Jouw favoriete malternative

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Wat is jouw favoriete malternative?

Rum, verrummelijk!
28
31%
Jenever, goed voor mijn lever!
8
9%
Gin, da's pas ginteressant!
6
7%
Cognac, doe mij maar een volle bak!
16
18%
Armagnac, c'est armagnefiek!
19
21%
met Calvados ga ik pas los!
2
2%
Mezcal, graag een flescal hiervan!
0
Geen stemmen
Tequila, de malternative in mijn villa!
1
1%
Grappa, ik maak geen grapje!
2
2%
met een Likeur of een Bitter voel ik me fitter!
1
1%
Wodka, tsja...
1
1%
Anders:
7
8%
 
Totaal aantal stemmen: 91

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Roland... » 08 Mei 2021, 08:35

Harrie schreef:Ik begin wel steeds benieuwder te worden naar armagnac. Om er nou direct een paar flessen van aan te schaffen vind ik wat overdreven. Heeft iemand een paar flessen waar ik wat sampletjes van kan kopen? Een stuk of vier verschillende wellicht, om een beetje een beeld te krijgen...


+1 :Help
0 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 520
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Tris » 08 Mei 2021, 12:16

Ik heb wel twee SMWS flesjes staan (A4.6 en A5.4) staan waar ongeveer 1/3 tot 1/4 uit is die ik best wil verkopen voor een redelijke prijs, mocht dat helpen.

De flesjes van Domaine Le Basque zijn niet duur dus als je er daarvan ook nog eentje koopt heb je in ieder geval drie echt verschillende Armagnacs om te proberen voor niet al te veel geld.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mei 2021, 18:41

dannyp44 schreef:....Heb hier de Le Basque Armagnac VSOP open staan en kan deze zeker aanraden...
Vanmiddag kwam ik hem tegen en heb hem maar mee genomen. Ik ben benieuwd of het wat voor me is.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Roland... » 11 Mei 2021, 20:31

Reichenbach schreef:
dannyp44 schreef:....Heb hier de Le Basque Armagnac VSOP open staan en kan deze zeker aanraden...
Vanmiddag kwam ik hem tegen en heb hem maar mee genomen. Ik ben benieuwd of het wat voor me is.


We lezen het hier wel als hij bevalt... Wanneer gaat hij 't glas in?
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Mei 2021, 20:43

Roland... schreef:
Reichenbach schreef:
dannyp44 schreef:....Heb hier de Le Basque Armagnac VSOP open staan en kan deze zeker aanraden...
Vanmiddag kwam ik hem tegen en heb hem maar mee genomen. Ik ben benieuwd of het wat voor me is.


We lezen het hier wel als hij bevalt... Wanneer gaat hij 't glas in?

Ben benieuwd wat je er van vindt! Ik vind m erg fijn in elk geval. Next step is dan een vintage van hun. De 1999 is daarbij aan te raden. 99% Folle blanc en 1% baco blanc.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mei 2021, 21:16

Roland... schreef:
Reichenbach schreef:
dannyp44 schreef:....Heb hier de Le Basque Armagnac VSOP open staan en kan deze zeker aanraden...
Vanmiddag kwam ik hem tegen en heb hem maar mee genomen. Ik ben benieuwd of het wat voor me is.


We lezen het hier wel als hij bevalt... Wanneer gaat hij 't glas in?

Ik denk het weekeind, of donderdag op mijn gemak. De bloemenmarkt wordt toch veel te druk dit jaar. Wil ik er eigenlijk ook nog een bijpassend glas bij zoeken, een glencairn zou prima kunnen maar zo'n tulp glas of cognac bolletje lijken me ook wel passend. Maar ik zal er verslag van doen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Mei 2021, 21:23

Reichenbach schreef:
Roland... schreef:
Reichenbach schreef:Vanmiddag kwam ik hem tegen en heb hem maar mee genomen. Ik ben benieuwd of het wat voor me is.


We lezen het hier wel als hij bevalt... Wanneer gaat hij 't glas in?

Ik denk het weekeind, of donderdag op mijn gemak. De bloemenmarkt wordt toch veel te druk dit jaar. Wil ik er eigenlijk ook nog een bijpassend glas bij zoeken, een glencairn zou prima kunnen maar zo'n tulp glas of cognac bolletje lijken me ook wel passend. Maar ik zal er verslag van doen.

Een wat wijdere opening en een redelijk diep glas kan ik aanraden i.v.m. het stevige karakter :goedgedaan
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 712
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Mei 2021, 19:18

Moet vrijdag weer eens bij de Hanos zijn... meteen maar even Armagnac shoppen :yes

Heb gisteren overigens weer enorm genoten van een El Dorado 12 y/o rum. Prachtig!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Mei 2021, 20:26

Uridium, schreef:Heb gisteren overigens weer enorm genoten van een El Dorado 12 y/o rum. Prachtig!
Ja die is ook best wel lekker, heb ik ook erg van genoten.
Zelf ben ik op het ogenblik wel gecharmeerd van de Franse stijl agricole rum of rhum in dit geval. Wat droger en grassiger van smaak.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Mei 2021, 18:49

Zoals beloofd een kort verslag van mijn eerste ervaring met armagnac.

