Whisky geclassificeerd - David Wishart
Whisky geclassificeerd - David Wishart
Dit boek heb ik ook in bezit. Het beschrijft van elke distilleerderij in Schotland de profielwhisky. Dat niet alleen: het is vooral handig om je zelf geproefde whiskies te classificeren en te kijken wat een vergelijkbare whisky is.
Zo worden geuren uitgelegd, onderverdeeld en middels zijn systeem kun je je whisky classificeren!
Inclusief uitspraak van de whiskynaam.
Zo worden geuren uitgelegd, onderverdeeld en middels zijn systeem kun je je whisky classificeren!
Inclusief uitspraak van de whiskynaam.
Laatst gewijzigd door JayDie op 24 Aug 2009, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: Whisky geclassificeerd - David Wishart
Een van mijn favoriete whiskyboeken, niet in het minst omdat David Wishart met zijn smaakprofiel voor veel mensen het proeven en vergelijken van single malts een stuk inzichtelijker heeft gemaakt. Daarnaast was het het eerste Engelse whiskyboek dat ik in het Nederlands heb vertaald.
0 x
Maart 2013: De website bestaat inmiddels niet meer. Links verwijderd.
Titel: Whisky geclassificeerd (Nederlandse vertaling van Whisky Classified vertaald door Hans Offringa)
Auteur: David Wishart
ISBN: 9027429553 (ISBN13 9789027429551)
Uitgever: Spectrum. Hardcover zakformaat
Titel: Whisky geclassificeerd (Nederlandse vertaling van Whisky Classified vertaald door Hans Offringa)
Auteur: David Wishart
ISBN: 9027429553 (ISBN13 9789027429551)
Uitgever: Spectrum. Hardcover zakformaat
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Sluit dit wellicht aan bij de classificatie of het classificatiesysteem van David Wishart ? Ik heb dit boek (nog) niet).
"The Flavour Map has been prepared with and endorsed by the independent whisky expert, David Broom, together with Diageo Scotland Limited."
"The Flavour Map has been prepared with and endorsed by the independent whisky expert, David Broom, together with Diageo Scotland Limited."
Laatst gewijzigd door Piet op 17 Okt 2013, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: The Flavour Map link bestaat niet meer
Reden: The Flavour Map link bestaat niet meer
0 x
Piet schreef:Sluit dit wellicht aan bij de classificatie of het classificatiesysteem van David Wishart ?
Nee, is toch anders.
Dat David Wishart doet is het onderverdelen van de smaak in ca. 8 groepen (body, rook, bloemig, etc). Per whisky krijgt de groep 0 tot 5 sterren. Vervolgens ontstaan er whiskies met hetzelfde aantal sterren per groep. Deze worden dan weer onderverdeeld in clusters. Zo zie je als je van een bepaalde whisky houdt 'snel' welke whiskies soortgelijk zijn.
Ook te lezen op de website: whiskyclassified.com NIET MEER DUS !
Daar kan (MOD: kon!) men ook het programma Whisky Analyst gratis downloaden. Vrij primitief, maar nadat je het een beetje 'door' hebt kun je in principe het boek in het programma terug vinden...: welke whisky lijkt op de gekozen whisky en hoeveel sterren krijgt deze whisky in een bepaalde smaakgroep.
Echt een aan te raden boek!
0 x
Geheel herziene en uitgebreide 2de Nederlandse editie (2006) van David Wishart's "Whisky Classified", vertaald en bewerkt door Hans Offringa.
Iemand enig idee wie de Nederlandse versie kan leveren ?
Ik vind er heel veel van op het Internet maar nog nergens leverbaar gevonden.
Iemand enig idee wie de Nederlandse versie kan leveren ?
0 x
Piet schreef:Iemand enig idee wie de Nederlandse versie kan leveren ?
Hm... ik heb deze juni 2009 nog via Bol.com besteld, maar zie dat deze daar nu ook niet (meer) leverbaar is...
Misschien dat Hans zelf nog een exemplaar voor je heeft liggen?
0 x
Deze twee vond ik:
http://www.wijnboekenhuis.nl/index.php? ... 1&Itemid=1
http://www.bookmundo.eu/Book/9789027429 ... ssificeerd
De winkels ken ik niet. Maar hij is bijna overal idd uitverkocht.
http://www.wijnboekenhuis.nl/index.php? ... 1&Itemid=1
http://www.bookmundo.eu/Book/9789027429 ... ssificeerd
De winkels ken ik niet. Maar hij is bijna overal idd uitverkocht.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Dank die sites kende ik nog niet.
Loopt overigens nog niet soepel. Ik wil graag de NL versie maar op wijnboekenhuis.nl loop ik tegen diverse problemen en weet ik ook nog niet of ze kunnen leveren.
Bookmundo.eu durf ik niet. Een Europese site waar ik vooruit moet betalen. Ik heb al vaker gehad dat ik wel kan bestellen en betalen en dat ze het dan toch niet bleken te hebben. Zit je maanden op je eigen geld te wachten, als het al terugkomt.
