Ha Jaydie,
Het is triest dat de vervlakking overal toeslaat. Helaas is dat in de whiskywereld ook. Vooral internationaal maken we dat mee. Een marketeer die vorig jaar luiers promootte, doet nu whisky. Diago adverteerde in de VS met vacatures voor "master of whisky" en er stond by "no knowledge of whisky required".
Voor de vakmensen in de industrie is dat pijnlijk, heel pijnlijk. Met enkele collega schrijvers heb ik het er ook wel eens over. Charlie, Dave en ik zijn al ruim 20 jaar of langer professioneel met whisky bezig en zien bepaalde ontwikkelingen met lede ogen aan. Ook in het vak van presentaties en master classes treedt vervlakking op. Schrijven en presenteren is een vak, niet iets wat je "er even bij doet". Wij trainen nogal wat mensen in het hogere echelon van de hotels en restaurants. Dat is serious business. En de effecten zijn meetbaar, want na een gedegen training verkopen ze veel meer whisky dan voorheen. Maar mensen hebben nu eenmaal bepaalde merkwaardige opvattingen over werk, Zoals iemand in Leiden op het festival vorig jaar mij vroeg "leuke boekjes schrijft u meneer Offringa, maar wat doet u voor de kost?"
Ik heb er maar om gelachen en nog een dram genomen, maar het is tekenend. Ook ik erger me bijvoorbeeld in een boekhandel aan het overduidelijke gebrek aan kennis bij veel boekverkopers. "Hebt u de nieuwste van John Irving?"
"Wie? O, dan moet u even bij de I kijken". Grrrrrr.
Naar mijn mening moet de overheid stoppen met nivelleren en niet alles boven het maaigras afkappen. Dan is er geen excellentie meer zichtbaar. En als we niet oppassen vlucht kennis naar het buitenland. Ik geloof in het feit dat je de zwakken in de samenleving moet steunen, maar niet in de benadering dat iedereen overal maar voor goedgekeurd mag worden, zonder een proeve van bekwaamheid.
Overigens ben ik a-politiek en dit is geen politiek

statement