Vanmiddag een rondrit door Friesland gemaakt met een uitstapje naar Lauwersoog. Daar op de pier een visje gegeten, maar blijkbaar hadden ze in de vistent wat opstartproblemen na de lange periode van sluiting vanwege de corona.
Na drie kwartier wachten kregen we een schotel koude visjes met rauwe bloemkool. Behoorlijk teleurgesteld hebben we afgesproken dat we op een later moment terug mochten komen om de schade in te halen. We zullen zien, een dagje Lauwersoog is altijd wel leuk.

Thuisgekomen heb ik me met een nieuw aangeschaft brandyglas armagnac op het balkon geïnstalleerd.
De Le Basque VSOP is best een stoer drankje, een beetje heet maar niet vervelend heet, een boerse smaak, een beetje gronderig (bosgrond), nootachtig en paddenstoelen. Het doet me denken aan wat je ook wel in sommige sherry's tegenkomt. Misschien niet heel complex, maar wel vol van smaak en lange nasmaak. Bovendien wordt hij beter en ronder als hij wat langer in het glas zit. Een VSOP zou minimaal vier jaar in het vat moeten zitten en ik heb ergens gelezen dat deze acht jaar heeft gerijpt. Wat zou kunnen, in vergelijk met een whisky van die leeftijd.

Zelf ben ik groot liefhebber van de wat ongepolijste whisky zoals Springbank die maakt en ik denk dat als je daar ook liefhebber van bent dit best een leuke uitbreiding kan zijn van het palet. Mijn ortolaan ga ik er voorlopig niet in verzuipen.

Is het met zo'n mooie dag als vandaag wel erg leuk op de weg, met al die oldtimers en bijzondere voertuigen die uit de garages en schuurtjes worden gehaald. Met hier in het noorden blijkbaar een lichte voorkeur voor grote Amerikanen uit de jaren '50 en '60.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 583
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor DvdB » 15 Mei 2021, 17:07

Gisteren hier in Kattûk de eerste : Armagnac Pomes Peberere 5 Years Old >> Krenten, boenwas, zoetigheid ala (tawny) port.

Eerste indruk is zeker :goedgedaan
Dirk
0 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 712
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Uridium » 15 Mei 2021, 17:28

Gisteren bij de Hanos toch niet gekozen voor een Samalens, maar voor een Vaghi 10 y/o Bas-Armagnac. Prachtige okerkleur, verfijnde neus met vooral boenwas en 'druiven' (houtgelagerde ethylacetaat). Lijkt in de mond erg subtiel, maar gelukkig laat 'ie na een tijdje verschillende ruwere kantjes zien. Prettige malternative voor € 28,50 ex. BTW :dancing
PS: interessant detail: volgens Hanos is het "merk" van deze Armagnac 'GlenGoyne'... kan er niets over vinden... anyone??? :Scratch
Laatst gewijzigd door Uridium op 15 Mei 2021, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mei 2021, 17:30

DvdB schreef:Gisteren hier in Kattûk de eerste : Armagnac Pomes Peberere 5 Years Old >> Krenten, boenwas, zoetigheid ala (tawny) port.

Eerste indruk is zeker :goedgedaan
Dirk

Goed om te weten! Heb m al een aantal keer zien staan maar die ‘5yo’ hield me een beetje tegen. Toch maar eens proberen binnenkort!
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mei 2021, 17:31

Uridium schreef:PS: interessant detail: volgena Hanos is het "merk" van deze Armagnac 'GlenGoyne'... kan er niets over vinden... anyone??? :Scratch

Daarom is het ook een Hanos en geen spirit speciaalzaak.
Glengoyne maakt heel veel.....Scotch!
Klinkt mij dus erg Vaaghi in de oren (sorry die moest gemaakt worden :lol: :bigsmile )
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 712
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Uridium » 15 Mei 2021, 17:36

Cask1988 schreef:
Uridium schreef:PS: interessant detail: volgena Hanos is het "merk" van deze Armagnac 'GlenGoyne'... kan er niets over vinden... anyone??? :Scratch

Daarom is het ook een Hanos en geen spirit speciaalzaak.
Glengoyne maakt heel veel.....Scotch!
Klinkt mij dus erg Vaaghi in de oren (sorry die moest gemaakt worden :lol: :bigsmile )


Haha, het leek mij ook een copy-paste-foutje van de klerk die 'en heeft ingevoerd. :domdom
Laatst gewijzigd door Uridium op 18 Mei 2021, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten