Titel: Legendarische whiskyverhalen
Auteur: Johannes van den Heuvel (http://www.maltmadness.com)
ISBN 13: 978-90-274-6479-8
Uitgever: Spectrum. Hardcover zakformaat met bladwijzerkoordje, 158 bladzijden.
Een leuk boekje met 36 korte vertellingen van diverse aard. Geschreven in de luchtige vermakelijke schrijfstijl van Johannes, zoals die ook te vinden is op zijn website.
De inhoud is gebaseerd op bestaande verhalen, gebeurtenissen en legendes en is daardoor niet nieuw. Afhankelijk van hoelang je al meeloopt in de whiskywereld en wat je al gelezen hebt, ook in de maand- en kwartaalbladen, zullen er meer of minder nieuwe vertellingen is staan. Wel zijn de voor mij reeds bekende in dit boekje vaak wat uitgebreider beschreven van extra informatie voorzien en beter in een context geplaatst.
Hoewel ik vreesde voor doublure met Nightcaps van Hans Offringa is die er eigenlijk niet. Dit boekje van Johannes bevat 36 korte verhalen en dat van Hans (iets kleiner en veel dikker) bevat heel veel (bijna 280) kortere wetenswaar en-aardigheden.
De boekjes vormen samen een leuk en informatief stel.
Legendarische whiskyverhalen, Johannes van den Heuvel
-
Whisky_Bas
- Actief lid

Re: Legendarische whiskyverhalen, Johannes van den Heuvel
Tip: dit boek ligt nu bij Selexyz in de ramsj, voor 4,99 euro.
0 x
Whisky_Bas schreef:....bij Selexyz in de ramsj...
In de ramsj
In de winkels ? In elk geval niet in de webshop.
....Hardcover zakformaat met bladwijzerkoordje.... het is een heel net boekje !
Vreemd ... bol.com heeft het nog alleen tweedehands..
Laatst gewijzigd door Piet op 12 Feb 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2dehands
Reden: 2dehands
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
Whisky_Bas
- Actief lid

Ramsj zijn nieuwe boeken waar de uitgever om een of andere reden 'vanaf wil' en die vervolgens voor een lagere prijs worden verkocht. Voor een uitleg over dit mooie Jiddische woord, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramsj
Ik kom er altijd graag (zeker toen ik zelf bij Selexyz werkte, in Amsterdam...) Ik heb daar ook wat hele mooie boeken kunnen kopen, bijvoorbeeld originele Amerikaanse boeken van Paul Auster met harde kaft, voor weinig geld (en personeelskorting).
Ik heb het boekje gekocht, inderdaad in de hardcoverband met koordje, op de ramsj van Selexyz Scholtens in Groningen. Die is als je de trap afgaat aan je linkerhand. De andere Selexyz-en in o.a. A'dam en Utrecht hebben ook ramsjafdelingen, maar ik weet niet of die dit boekje ook hebben liggen.
Ik kom er altijd graag (zeker toen ik zelf bij Selexyz werkte, in Amsterdam...) Ik heb daar ook wat hele mooie boeken kunnen kopen, bijvoorbeeld originele Amerikaanse boeken van Paul Auster met harde kaft, voor weinig geld (en personeelskorting).
Ik heb het boekje gekocht, inderdaad in de hardcoverband met koordje, op de ramsj van Selexyz Scholtens in Groningen. Die is als je de trap afgaat aan je linkerhand. De andere Selexyz-en in o.a. A'dam en Utrecht hebben ook ramsjafdelingen, maar ik weet niet of die dit boekje ook hebben liggen.
0 x
Ramsj .... zo zie je maar, nooit te oud.
Goei tip Bas. Er is hier geen Selexyz maar het toeval wil dat mijn vrouw op dat moment in Amsterdam liep.
Ze heeft er een mee gebracht van Scheltema. Mooie timing
Ik had mijn exemplaar onlangs weg gegeven maar wilde het toch wel weer hebben.
Goei tip Bas. Er is hier geen Selexyz maar het toeval wil dat mijn vrouw op dat moment in Amsterdam liep.
Ze heeft er een mee gebracht van Scheltema. Mooie timing
Ik had mijn exemplaar onlangs weg gegeven maar wilde het toch wel weer hebben.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Dit is een deeltje in de serie Legendarische X-verhalen, uitgegeven door Spectrum. Er is ook een Legendarische Wijnverhalen en een Legendarische Bierverhalen als ik het goed heb. Het zijn compilaties en bewerkingen van verhalen die eerder gepubliceerd zijn door anderen. Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat een uitgever "meteen voor de ramsj gaat", zoals het goedkope maar indrukwekkende "Whisky - Een Werelddrank", dat vanaf de publicatie al voor slechts 12,50 euro te koop was. Met het boekje van Johannes is dat niet het geval. Eerder werd het voor, ik meen, 17,95, verkocht. Zoals Piet terecht stelt is er weinig overlap met Nightcaps, dat gebaseerd is op een idee uit 2004, wat ik destijds gestalte heb gegeven in de Whisky Scheurkalenders van 2005 en 2007. Nightcaps is een compilatie van gedeelten uit beide kalenders met toevoeging van een kleine 100 nieuwe anecdotes die ik in vele jaren verzameld heb.
Vergelijkbare titel: Whisky Miscellany van Charlie MacLean.
Vergelijkbare titel: Whisky Miscellany van Charlie MacLean.
0 x
Heb vandaag een exemplaar gekocht bij De Slegte
Eerste de Four Roses Single Barrel, nu dit boekje... de 'markt' moest eens weten
Eerste de Four Roses Single Barrel, nu dit boekje... de 'markt' moest eens weten
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik heb dat boek vorig jaar gelezen. Er staan best wel interessante dingen in, bv over de oorsprong van de Japanse whisky's.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”