Vorige week heb ik ook een bezoekje gebracht aan deze graanstokerij. Ik was in de buurt omdat we Hertog Jan wilden bezoeken. Nu hadden we in de middag nog niet zoveel te doen, dus ik opperde om hierheen te gaan.

Eenmaal aangekomen werden we hartelijk ontvangen. De dagelijkse tour van 14:00 uur zat al helemaal vol, maar we konden onszelf rondleiden. Je betaald dan €8,50 per persoon en je krijgt na afloop 3 borrels naar keuze. Je kan ook voor €6,- jezelf rondleiden, dan krijg je één borrel. Die €2,50 extra leek ons dus een prima deal.
De IJsvogel is een door water aangedreven molen die graan maalt voor een lokale bakker en verder graan maalt voor de productie van alcohol. Ze importeren dus geen kant en klare alcohol. Van de alcohol die gemaakt wordt, worden momenteel 60 verschillende alcoholhoudende dranken geproduceerd (whisky, jenevers, korenwijn, kruidenbitters, likeuren etc.etc.).

Het graan wordt traditioneel gemalen op ronde stenen. Drie van de vier stenen zijn nog in gebruik. De ene die dat niet is, is een hele oude uit de beginjaren van de molen. Deze ligt er voornamelijk om te laten zien hoe het maken in zijn werk gaat (op de foto rechts voor).

De vergisting van het graan gebeurd op een andere locatie op een industrie terrein in de buurt van Arcen. Hier gaat ook alles op fles en liggen diverse stooksels te huwen. Dit gebeurd simpelweg omdat er geen ruimte is in de stokerij zelf.
Hier bier wat gemaakt is (ze stoken overigens ook Lindeboom af... ik heb me er maar niet aan gewaagd), wordt dan tweemaal gestookt in ketels en heeft dan een percentage van respectievelijk 25 en 50-60%.

Wat De IJsvogel ook bijzonder maakt is dat ze zelf hun tincturen van kruiden maken. Op de zogenaamde kruidenzolder sta je midden tussen de kruiden die staan te trekken in grote potten, gedroogd in pijpenlaatjes liggen, aan het plafond hangen en dergelijke. Best wel interessant om allemaal mee te maken.
Met het glazen keteltje wat op de foto rechtsvoor staat, worden de extracten en tincturen gemaakt.

In de stokerij zelf liggen ook diverse vaten van het een en het ander. Nu waren wij helemaal alleen, dus ik was zo vrijmoedig ome een paar vaten te openen en even te ruiken. De aankomende whisky rook prima.

Na de tour kom je weer beneden in het cafe uit en kun je drie verschillende borrels uitkiezen. Ik had een oude jenever, gin gemaakt van rood fruit en een korenwijn. De whisky is pas weer verkrijgbaar in het eerste weekend van oktober, maar die had ik al eens eerder op en daar mis je niks aan.
Mijn reisgezel had knuffellikeur (passievrucht), Limocello en aardbeienlikeur.
We zijn met een fles oude jenever en limocello naar huis gegaan. Zeker de limocello is erg goed gelukt, daar bestellen we later nog wel een paar flesjes van. (de online verzendkosten liggen op €5,-).
Al met al een prima plek om eens te bezoeken. Goede service, aardige mensen en de gastvrouw achter de bar had bijzonder goede kennis van zake. Ook het personeel kreeg een mooie fooi. Die liepen vlot af en aan, terwijl het toch 36 graden was buiten.
Ga er niet heen voor de whisky, maar ga er wel heen voor een mooi en authentiek, kleinschalig en lokaal product. Wat ook zeker lekker smaakt!