Whisky Weetje/Wijsheid van de Dag vragen en opmerkingen

06 nov 2009, 12:46

Ik open dit onderwerp voor het geval dat iemand iets wel zeggen of vragen over het Whisky Weetje van de Week.

De weetjes zijn van diverse bronnen afkomstig. Eén, niet onbelangrijke bron, is het boekje Nightcaps van Hans Offringa. Hans is met plaatsing akkoord gegaan.

De weetjes moeten niet al te lang worden maar zijn zeker niet beperkt tot één regel. Soms zal het een samenstel van wetenswaardigheden zijn, indien zo'n samenstelling het wetenswaardigheids-of wetensaardigheidsgehalte verhoogd (zoals het weetje van 7 november 2009 over W.C.Fields en Loch Ness, waarover ikzelf erg te spreken ben).

Het WWvdW wordt in principe kort vóór elk weekeinde aangepast zodat er aan het begin van ieder weekend een nieuw weetje staat.

Mocht je iets leuks of interessants weten m.b.t. Whisk(e)y dat je als een WWvdW wilt delen op het forum, al dan niet met bronvermelding (en die bron kun je ook zelf zijn), stuur het dan via e-mail of een Persoonlijk Bericht naar mij.
Gelieven dat niet via dit forumonderwerp te doen.

Re: Whisky Weetje van de Week vragen en opmerkingen

25 jan 2010, 11:46

Het WWvdW wordt in principe kort vóór elk weekeinde aangepast zodat er aan het begin van ieder weekend een nieuw weetje staat.

Inmiddels is het al een tijd zo dat dit proces geautomatiseerd is.
Op iedere vrijdagavond om 24:00 uur of zo je wilt zaterdagochtend 00:00 uur komt er een nieuw weetje te staan. Dat zie je pas na je eerst volgende browser "page-refresh" na die tijd.

Het had ook op zondagavond kunnen gebeuren maar omdat het "in den beginne" nobel handwerk was, kwam vrijdag beter uit en heb ik het maar zo gelaten.

Sir Edwin Landseer ~ The Highland Whisky Still

29 maart 2010, 13:15

Deze week in het "Whisky Weetje van de Week" (WWvdW): over een schilderij uit 1829 van Sir Edwin Landseer. Ik kende het persoonlijk niet, dus even het plaatje erbij gezocht.
The-Highland-Whisky-Still.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

31 maart 2010, 12:28

In week 46, 2009 hadden we een weetje m.b.t. Loch Ness.

Glen Mhor (Glen Voar) Gaelic voor “Grote Glen”, is een van de twee distilleerderijen die hun water betrokken uit Loch Ness.
Tevens de eerste distilleerderij die mechanisch ging mouten. Glen Mhor is in 1983 gesloten en in 1986 afgebroken om plaats te maken voor een winkelcentrum.

Glen Albyn is de andere van de twee distilleerderijen die water onttrok uit Loch Ness. Ook gesloten in 1983 en gesloopt in 1988. Hoewel mondjesmaat, zijn deze Whiskies op basis van Loch Ness water, nog wel te verkrijgen.

10 mei 2010, 11:22

Over het whisky weetje van week 19 van 2010.

De vorm van de destilleerketel is niet alleen belangrijk voor de "body" Maar is ook bepalend voor welke aromaten er meegaan in de spirit. Voor Four Roses is dat een ander verhaal, die hebben een destillatie-kolom. En kunnen de aromaten praktisch uitsorteren.

10 mei 2010, 15:25

Ter info.
Ook in een andere context trok dit weetje mijn aandacht vandaar dat ik er hier ook iets over schreef:
Whisky geclassificeerd - David Wishart.

29 mei 2010, 13:23

In Rusland zijn verschillende pogingen gedaan om whisky te maken (...) uit suikerbieten (...) Wettelijk gesproken zou dat overigens ook geen whisky hebben mogen heten, want whisky moet uit graan worden gestookt. (Nightcaps 78)

Is dat niet een SWA regel voor Schotland...? :Scratch

Er zijn reeds wat onderwerpen over deze vraag, maar volgens mij zonder antwoord (anders dan, in Schotland mag het niet, in USA moet het zus en zo. Geldt een dergelijke regel ook in Rusland dan, of zijn die al lang blij met een hoog percentage en noemen ze het Vodka :-p)

05 jun 2010, 00:01

Voor de liefhebbers onder ons.

Het weetje van deze week gaat over de combinatie van sigaren roken en het drinken van malt whisky.

13 okt 2011, 09:32

In de Tweede Wereldoorlog ging maar liefst twintig miljoen liter whisky verloren door vijandelijke activiteiten. Dat is ruim tien flessen per minuut, uitgaande van vijf jaar oorlog en een inhoud van 75 cl per fles.

Bron: Whisky Weetje van de Week (zie hierboven), Nightcaps

Pfff... 5 jaar lang, bijna 11 flessen per minuut (uitgaande van 0.70ltr ;-)) Tsjeee!

30 nov 2012, 10:53

Wel een aardige, gisteren in The Famous scheurkalender:

In 1974 bedroeg het gehele marketing budget van The Macallan slechts 25 Pond Sterling. In de ruim 35 jaar daarna is dat wel enigszins veranderd...

03 dec 2012, 10:58

nothing better than a little tongue-in-cheek humour 8-)

03 mei 2013, 18:34

Ai, ik zie een foutje, wat heet?, in het huidige Whisky Weetje van de Week afkomstig uit Nightcaps:
Het eerste Nederlandse whiskyboek "Schotse Malt Whisky" werd in 2000 gepubliceerd door Robin Brilleman, barkeeper, liquorist, vinoloog en whiskykenner. Enkele jaren later volgde van zijn hand een losbladig werk over het proces en de aroma's in whisky. Het dient als lesboek bij de cursussen die Robin aan liefhebbers en vakgenoten geeft. (Nightcaps 197)

Ik zie dat dit ook al is bevestigd in Whisky door Fred Steneker.
macoffringa schreef:Steneker's boek is hoogstwaarschijnlijk in 1978 uitgegeven. Het is daarmee het eerste
Nederlandstalige whiskyboek.
....
Mijn goede vriend en collega whiskyschrijver Robin Brilleman kwam in 2001 met Schotse Malt Whisky, dat door Kosmos is uitgegeven. In 2005 kwam Robin met een update die, in kleiner formaat en in zwart/wit door Van Wees is uitgegeven en in 2008 verscheen het al beschreven "De Chemie van Maltwhisky".

Ik zal het in het WWvdW aanpassen... mocht het nog eens ooit terugkomen.

Re: Whisky Weetje van de Dag vragen en opmerkingen

17 okt 2013, 20:31

Whisky Weetje van de Week wordt Whisky Weetje/Wijsheid van de Dag.

Al enige tijd hebben we geen WWvdW meer.
Nu is er een Whisky Weetje van de Dag. Niet op de landingspagina van het forum maar op die van de startpagina.
Om het overzichtelijk te houden dus alleen op "Home".

Ik heb er al wat weetjes in gezet die geen copyright hebben en ook wat van de Whisky en whiskey "wijsheden".

Ik heb er nog wat staan die ik in de komende tijd toe zal voegen. Als er in de wijsheden een bijkomt is de kans reeel dat die ook in de WWvdD komt.

Voorlopig zijn het er nog geen 365 :?

Re: Whisky Weetje van de Dag vragen en opmerkingen

18 okt 2013, 08:29

Piet schreef:Niet op de landingspagina van het forum maar op die van de startpagina.

Ik kom eigenlijk nooit op die startpagina... Altijd direct naar de unread posts...

Re: Whisky Weetje/Wijsheid van de Dag vragen en opmerkingen

18 okt 2013, 08:46

JayDie schreef:Ik kom eigenlijk nooit op die startpagina... Altijd direct naar de unread posts...

Het is ook niet zo spannend.
Maar misschien wel een reden om wat vaker op de startpagina te kijken. De link "Welkom & quick start + WWvdD" staat bovenaan !

Deze beslaat geen ruimte op het forum (zelfs dichtgeklapt was het nog een paar regels) en ik heb er geen omkijken naar... anders dan het (al dan niet eenmalig) aanvullen.