Nog enkele pogingen voordat ik toch naar de Engelse versie overstap. Jammer omdat ik al mijn leven lang al Engelse boeken lees wil ik nu (mede i.h.k.v. dit Nederlandstalige forum) graag de NL versie..... Bol biedt het niet eens 2de-hands.
Op de site van Hans staat: Verkrijgbaar in de boekhandel.
Loopt overigens nog niet soepel. Ik wil graag de NL versie maar op wijnboekenhuis.nl loop ik tegen diverse problemen en weet ik ook nog niet of ze kunnen leveren.
Bookmundo.eu durf ik niet. Een Europese site waar ik vooruit moet betalen. Ik heb al vaker gehad dat ik wel kan bestellen en betalen en dat ze het dan toch niet bleken te hebben. Zit je maanden op je eigen geld te wachten, als het al terugkomt.
Nog enkele pogingen voordat ik toch naar de Engelse versie overstap. Jammer omdat ik al mijn leven lang al Engelse boeken lees wil ik nu (mede i.h.k.v. dit Nederlandstalige forum) graag de NL versie..... Bol biedt het niet eens 2de-hands.
Op de site van Hans staat: Verkrijgbaar in de boekhandel.
0 x
Weet iemand het inhoudelijke verschil tussen de 2003 en 2006 editie ?
De eerste is wel tweedehands te vinden de nieuwste (nog) niet eens.
De eerste is wel tweedehands te vinden de nieuwste (nog) niet eens.
0 x
Piet schreef:Ik wil graag de NL versie maar op wijnboekenhuis.nl loop ik tegen diverse problemen en weet ik ook nog niet of ze kunnen leveren.
Lang leve de telecommunicatie! Stuur ze een e-mailtje of bel ze desnoods op met de vraag of ze het boek nog kunnen leveren
Goh... had ik dan de laatste editie van Bol.com
Piet schreef:Weet iemand het inhoudelijke verschil tussen de 2003 en 2006 editie ?
Ik denk dat Hans die vraag kan beantwoorden...
0 x
JayDie schreef:Lang leve de telecommunicatie! Stuur ze een e-mailtje of bel ze desnoods op met de vraag of ze het boek nog kunnen leveren![]()
Dat had ik al gedaan maar heeft ook even nodig. De enige NL site die kon leveren was wijnboekenhuis.nl, echter de website is nog in ontwikkeling. Via e-mail uitwisseling is nu toch geleverd.
Piet schreef:Weet iemand het inhoudelijke verschil tussen de 2003 en 2006 editie ?JayDie schreef:Ik denk dat Hans die vraag kan beantwoorden...
Ik weet het nu want het staat er in:
Het concept van classificeren door door middel van zintuiglijke analyse wordt nog verder uitgewerkt.
- alle 94 thans producerende distilleerderijen in Schotland worden beschreven.
- beoordelen van al hun standaard malt whiskies in het hele smaakspectrum.
- introductie van de Whisky Analyst een computerprogramma dat de classificatiemethode uitbreidt.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Jazeker,
Er staan ongeveer 10 nieuwe whiskies in en Wishart heeft een aantal onvolkomenheden gecorrigeerd, zowel in de historische gegevens als in de smaakprofielen. In ieder geval de moeite waard om het boek aan te schaffen.
Ik sprak David eerder deze week in Wigtown bij Bladnoch en er komt voorlopig geen derde editie.
MacOffringa
Er staan ongeveer 10 nieuwe whiskies in en Wishart heeft een aantal onvolkomenheden gecorrigeerd, zowel in de historische gegevens als in de smaakprofielen. In ieder geval de moeite waard om het boek aan te schaffen.
Ik sprak David eerder deze week in Wigtown bij Bladnoch en er komt voorlopig geen derde editie.
MacOffringa
0 x
Dit boek is te bestellen bij Boek.net voor 24,95 EURO.Ik heb dit boek ook,heel informatief en gesigneerd door David en Hans. 

0 x
Ik vind het een erg handig boekje.
De uitleg over het distilleren is duidelijk. Ook de beschrijving van de diverse distileerderijen geeft een bepaalde sfeer mee een eventuele nieuwe aankoop.
De vergelijking met andere soorten is vooral handig als je eens wat anders wilt proberen. Zekr voor mij als beginner in het 'schotse'.
Ik had al wel een paar keer voor een schap gestaan maar wist echt niet wat ik mee moest nemen. Met de intensiteitsscore van de profielbeschrijving is dat nu een stuk makkelijker.
De uitleg over het distilleren is duidelijk. Ook de beschrijving van de diverse distileerderijen geeft een bepaalde sfeer mee een eventuele nieuwe aankoop.
De vergelijking met andere soorten is vooral handig als je eens wat anders wilt proberen. Zekr voor mij als beginner in het 'schotse'.
Ik had al wel een paar keer voor een schap gestaan maar wist echt niet wat ik mee moest nemen. Met de intensiteitsscore van de profielbeschrijving is dat nu een stuk makkelijker.
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”