Open source whisky presentatie productieproces

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Open source whisky presentatie productieproces

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 15 Okt 2012, 11:06

Misschien hoort dit thuis in topics over proeverijen, maar het wijkt behoorlijk af, dus toch maar even een eigen topic.

Ik ben van plan om binnenkort een whiskyproeverij te organiseren in mijn oude stamkroeg. Dit zal zijn met een groep mensen waarvan vrijwel iedereen echt bijna 0,0% kennis heeft van whisky en meestal niet verder komt dan Jack Cola e.d.
Nu wil ik ze natuurlijk graag een beetje opvoeden en zoveel mogelijk kennis meegeven door het geheel te begeleiden met een presentatie (deze ga ik in Prezi of Google Docs formaat maken). Nu heb ik zelf behoorlijk wat boeken en inmiddels ook workshops meegemaakt en de introductie is meestal wel in een bepaalde vorm. Nu leek het mij een tof idee om een introductie presentatie te maken die ik beschikbaar stel voor een ieder die er gebruik van wil maken.
Punt is alleen nog: Wat ga ik er allemaal in vertellen zonder dat het een uur durend college wordt? Daarvoor lijkt mij jullie input goed van pas komen. Zodra ik e.e.a. daadwerkelijk heb opgesomd in een presentatie lijkt het mij ook leuk om feedback te krijgen (zeker als ik onjuiste dingen er in heb gezet bijvoorbeeld). In grote lijnen wil ik wat kwijt over:
-Geschiedenis
-Productieproces en
-De belangrijkste elementen die de smaak bepalen
-Soorten en regio's (wat is een blend, wat Bourbon, wat Single malt, etc)
-Smaakprofielen (gaat misschien al iets te ver)

Het liefst wil ik dit alles verweven met ongeveer 5 of 6 whiskies. Nu kan ik 2 kanten op
1) Eerst de hele "whisky voor beginners" presentatie en dan proeven met telkens wat info over elk sample
2) Steeds een stukje van de presentatie afgewisseld met een sample

De 2e optie lijkt mij leuker voor het publiek, maar heeft als nadeel dat er in het begin geproefd wordt zonder de kennis die je juist wilt overdragen.

Ben erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken (en natuurlijk naar welke 6 verschillende whiskies er in de absolute newbie cursus zouden moeten zitten, al heb ik daar wel wat ideeën bij). Hoop uiteindelijk een makkelijk te gebruiken slideshow te hebben die iedereen vrij kan overnemen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Open source whisky presentatie

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2012, 15:40

Uit Jenever / Korenwijn versus Whisky
Piet schreef:Op de site van Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken vind ik zojuist een instructief filmpje, althans een serie clips, over het Jenever productieproces. Nederlandstalig voor de verandering :goedgedaan

En ja, we wisten het al, dat lijkt wel heel veel op het whiskyproductieproces 8-)

Wellicht heb je hier wat aan Pieter... als het in het Nederlands mag ;)

Er is een prachtige animatie van het whisky-productieproces op een Engelstalige website .... helaas heb ik die nog niet kunnen vinden, en dat terwijl ik zeker weet dat ik er op dit gestructureerde forum melding van heb gemaakt.
Ik zoek nog even verder.

En uh,...

-De belangrijkste elementen die de smaak en de prijs bepalen

Zie ook Whisky cursus ? Er zijn overigens ook goede video-clips te vinden van het whisky-productieproces.

Ps: Wie weet heb je hier nog wat aan: Spreekbeurt over Whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2012, 16:11

De animatie heb ik nog niet gevonden (ik zie de site zo in gedachten voor mee, een mooi klassiek uiterlijk...) maar hier wel het productieproces van Cognac .... en whisky.

In the heart of the Potstill, distillatie animatie
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 15 Okt 2012, 16:24

Haha, die spreekbeurt is nog het beste aangezien dat ook wel ongeveer het niveau is van de gemiddelde bezoeker in mijn stamkroeg ;)
Anyway, thanks voor de links, maar ik ga in ieder geval geen verhaal houden over de prijzen denk ik. Wat betreft uitbeelden van het productieproces ben ik op werk nog aan het onderhandelen of ik één van onze vormgevers een paar uur kan inzetten om goede infographics te maken (doen wij als multimedia bedrijf erg vaak). Mijn doel is echt om een presentatie te creëren met duidelijke bondige slides (niet 100 opsommingstekens op 1 slide). Zo min mogelijk filmpjes, maar wel heldere afbeeldingen en foto's. Daarnaast twijfel ik nog of ik ga voor een makkelijk te vertalen variant, of dat ik juist puur voor een Nederlandse presentatie ga, waar ik juist de tijd neem om de verschillende Engelse termen toe te lichten en te vertalen. Zo weet ik zelf dat ik in het begin vooral veel moeite had met het direct vertalen en begrijpen van malt, barley, malted barley, starch, germination, grain, rye, wheat, peat, etc etc.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Okt 2012, 09:46

Hier twee van de betere plaatjes van (bijna) het gehele whiskyproductieproces. Het een wat kleurrijker dan het ander. Auteur en originele(Internet)bron onbekend.

whisky-production-proces.png
whisky-production-proces.png (21.1 KiB) 1785 keer bekeken

whisky-productieproces.jpg
whisky-productieproces.jpg (74 KiB) 1785 keer bekeken

Gezien het belang van het vat is dit ook een mooie.

barrel_diagram.jpg
barrel_diagram.jpg (75.99 KiB) 1785 keer bekeken
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”