Pot Still Festival 2009

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Pot Still Festival 2009

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Okt 2009, 10:13

Het was voor mij de 1e keer dat ik zo'n festival bezocht. Al 2 keer op het punt gestaan om in Groningen de festivals te bezoeken maar als je naast je entree ook nog vanalles moet betalen vind ik dat net weer te veel.
Daar komt nog bij dat op dit festival ook nog andere destilaten te proeven waren waardoor ik hier echt wel naar toe wilde.
Afbeelding
Ik ben nog een groentje op het Schotse terrein maar dit was mooi de kans om eens het een en ander te proberen.
Van de aanwezige bourbons( die kan ik als liefhebber natuurlijk niet laten staan) was ik het meest te spreken over de Noah's Mill. Heerlijke volle smaak. Ook bij Blanton's langs geweest en daar de Gold Edition en de Straight from the Barrel geprobeert . De laatste was zachter van smaak ondanks een hoger alcohol% dan de Gold Edition.
Afbeelding
Ook diverse rums geproefd en de 2 van Angostura kon ik erg waarderen. De '1824' had een sterke houtsmaak maar niet op een vervelende manier. Op dezelfde stand enkele Whiskies geproefd. Bunnahabhain 18( ging wel ) en een Tobermory 15 (super).
Afbeelding
Verder met mijn Schotse ontdekkingstocht. Zal het beknopt houden.
Glenfarcas - 21(ging wel) maar de 105 vond ik super. Ook de 1966 moest ik even proeven( geboortejaar) maar die vond ik tegenvallen. Voor een fles van 290 euro had ik iets meer verwacht. Zelfde gold voor alom geprezen Rosebank1991; die kon ik niet echt waarderen.(vlak) De whiskies van Tomatin ( 15 en 25 ) vond ik prima.
Benromach; De organic vond ik super,en de 2000 single cask ook. De Sassaicaia vond ik flauw. De turfsmaak van deze whiskies zijn voor mij op het randje. Wat nog meer? Filliers; de Goldlys, oh oh, wat lekker( zowel de 1989 als de 1994). Als je de kans hebt moet je ook eens de Jenever van hun proberen, de 1990 vintage. Gerijpt op bourbonvaten en is wel wat anders dan je van een jenever gewent bent.
Afbeelding
Totaal zo'n 31 whisky en rum geproefd die dag en ik heb me prima vermaakt.Bewust niet aan de grappa's en de cognac gezeten.De hele sessie op de zondagmiddag duurde 4 uur en was eigenlijk te kort om alles te proeven.(volgend jaar maar 2 dagen)
De opening van de fles Springbank 1919 ging wegens gebrek aan serieuze gegadigden niet door ( 1 aanmelding volgens de Amersfoortse Courant). IPV daarvan werd er een loterij gehouden onder de aanwezigen waarvan dan 20 man vervolgens naar een speciale proeverij mochten. Wat daar stond, heb ik geen idee van.
Je kon er helaas niets kopen dus dat heb ik dan gisteren maar gedaan. Mijn 1e schot aangekocht en nog een blend ook.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Pot Still Festival 2009

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Okt 2009, 11:25

Dat ziet er sfeervol uit Bas.
Amersfoort ligt qua locatie redelijk voor mij maar helaas door omstandigheden niet gelukt.
Ik zet hem in de agenda voor volgend jaar !
Tijdens een, laat ik zeggen "privé masterclass" (jaren geleden), heb ik bij Han van Wees hele bijzondere Whisky's gedronken... maar toch ook Armagnac en Cognac. Ik denk dat hij dat toch niet kan laten ;) .. er is meer tussen Hemel en Aarde zullen we maar denken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Okt 2009, 11:54

Ha leuk verslag Bas. En ik zie allemaal bekenden op de foto's. Grappig!
Ik heb ook een tijdje met John van de Blanton's stand staan kletsen. Grappig mannetje is dat.

v.w.b. de Springbank loterij tasting begrijp ik dat dit line-up was :
  1. Springbank 1974 Hanseatische 46% Cask 1157 bottled 2003.
  2. Springbank 1965 Lombard 46% bottled 2002.
  3. Springbank 1965 Local Barley 52,4%. bottled 2001.
  4. Springbank 1967 High Spirits, 40,9% Cask 1936 bottled 2001.

Ik moet zeggen dat ik erg jaloers ben op de mensen die dit mochten meemaken. :Cry

@Bas: Leuk dat je toch enkele schotten kon waarderen.

KSB66 schreef: Je kon er helaas niets kopen dus dat heb ik dan gisteren maar gedaan. Mijn 1e schot aangekocht en nog een blend ook.

En, wat is het geworden?
0 x
Life is too short to drink bad whisky

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Okt 2009, 12:05

0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Okt 2009, 12:24

Dat is een heeele mooie blend! Als je deze blind voorgeschoteld krijgt zul je vrijwel altijd single malt denken.
Veel drinkplezier toegewenst! :Party
0 x
Life is too short to drink bad whisky

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 09 Okt 2009, 11:50

Kreeg dit toegestuurd.
Klik op de foto voor een grotere leesbare versie.
Afbeelding

Afbeelding
0 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”