. . . in samenwerking met de stichting International Whisky Society.                           ...hier onze Whisky literatuur pagina.

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Voor tonen/verbergen klik titel. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd, vrijdag 24:00 uur).   Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter    Bookmark and Share

Whisky Weetje van de Week vragen en opmerkingen

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een boek dan is dat voor iedereen interessant. Hier de mogelijkheid.
Ga direct naar de Whisky literatuur pagina met deze link.

Whisky Weetje van de Week vragen en opmerkingen

Nieuw berichtdoor Piet » 06 nov 2009, 13:46

Ik open dit onderwerp voor het geval dat iemand iets wel zeggen of vragen over het Whisky Weetje van de Week.

De weetjes zijn van diverse bronnen afkomstig. Eén, niet onbelangrijke bron, is het boekje Nightcaps van Hans Offringa. Hans is met plaatsing akkoord gegaan.

De weetjes moeten niet al te lang worden maar zijn zeker niet beperkt tot één regel. Soms zal het een samenstel van wetenswaardigheden zijn, indien zo'n samenstelling het wetenswaardigheids-of wetensaardigheidsgehalte verhoogd (zoals het weetje van 7 november 2009 over W.C.Fields en Loch Ness, waarover ikzelf erg te spreken ben).

Het WWvdW wordt in principe kort vóór elk weekeinde aangepast zodat er aan het begin van ieder weekend een nieuw weetje staat.

Mocht je iets leuks of interessants weten m.b.t. Whisk(e)y dat je als een WWvdW wilt delen op het forum, al dan niet met bronvermelding (en die bron kun je ook zelf zijn), stuur het dan via e-mail of een Persoonlijk Bericht naar mij.
Gelieven dat niet via dit forumonderwerp te doen.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky Weetje van de Week vragen en opmerkingen

Nieuw berichtdoor Piet » 25 jan 2010, 12:46

Het WWvdW wordt in principe kort vóór elk weekeinde aangepast zodat er aan het begin van ieder weekend een nieuw weetje staat.

Inmiddels is het al een tijd zo dat dit proces geautomatiseerd is.
Op iedere vrijdagavond om 24:00 uur of zo je wilt zaterdagochtend 00:00 uur komt er een nieuw weetje te staan. Dat zie je pas na je eerst volgende browser "page-refresh" na die tijd.

Het had ook op zondagavond kunnen gebeuren maar omdat het "in den beginne" nobel handwerk was, kwam vrijdag beter uit en heb ik het maar zo gelaten.
Piet
Moderator
Moderator

Sir Edwin Landseer ~ The Highland Whisky Still

Nieuw berichtdoor JayDie » 29 maart 2010, 14:15

Deze week in het "Whisky Weetje van de Week" (WWvdW): over een schilderij uit 1829 van Sir Edwin Landseer. Ik kende het persoonlijk niet, dus even het plaatje erbij gezocht.
The-Highland-Whisky-Still.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding

Mijn Whisky Portaal: Slodder.nl
JayDie
Forum goeroe
Forum goeroe

Nieuw berichtdoor Piet » 31 maart 2010, 13:28

In week 46, 2009 hadden we een weetje m.b.t. Loch Ness.

Glen Mhor (Glen Voar) Gaelic voor “Grote Glen”, is een van de twee distilleerderijen die hun water betrokken uit Loch Ness.
Tevens de eerste distilleerderij die mechanisch ging mouten. Glen Mhor is in 1983 gesloten en in 1986 afgebroken om plaats te maken voor een winkelcentrum.

Glen Albyn is de andere van de twee distilleerderijen die water onttrok uit Loch Ness. Ook gesloten in 1983 en gesloopt in 1988. Hoewel mondjesmaat, zijn deze Whiskies op basis van Loch Ness water, nog wel te verkrijgen.
Piet
Moderator
Moderator

Nieuw berichtdoor Bushmills » 10 mei 2010, 12:22

Over het whisky weetje van week 19 van 2010.

De vorm van de destilleerketel is niet alleen belangrijk voor de "body" Maar is ook bepalend voor welke aromaten er meegaan in de spirit. Voor Four Roses is dat een ander verhaal, die hebben een destillatie-kolom. En kunnen de aromaten praktisch uitsorteren.
Afbeelding
Bushmills
Actief lid
Actief lid

Nieuw berichtdoor Piet » 10 mei 2010, 16:25

Ter info.
Ook in een andere context trok dit weetje mijn aandacht vandaar dat ik er hier ook iets over schreef:
Whisky geclassificeerd - David Wishart.
Piet
Moderator
Moderator

Nieuw berichtdoor JayDie » 29 mei 2010, 14:23

In Rusland zijn verschillende pogingen gedaan om whisky te maken (...) uit suikerbieten (...) Wettelijk gesproken zou dat overigens ook geen whisky hebben mogen heten, want whisky moet uit graan worden gestookt. (Nightcaps 78)

Is dat niet een SWA regel voor Schotland...? :Scratch

Er zijn reeds wat onderwerpen over deze vraag, maar volgens mij zonder antwoord (anders dan, in Schotland mag het niet, in USA moet het zus en zo. Geldt een dergelijke regel ook in Rusland dan, of zijn die al lang blij met een hoog percentage en noemen ze het Vodka :-p)
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding

Mijn Whisky Portaal: Slodder.nl
JayDie
Forum goeroe
Forum goeroe

Nieuw berichtdoor Piet » 05 jun 2010, 01:01

Voor de liefhebbers onder ons.

Het weetje van deze week gaat over de combinatie van sigaren roken en het drinken van malt whisky.
Piet
Moderator
Moderator

Een "quaich" is een Schotse drinkkelk

Nieuw berichtdoor Piet » 12 jul 2010, 17:04

Het weetje van de week gaat o.a. over de quaich.

Een "quaich" is een drinkkelk, met aan beide zijden een handvat, die al door de Kelten werd gebruikt. Hij is in soorten en maten in Schotland te koop, vaak bewerkt met fraaie Keltische motieven. (Nightcaps 59)

indeed, they are a uniquely Scottish invention, having no apparent connection to any other European drinking vessel. This traditional Scottish drinking vessel was used to offer a guest a cup of welcome and also as a farewell drink, usually a dram of whisky. Travellers were known to carry a quaich with them.

Afbeelding
Voor de bron en achtergrond klik hier.

Als wijnliefhebber komt zo'n quaich (op zijn Engels uitgesproken als "quake") me dan wel héél bekend voor. Met name het vetgedrukte in bovenstaand citaat roept dan toch vragen op.
Ik heb er hier namelijk een, maar dan met één oortje die ik, pak weg 25 á 30 jaar geleden, in de Bourgogne gekocht heb.
Daar heet het een Tastevin en heeft het maar één oortje... maar soms ook twee. Deze wordt ook niet gebruikt om uit te drinken maar is vooral bedoeld om te proeven en beoordelen. Er bestaat zelfs een Confrérie des Chevaliers du Tastevin (ala Keeper of the quaich ).

Afbeelding

Voor alle helderheid. De Schotten hebben er echt werk van gemaakt en een quaich is meestal veel mooier en is er in meer soorten en variaties dan de Franse Tastevin... laat daar geen misverstand over ontstaan :Tongue ... hoewel, zie Veilinghuis VendueHuis.

Tastevin's met twee oortjes zijn wel zeldzaam.
tastevin_PJG3504-01.jpg

EDIT: Het originele bericht, en dus ook het weetje, was van 21 jun 2010 !
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Piet op 12 jul 2010, 17:06, in totaal 3 keer bewerkt.
Reden: Tastevin voorbeeld met twee oortjes toegevoegd.

Laatst gebumpt door Piet op 12 jul 2010, 17:04
Piet
Moderator
Moderator

Keer terug naar Boekbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken