Drambuie (uitgesproken als drem-bjoe-ie en niet als dram-bwie) is de eerste Whisky-gerelateerde drank die ik me herinner. Vooral doordat destijds (begin '70) iedereen het op zijn Frans uitsprak. Maar ook omdat ik het heel lekker vond. Je proeft de basis er duidelijk in terug.
Vandaag tikte ik het woord voor het eerst in als zoekargument in GoogleSearch en ik was blij verrast met het resultaat.
drambuie.com wat een prachtige website. Die moet je bekijken. Kort maar krachtig. Ik krijg direct trek in een Drambuie !
Drambuie: De legende
Re: Drambuie: De legende
Ook Valleywhisky heeft een lekkere maar straffe whiskylikeur,ook het proberen waard Piet.
Eric.
Eric.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Schotse vs. Engelse uitspraak
Piet schreef:Drambuie (uitgesproken als drem-bjoe-ie en niet als dram-bwie) (...)
Piet het wordt uitgesproken op zijn Scots als DrAm-Bjoe-ie. Drem is zo uitermate Engels. Schotten spreken altijd een "A" uit net als een Nederlander dat doet. Bijvoorbeeld hoor ik hier altijd over het leger voertuig Tank als "tenk" uitgesporken. Een Schot zegt gewoon Tank met de klemtoon op de "A". Met allles met een "A" erin als je het hebt over iets Schots, spreek de "A"" uit alsof je Nederlands spreekt. Aberdeen en niet Eberdeen. A!
Groet,
Jock
0 x
Re: Schotse vs. Engelse uitspraak
Ah, dat is zo.
En als we er dan een paar op hebben, eigenlijk ook een hardere en rollende drrr, "DRRRAmmm-Bjoe-ie".
Ik zit al te oefenen. Nu de borrel nog
En als we er dan een paar op hebben, eigenlijk ook een hardere en rollende drrr, "DRRRAmmm-Bjoe-ie".
Ik zit al te oefenen. Nu de borrel nog

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet,probeer ook de Glenfiddich whiskylikeur,die is ook zalig.Ik persoonlijk vindt die 1 van de lekkerste. 

0 x
Hé, die kende ik nog niet... ga ik zeker eens proberen... en dan laat ik het weten.
0 x
Drambuie vs. Bruadar Whisky Likeur
Sampletje van Piet gekregen. Vandaag geproefd naast een andere (Malt) Whisky Likeur: Bruadar. Gekregen van een collega die deze zomer in Schotland was.
Notes:
Bruadar, Malt Whisky Liqueur + honey + sloes (sleedoornbessen), 22%
Neus: Honing, houtig. Zoet-zure geur (zijn dit die bessen? Nooit aan sleedoornbessen geroken), kers, kruiden
Smaak: Zacht. Die zoet-zure geur komt terug in de smaak. Aangenaam. Denk aan Jenever. Smaakt vlakt af; wordt slap (of droog?
of ben ik gewoon meer gewend dan 22% (hé dat rijmt...))
Afdronk: zoet-zure smaak (bessen?), kers en later een cola smaak.
Drambuie, Whisky Liqueur, 40%
Neus: Meer als whisky (vergeleken met de Bruadar) en heel apart: kipkruiden! Zojuist even het potje erbij gepakt en ja hoor...! Zal wellicht een overheersend kruid in de kipkruiden zijn die ik niet bij naam kan noemen die ik ruik in deze likeur. Kruiding en fruitig
Smaak: ZOET!!! op de tong, zacht, romig gevoel, weer duidelijk die kipkruiden (aangenaam wat mij betreft), vol van smaak
Afdronk: Waauww! Kruidig als hoestdrank, drop, kipkruiden, honing. Lekker!
Op het etiket van het Drambuie flesje staat:
Waar komt het oorspronkelijk vandaan dan?
EDIT: daar valt genoeg over te lezen...
Notes:
Bruadar, Malt Whisky Liqueur + honey + sloes (sleedoornbessen), 22%
Neus: Honing, houtig. Zoet-zure geur (zijn dit die bessen? Nooit aan sleedoornbessen geroken), kers, kruiden
Smaak: Zacht. Die zoet-zure geur komt terug in de smaak. Aangenaam. Denk aan Jenever. Smaakt vlakt af; wordt slap (of droog?
of ben ik gewoon meer gewend dan 22% (hé dat rijmt...)) Afdronk: zoet-zure smaak (bessen?), kers en later een cola smaak.
Drambuie, Whisky Liqueur, 40%
Neus: Meer als whisky (vergeleken met de Bruadar) en heel apart: kipkruiden! Zojuist even het potje erbij gepakt en ja hoor...! Zal wellicht een overheersend kruid in de kipkruiden zijn die ik niet bij naam kan noemen die ik ruik in deze likeur. Kruiding en fruitig
Smaak: ZOET!!! op de tong, zacht, romig gevoel, weer duidelijk die kipkruiden (aangenaam wat mij betreft), vol van smaak
Afdronk: Waauww! Kruidig als hoestdrank, drop, kipkruiden, honing. Lekker!
Op het etiket van het Drambuie flesje staat:
This ancient and delicate liqueur was prepared in Skye when the recipe was first brought to Scotland in 1745
Waar komt het oorspronkelijk vandaan dan?

