Sherry

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Feb 2024, 01:46

Leuk verhaal! Inderdaad als je er toch bent, dan moet je er ook langs.

In mijn 'alles over vaten topic' schrijf ik hier ook een klein stukje over. Het maken van sherry vaten voor de whiskyindustrie is een totaal losse tak van het maken van de opdrink sherry. De sherry die gebruikt wordt voor de whiskyindustrie eindigt allemaal als balsamico azijn (weet je nog dat die azijn vroeger heel duur was? En nu stukken goedkoper? Zie hier het waarom).

Er zal zeker wel een echt sherry vat tussen zitten, maar die zijn echt verschrikkelijk duur in aanschaf (€1750-€3000 per stuk). Ik weer dat Zuidam veelal, misschien wel uitsluitend, zulke vaten gebruikt. Maar over het algemeen zijn de sherry vaten waar whisky in heeft gelegen, niet gebruikt om de sherry te maken die jij geproefd hebt.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Feb 2024, 13:41

Daan schreef:
squaadgras schreef:Vervroegd kerstdiner (werk gaat gewoon door 24/25/26e). Afgelopen zaterdag bij een whiskyproeverijtje een prachtige 30yo Palo Cortado-sherry (met een beetje P.X.) aangeboden gekregen (link) (dank Rik van VZ!). Perfecte balans tussen droog en zoet, vol, rond & dik, prachtige tonen van rozijnen, milde chocolade, een zuurtje van rode appels... m.a.w. must-have met de Kerstdagen!


Nou, da's toevallig haha: wij zaten gisteren ook met de schoonfamilie voor een vervroegd kerstdiner. Was buiten de deur, maar met schoonouders, aanhang etc. zaten we in een hotel en wij hadden het broertje bij ons, de 30yo PX van deze bottelaar :
https://www.gall.nl/gonzalez-byass-noe- ... 10280.html

Er is ook een blend van PX en Oloroso, die was misschien nog interessanter geweest:
https://www.gall.nl/gonzalez-byass-matu ... 10272.html


De laatste was mijn favoriet bij de tasting die ik bij de bodega Gonzalez Byass had gehad. Had o.a. hun 4 VORS-expressies in het glas, VORS is een kwalificatie voor sherries die gemiddeld minstens 30 jaar oud zijn. De amontillado (de Del Duque) vond ik iets te droog en ik miste diepgang, de hierboven genoemde Palo Cartado (Aposteles) vond ik erg goed, en de oloroso dulce (de Matusalem) vond ik de beste. De PX (de Noe) was stroperig dik, maar ook iets té zoet voor mijn smaak.
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Feb 2024, 13:50

defeatless schreef:Leuk verhaal! Inderdaad als je er toch bent, dan moet je er ook langs.

In mijn 'alles over vaten topic' schrijf ik hier ook een klein stukje over. Het maken van sherry vaten voor de whiskyindustrie is een totaal losse tak van het maken van de opdrink sherry. De sherry die gebruikt wordt voor de whiskyindustrie eindigt allemaal als balsamico azijn (weet je nog dat die azijn vroeger heel duur was? En nu stukken goedkoper? Zie hier het waarom).

Er zal zeker wel een echt sherry vat tussen zitten, maar die zijn echt verschrikkelijk duur in aanschaf (€1750-€3000 per stuk). Ik weer dat Zuidam veelal, misschien wel uitsluitend, zulke vaten gebruikt. Maar over het algemeen zijn de sherry vaten waar whisky in heeft gelegen, niet gebruikt om de sherry te maken die jij geproefd hebt.


Haha, dat is een leuk feitje om tegen je (schoon-)moeder te zeggen. Weet je waarom jouw balsamico tegenwoordig zo goedkoop is? Omdat ik :Slainte

De bodega waar ik was (Gonzalez Byass) verkoopt veel van hun vaten aan Whyte & Mackay (die Dalmore, Jura, Fettercairn en Tamnavulin bezit). Bij Dalmore specificeren ze hun gebruikte sherryvaten in dat geval ook: de 18 heeft bijvoorbeeld 14 jaar op ex-bourbon gerijpt, en daarna 4 jaar op "30-jaar oude" Matusalem-vaten van Gonzales Byass.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Feb 2024, 21:17

defeatless schreef:...Maar over het algemeen zijn de sherry vaten waar whisky in heeft gelegen, niet gebruikt om de sherry te maken die jij geproefd hebt.
Zou dat in de traditie meestal ook niet zo zijn geweest. Eerder de transport vaten waarin de sherry vanuit Jerez naar Engeland werd verscheept.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Feb 2024, 07:48

Klopt, maar toen mocht met nog paxarette gebruiken om de boel op te pimpen. Dat scheelde toch een slok op een borrel :lekker
1 x


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast