7 nov 2010: Whiskyplaza najaar 2010, Alkmaar

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
Stuifie
Actief lid
Actief lid

7 nov 2010: Whiskyplaza najaar 2010, Alkmaar

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 03 Nov 2010, 22:18

Onderstaand de gegevens van dit jaar. In principe zijn er ook nog kaarten te koop bij de ingang...

Alkmaars Whisky Plaza najaar 2010
Na een lange pauze van whisky nosings & tastings is het nu weer tijd om met een goede start een nieuw whisky seizoen in te gaan. De wereld van whisk(e)y is boeiend. Over weinig dranken valt er zoveel te vertellen als over whisky. Want de wereld van whisky heeft veel facetten, kent veel variëteiten en geeft aanleiding tot steeds nieuwe ontdekkingen.

Graag nodig ik u uit voor een grote ontdekkingsreis door de wereld van whisky op het bekende Alkmaars Whisky Plaza op zondag 7 november 2010 van 13.30 uur tot 17.30 uur in De Mare Nostrum, Arubastraat 2, 1825 PV, te Alkmaar. (Naast het Dalton College in Alkmaar.) Er zijn hier vele soorten te ervaren, veelal nieuwere malt whisky’s.

Er zal Keltische live muziek ten gehore gebracht worden. Bovendien worden er Schotse hapjes geserveerd, en er is keuze tussen vers gesneden gerookte Schotse zalm of een portie warme Haggis verzorgt door Wullie Macmorland van Schots restaurant De Hielander in Alkmaar.

De toegangsprijs van het grote Alkmaars Whisky Plaza is € 49,50,- p.p. all in. Dus u hoeft ook voor de duurdere malt whisky’s en de Schotse spijzen niets extra te betalen. Bij de ingang krijgt u een proeflijst zonder prijzen, pen, glas en een waterfles. Bij de uitgang ligt een lijst met prijzen klaar wanneer u het Plaza verlaat!

Het te proeven assortiment malt whisky’s zal o.a. bestaan uit zoveel mogelijk nieuwe originele distilleerderij bottelingen en onafhankelijke bottelingen. Telefonisch reserveren kan al vanaf 21 september op onderstaand adres of per e-mail op alkmaarswhiskyplaza@gmail.com.

Kaarten moeten wel van tevoren worden betaald en opgehaald. De toegangskaarten voor het Alkmaars Whisky Plaza zijn vanaf 4 oktober alleen verkrijgbaar bij ’t Hekeltje Europaboulevard 59 in winkelcentrum De Mare in Alkmaar-Noord. De verkochte kaarten worden niet teruggenomen. Er zijn maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar dus aarzel niet te lang. Ik kan u deze whisky nosing & tasting van harte aanbevelen en hoop U op het Alkmaars Whisky Plaza te mogen begroeten.

Alcohol en rijden gaat niet samen. Daarom hier enkele openbaar vervoertips. Komt u met de trein naar station Alkmaar dan kunt U met stadsbus 2 naar de bushalte Laan van Bath in Alkmaar Noord. (Bij Dalton College) reistijd=15 min.
Komt U met de trein naar station Alkmaar Noord dan kunt U met stadsbus 3 naar de bushalte Laan van Bath in Alkmaar Noord. (Bij Dalton College) reistijd=8 min. Deze bushalte is vlak voor de deur.

Slainte,
Huub, Fred, Chris en ons whisky team

‘t Hekeltje Slijterijen Alkmaar, september 2010
Europaboulevard 59-61
1825 RB Alkmaar
Tel. 072-5622611
http://www.whiskytrain.nl
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: 7 nov 2010: Whiskyplaza najaar 2010, Alkmaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Nov 2010, 00:18

Kan iemand hier iets over vertellen ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 10 Nov 2010, 17:11

Jazeker, dat kan ik! :lekker

Bij binnenkomst kreeg eenieder een glas en een proeflijst met maar liefst 238 whisky's. Deze stonden allemaal, keurig per regio (voornamelijk uit Schotland) gerangschikt. Die lijst was uitermate handig; daar stond een korte smaakindicatie op en was ideaal om notities op te maken. De whisky's werden uitgeschonken door, voor zover ik weet, medewerkers van de organisator slijterij Het Hekeltje uit Alkmaar en vrijwilligers van de Ben Nevis Club en The Whisky Train (beide clubs uit Alkmaar). Dat was dan het enige nadeel; niet elke schenker had kennis paraat over die botteling of dat merk. Maar er liepen genoeg liefhebbers rond die dat wel wisten en graag informatie en tips deelden.

Wully van restaurant Hielander serveerde zalige zalm, heerlijke kleine -goed gevulde- sandwiches & zelfgebakken bolletjes en jawel: Haggis - veel beter dan wat ik eerder tijdens het Festival in Leiden heb mogen proeven! Er was in beide zalen livemuziek van Ad Goossens en een keltische band waar ik helaas de naam van vergeten ben.

Maar dan de whisky's: heel veel speciale bottelingen, diverse Port Ellen's (24/28/29 yr) en bijvoorbeeld een bijzonder fijne 30 jaar oude Talisker - mijn favoriet van die middag. Hoewel ik -natuurlijk- voornamelijk rond de Islay tafels drentelde... Toch wel een voordeel dat er niet bijbetaald hoefde te worden voor de duurdere whisky's; je gaat ze nu wél proeven en ik zal, met mijn proeflijst in de hand, sneller een speciale botteling kopen. Vooral ook leuk om de verschillen te proeven tussen de speciale en de reguliere bottelingen. Dat gold ook voor de diverse vaten - Coal Ila was bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd; ook hier weer een nieuwe favoriet gevonden: van Chieftain's, 13 jaar oud, Medoc finish. Verder ruim assortiment; 49 soorten Ierland/World Wide - dus ook enkele Japanse, Indiase en zelfs Franse en Engelse whisky's mogen Nosen en Tasten. Niet altijd een even groot genot; maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!
:Slainte

Aan het einde van de middag dezelfde proeflijst ontvangen, maar dan inclusief de prijzen. Altijd leuk om na te gaan of je een fijne dram hebt gevonden voor een aangename prijs. Vanavond is er een speciale avond in Het Hekeltje met restjesverkoop - misschien moet ik toch maar even langs 8-)

Nieuwe tip: Hielander organiseert half februari met de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar een heus festival - drie sessies. Zodra ik meer info kan vinden, zal ik een nieuw topic openen.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Nov 2010, 19:48

Ook dat ziet er geweldig uit :goedgedaan (ook de weergave ;) )

Heb je enig idee hoeveel bezoekers het festijn getrokken heeft ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 11 Nov 2010, 22:40

Mmmh... lastig om het in te schatten, maar bij Het Hekeltje werd eerder gezegd dat er tussen de 300 en 400 bezoekers zouden komen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”