Titel: Japanese Whisky - Facts, Figures and Taste. The Definitive Guide To Japanese Whiskies.
Auteur: Ulf Buxrud
ISBN: ISBN10: 9163320932, ISBN13: 9789163320934
Taal: Engels
Uitvoering: Hardcover
Uitgever: DataAnalys Scandinavia AB, september 2008.
Kent iemand dit boek ?
Gezien de ontwikkelingen op dit terrein is mijn interesse gewekt.
Ik viel wel van mijn stoel. 160 pagina's en € 46,99
Japanese Whisky - Facts, Figures and Taste by Ulf Buxrud
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: Japanese Whisky - Facts, Figures and Taste by Ulf Buxrud
Piet, dit is een zeer informatief boek over Japanse whisky in het Engels. Tot nu het enige van betekenis.
Minpunt zijn de vaak zeer slechte foto's, die in lage resolutie zijn afgedrukt.
Belangrijk is echter dat de geschreven informatie goed is.
Cheers,
Hans

Minpunt zijn de vaak zeer slechte foto's, die in lage resolutie zijn afgedrukt.
Belangrijk is echter dat de geschreven informatie goed is.
Cheers,
Hans

0 x
Piet schreef:Ik viel wel van mijn stoel. 160 pagina's en € 46,99
Om een of andere reden had ik het idee dat het een zakformaat boek was maar dat blijkt niet zo. Salontafel formaat 284x20x282 mm met een zware kwaliteit papier, dus dat viel mee.
Helaas een aantal andere zaken weer niet. De eerste indruk is dat het toch wel een mooi uitgevoerd boek is.
Tijdens het lezen bleek dit deels al snel schone schijn te zijn.
Wat me al snel stoorde in dit Engelstalige boek is dat je direct ziet dat het door een Scandinaviër is geschreven. Niet dat ik daar iets tegen heb maar er staan behoorlijk wat van die typisch Scandinavische enkel- en meervoudsvormfouten. Dat is een taalgebruik dat je al van verre herkent en dat ik niet verwacht in een boek van deze prijsklasse
macoffringa schreef:Minpunt zijn de vaak zeer slechte foto's, die in lage resolutie zijn afgedrukt.
Helemaal mee eens. Sterker nog de 2 x postzegelformaat foto's waarmee het boek vol staat in de kantlijn geven een leuke eerste indruk maar zijn knap waardeloos klein en vaak niet scherp. Ook vreemd is dat er bij sommige mensen geen naam staat maar een soort object-naam, "Distillery manager" bijvoorbeeld.
Verder staan er inderdaad groot-formaat foto's in die onscherp zijn of zelfs als klein-formaat digitaal opgeblazen. Dat kan echt niet
De eerste hoofdstukken gaan over de geschiedenis en het distillatieproces. Het gaat vrij diep in op de verschillen met Schotland. Zonder meer interessant om te weten en goed leesbaar.
Vanaf blz. 41 gaat het verder per distilleerderij De informatie die er over alle distilleerderijen staat is zonder meer diepgaand en uitgebreid en waarschijnlijk nergens anders te vinden.
Maar dan staan er Tasting notes waar op het e.e.a. is aan te merken. Grijs van kleur in een font van één milimeter hoog ! Daar heb je dus echt een loep bij nodig. En dat terwijl het een groot formaat boek is met wel heel veel onbenutte ruimte.
Ook zijn de notities niet consistent. Soms staat er bij Comment iets over de kwaliteit, een samenvatting, maar soms ook niet en staat er achtergrond info. Niet handig dus. Ook is de toegevoegde waarde van de priegel-fotootjes van flessen nihil
Vanaf blz. 122 komen er diverse onderwerpen aan bod. Meer of minder interessant en relevant met véél lege ruimte.
Wat mij, niet alleen bij dit boek, mateloos stoort is de vele bijna lege pagina's achterin (136 - 146) met veelal nutteloze informatie. Wie is er nu geïnteresseerd in de hiragana of katakana namen van Schotse distilleerderijen ?
En wat te denken van een hele bladzijde (140) "Whisky societies and personal web pages" met 5 (ja vijf) verwijzingen naar websites waarvan er twee al niet meer bestaan
Of een hele pagina met een verwijzing naar "Translation tools" op het web. Informatie die op de dag van drukken ook al achterhaald is. Laat ik het hier maar bij houden.
Wat ik ook volslagen onbegrijpelijk vind is dat de Content, inhoudsopgave (blz.5) er soms totaal naast zit met de paginaverwijzingen.
Al met al blijf ik achter met een dubbel gevoel.
Er staat zonder meer veel nuttige informatie in het boek. Het is ook zeker een huzarenstukje om all die informatie bij elkaar te krijgen. Maar als geheel vind ik het toch wel duur betaald, gezien hetgeen ik hierboven heb moeten constateren. Een aantal zaken is gewoon niet te pruimen. Het is dat er (nog) niets beters is maar aanraden zou ik het niet graag.
P.s. Voor de compleetheid toch even dit. De auteur van de Nonjatta blogspot was een klein beetje boos bij het lezen van dit boek. Voor een deel constateerde hij de zelfde gebreken als ik. Wellicht iets meer genuanceerd. Wat ernstiger is, is dat hij in het boek veel van zijn eigen tekst terug ziet zonder dat daar enige verwijzing tegenover staat. Tsja, dan word je natuurlijk niet echt vrolijk.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Dit boek is tot nu toe wel een van de zeer weinige boeken over Japanse whisky en een deel ervan is, zoals Piet ook zegt, zeer informatief.
Als het zo is, wat Nonjatta meldt, dan is dat een slechte zaak.
Enfin, jullie weten hoe ik over "overschrijven" denk.

Als het zo is, wat Nonjatta meldt, dan is dat een slechte zaak.
Enfin, jullie weten hoe ik over "overschrijven" denk.

0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”