EDIT: daar valt genoeg over te lezen...
0 x
Re: Schotse vs. Engelse uitspraak
Jock schreef:Piet schreef:Drambuie (uitgesproken als drem-bjoe-ie en niet als dram-bwie) (...)
Piet het wordt uitgesproken op zijn Scots als DrAm-Bjoe-ie. Drem is zo uitermate Engels. Schotten spreken altijd een "A" uit net als een Nederlander dat doet. Bijvoorbeeld hoor ik hier altijd over het leger voertuig Tank als "tenk" uitgesporken. Een Schot zegt gewoon Tank met de klemtoon op de "A". Met allles met een "A" erin als je het hebt over iets Schots, spreek de "A"" uit alsof je Nederlands spreekt. Aberdeen en niet Eberdeen. A!![]()
Groet,
Jock
Kijk, dit vind ik nou leuke informatie om te lezen. Ik dacht namelijk ook al die jaren dat het met een "è" uitgesproken werd. Lijkt triviaal maar maakt mij net het verschil uit.
Bedankt Jock!
Overigens wel vreemd dan dat Aberlour in veel boeken, waaronder David Wishart's Whisky Classified, wordt aangegeven als uitgesproken "Ebber-Louwer".
Jock, heb je hier misschien een idee over?
Laatst gewijzigd door Fi-Wi op 05 Dec 2010, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Drambuie: Rusty Nail
Normaal ben ik niet zo van de likeurtjes maar een Drambuie kan ik wel van genieten.
Wie iets meer whisky wil maakt evt een Rusty Nail:
1/2 Drambuie
1/2 Goeie Blend (Black Label will do the job)
En als je hem op een tropisch terrasje drinkt mag daar echt wel een klontje ijs in.
Sommige bartenders hanteren 1/3 Drambuie en 2/3 Whisky
En bij een Rusty Mist doe je Drambuie en Irish Mist half/half in een glas. Ook lekker
Dit soort dingen drink ik overigens het liefst met vakantie.
Wie iets meer whisky wil maakt evt een Rusty Nail:
1/2 Drambuie
1/2 Goeie Blend (Black Label will do the job)
En als je hem op een tropisch terrasje drinkt mag daar echt wel een klontje ijs in.
Sommige bartenders hanteren 1/3 Drambuie en 2/3 Whisky
En bij een Rusty Mist doe je Drambuie en Irish Mist half/half in een glas. Ook lekker
Dit soort dingen drink ik overigens het liefst met vakantie.
0 x
Drambuie launch 15 Year Old Expression
Drambuie launch 15 Year Old Expression.

Drambuie is introducing a brand new product to the UK market – the first product Drambuie has launched into the UK in a decade.
Designed to appeal to discerning malt whisky drinkers, Drambuie 15 is a connoisseur expression of Drambuie, drawn from the company’s finest selection of 15 Year Old Speyside Malts. Selected for their soft, complex fragrance and flavour, the rare Speyside Malts ideally complement and balance the herbs and spicy aromas of Drambuie’s famed secret recipe.
With a price position above Drambuie original, Drambuie 15 will appeal to existing Drambuie customers trading up and new malt whisky experimenters. Drambuie 15 will be available for the consumer market in autumn, and it is anticipated it will have great appeal for the Christmas gift market.

1 x
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”