Japanse whisky: ervaringen

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Japanse whisky: ervaringen

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 Apr 2010, 22:55

johan brugge schreef:HEEL vriendelijk van je René, maar dat hoeft niet. Je mag anders wel een tasting note posten. Eind mei (meer bepaald 23 mei) ga ik naar een open deur dag van een super kleine whiskyshop (*) op de boerenbuiten zoals wij dat hier zeggen. Die is niet zo ver van Brugge en heeft nog redelijk normale prijzen. De Nikka kost bij hem net geen 27 euro. Ik weet dat sommige shops wat minder vragen maar ik spaar tenminste verzendkosten uit.
Kijk zelf maar:
http://www.maltwhiskycorner.be/prijslijst.pdf
(Hij heeft zelfs nog een Laga 12 CS 2005!)

(*) Met super klein bedoel ik ongeveer 4m x 4m 'winkelruimte'. Het is een gepassioneerde whiskyliefhebber die de slijterij als bijberoep uitoefent.

En ik kan me heel goed voorstellen, dat je dat leuk vindt, in jouw geval had ik dat ongetwijfeld ook gedaan.
Maar ik had 'm zo opgestuurd, no problem! Tegen de tijd, dat ik 'm heb, laat ik je weten hoe hij zich gedraagt!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Apr 2010, 08:29

johan brugge schreef:Heeft iemand van jullie de Nikka Straight from the Barrel al gehad?

Ik zit te denken waar ik daar laatst over heb zitten lezen... Volgens mij in de Legendarische Whiskyverhalen. Hoe dat Nikka ontstaan is ed.

Die "Nikka Whisky from the Barrel" is een blended whisky (zoals je wellicht al wist) en zeker voor die prijs (€ 23,00 bij Van Zuylen!) zeker het proberen waard!
Voor deze Nikka whisky from the barrel gebruikt men gerijpte malt whisky en grain whisky, waarvan het graan uit Miyagikyo en mout uit Yoichi Distillery afkomstig zijn. Deze worden gemengd en vervolgens opnieuw in een first-fill bourbon fust gedaan om een rijke harmonie en eenheid van de duidelijk verschillende whisky’s te verkrijgen.

Kleur: goud.
Neus: bloemig, fruitig met een zweem van sinaasappelschil en abrikozen en kruidig.
Smaak: stevig, kruidig en tonen van het eiken hout, daarna ontwikkelen zich rijpe en gekarameliseerde fruit aroma’s. met wat water komen heerlijke tonen naar boven van Bubble gum, droge sherry, lichte sinaasappelschil, appels en koffiemelk. De afdronk is lang met rijpe vruchten aroma’s, gecombineerd met zachte eiken en vanille tonen en lichte rokerigheid van cacao. Winnaar van de beste Japanse Blended Whisky categorie op The World Whisky Awards 2007. Een echte ster.

Klinkt goed! Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Laten jullie het weten?

PS.: Bij Van Zuylen staat als streek "Jura". Dit moet natuurlijk "Japan" zijn: ik heb ze er al op gewezen! :-P
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Apr 2010, 11:15

Ik heb al verscheidene reacties gelezen van anderen die zeggen dat het kan doorgaan voor een single malt. Het is alleen wat jammer dat je niet zoveel reviews kan vinden over Japanse whisky's. Enkel Serge Valentin heeft er een heel pak geproefd, maar anders is er niet zoveel over geschreven, zeker niet op Nederlandstalige fora.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Apr 2010, 12:29

johan brugge schreef:Het is alleen wat jammer dat je niet zoveel reviews kan vinden over Japanse whisky's. Enkel Serge Valentin heeft er een heel pak geproefd, maar anders is er niet zoveel over geschreven, zeker niet op Nederlandstalige fora.

M.b.t. Japanse whisky en Nederlandstalig, dat kunnen we hier misschien gaan veranderen.
Maar Engelstalig. Ken je de Nonjatta blogspot niet ? Daar staat ook veel van Serge Valentin maar nog meer door andere auteurs.

Onder "Blended whiskies" (linkermarge onder) staan ook een aantal Nikka blends. Nog niet deze.

P.s. Dat er nu wat niet Japanse staan is puur toeval en komt zelden voor.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Apr 2010, 17:01

Piet schreef:Ken je de Nonjatta blogspot niet ? Daar staat ook veel van Serge Valentin maar nog meer door andere auteurs.

Ik had er wel al van gehoord, maar ik had er nog nooit naar gekeken. Nu dus wel. Dramtastic is diegene die mij over de streep heeft getrokken. Die man heeft een pak ervaring met Japanse whisky's.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Apr 2010, 20:50

Bij RareWhiskySite ligt ook een mooi setje:

5 Single Malts & 1 Blend from Japan
  • Nikka 15 years
  • Nikka 17 years

• Hakushu 12 years

• The Yamazaki 12 years

• Hibiki 12 years (blend)

• Hanyu SC 17 years

Het zijn tubes van 25ml. Prijs voor dit setje €26,95. "Helaas" komt er nog wel bijna €10,- verzendkosten bij waardoor dit setje opzicht weer vrij duur wordt :(
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Mei 2010, 21:25

Heeft iemand van jullie al gehoord van een Nikka Sendai 12yo single malt?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 11 Mei 2010, 01:07

johan brugge schreef:Heeft iemand van jullie al gehoord van een Nikka Sendai 12yo single malt?

Never mind. Mijn 'inside information source' heeft mij laten weten dat die eigenlijk een Miagikyo(u) is en dat deze niet echt aan te raden is. Ik kijk dus nog even verder.
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 19 Aug 2010, 19:43

Ik heb vandaag net een Yamazaki 12 aangeschaft en ben erg benieuwd en zal jullie zeker mijn ervaringen laten weten dit weekend.
0 x
Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 22 Aug 2010, 20:30

Het weekend is bijna voorbij maar ik ben zeker nog niet toe aan een eindoordeel over de Yamazaki 12.

Tot nu toe vind ik hem redelijk eenzijdig met veel hout in de neus en smaak ( cedar wood zoals de tasting notes op de verpakking zeggen). Wel vind ik dit vooral een prettige geur. Langzaam komt er wat kaneel bij met een beetje rook in smaak en finish.

De cedar wood is voor mij goed herkenbaar omdat ik kort geleden een opgieting in de sauna heb meegemaakt met deze geur. Aan het begin van de finish een olie-achtige sensatie. Denk aan de geur van de vlammetjes onder de warmhoudplaten bij de chinees. Misschien is dit de invloed van de roestvrijstalen deksel van de mash tun die Yamazaki gebruikt? ( zoals gelezen in de Whisky encyclopedie / blz 55 )

Nu de fles enkele dagen open is wordt dit al wel duidelijk minder ( gelukkig maar ).

Zeker eentje waarvan ik blij ben dat ik hem geproeft heb maar wel wat duur. Wel wat anders dan de 18 jarige Yamazaki die al eens gehad heb voordat ik op dit forum zat. Dat is inderdaad een uitzonderlijk lekkere en complexe whisky ( met ook een flink prijskaartje )

Binnenkort misschien mijn 2e fles daarvan en dan zal ik daarover zeker een bericht hier achterlaten.
0 x
Afbeelding

standrews
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor standrews » 12 Jan 2011, 16:41

wat is de gemiddelde prijs van een whisky in Euro's, en is deze makkelijk in Nederland verkrijgbaar?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Jan 2011, 19:04

Hallo @standrews
standrews schreef:wat is de gemiddelde prijs van een whisky in Euro's, en is deze makkelijk in Nederland verkrijgbaar?

Een gemiddelde prijs zou ik je niet durven noemen. Dat kan ook niet zonder verder te preciseren wat je zoekt,
Er zijn al Japanse Blends onder de € 20 en malts van onder de € 30 voor een (halve liter) fles. Er zijn er ook veel van honderden €uros.

Een beetje slijter heeft er minstens wel enkele staan. Dat geld ook voor de webshops.
Een goede whiskyslijter kan je er tientallen laten zien (waarschijnlijk niet zozeer proeven).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Jan 2011, 19:05

standrews schreef:wat is de gemiddelde prijs van een whisky in Euro's, en is deze makkelijk in Nederland verkrijgbaar?

Moeilijke vraag... Ik heb niet de info over alle Japanse whiskies in heel Nederland en kan zo geen gemiddelde bepalen, maar je kunt het zo gek maken als met Scotse Single Malt: je hebt flessen van 20 euro, ook van 400 euro! Gemiddeld zijn de flessen van Nikka mooi geprijsd (vanaf 20 euro, 25 euro, 30 euro, etc). Yamazaki en Nikka zijn denk ik bij de standaard slijter wel verkrijgbaar. Daarnaast bij elke webshop een uitgebreider assortiment.
:japan
0 x

PHiX
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PHiX » 15 Jan 2011, 23:43

johan brugge schreef:Heeft iemand van jullie de Nikka Straight from the Barrel al gehad?

Toevallig vandaag met deze whisky thuisgekomen omdat ik ook wel eens een Japanse whisky wilde proberen. Eerst liet ik mijn oog vallen op de Hakushu 12yo, maar met 25 euro voor een halve liter wilde ik toch wel liever eerst de Nikka proberen. Scheelt ook weer bij het door de wc spoelen als het niets blijkt te zijn.

Eerste indruk is dat het ontzettend onhandig schenkt met die fles met korte hals, druppelen is onvermijdelijk. Eerste reuk aan het glas doet mij niet bijzonder veel, maar na de eerste slok en de daarop volgende slokken wordt het al beter, veel beter. Smaakt iet wat ziltig en is een stuk zwaarder dan de Strathisla 12yo die ik ervoor dronk. Het alcoholpercentage van boven de 50% is aan de hoge kant, maar is gelukkig niet zo hoog dat je alleen maar alcohol proeft. De nasmaak is bijzonder lang voor een jonge whisky. De whisky heeft echt een highland karakter, voor mij gevoel zit het een beetje tussen de Dalmore en Glenfarclas in.

<edit>

En het is dat ik nu pas lees dat het een blend is. Dat had ik er niet aan af geproefd. Blends herken ik normaal gesproken aan een bijsmaak die ik niet prettig vind.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Jan 2011, 01:48

PHiX schreef:En het is dat ik nu pas lees dat het een blend is. Dat had ik er niet aan af geproefd.

Ha! Daar schrik je wel even van, hè? Ik heb mijn eerste Nikka from the barrel al lang opgedronken, maar ik heb nog eentje in reserve staan. Ik vond hem niet echt lijken op een Highlander. Ik vond het redelijk kruidig, maar toch wat zoet smaken. En voor een blend kan hij de verglijking met een fiks aantal single malts makkelijk aan.
0 x

Terug naar “Japanse Whisky”