net een sample van The Flying Dutchman Rum van Zuidam geproefd. Neus is erg fruitig met veel kokos, maar schreef ook aceton op :o .Smaak is niet mijn ding, finish is erg kort. Dit is een "witte" rum, blijkt kennelijk eens te meer dat ik "witte" distillaten door de band genomen niet echt prefereer. Geef ze mij maar na een periode op een goed vat !

disclaimer er zijn natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ben ze behoudens de wodka van Grand Khaan nog niet tegengekomen. Enne ik vind ze niet vies of zo, maar is gewoon niet mijn ding ;)
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net

Ongelezen berichtdoor McRay » 18 Apr 2012, 22:38

Zit nu aan een Mulata rum 7 Y, ook erg lekker, zeker bij een sigaar.

Rum vind ik naast whisky zowiso erg lekker.
0 x
Sláinte Mhath


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten