Tullibardine Aged Oak 40%Color: Lichte witte wijn
Body: Medium dik, langzame legs
Neus: Perensap, abrikozen, zuurstokken, lijm, beetje boter, fris - later tranig
Palate: Ook hier weer zoete tonen van pruimen, vanille, veel jong hout (O, Dennenboom!!) en moutig
Finish: Weer die lijm, mout, licht pepertje en naar het eind een bittertje
Overall: Een jonge, frisse whisky die z'n geld meer dan waard is (bang for buck-whisky), maar licht en niet
helemaal mijn smaak...
Tullibardine Vintage 1993 40%Color: Lichte witte wijn opnieuw...
Body: Medium dik, snellere legs dan de Aged Oak
Nose: Aceton, lijm, licht bananencake, bijenwas, later zoeter fruit dat door komt, weer peer en zuurstok
Palate: Shortbread, mout, licht vanille, licht ziltig, Bison kit, tranig, waar is het fruit gebleven???
Finish: Na een tijdje komt het zoet van de peer weer door, maar ook peper, levertraan en gras, beetje vreemde smaak...
Overall: Minder aantrekkelijk dan no. 1, minder fruitig en meer olie-achtige smaken. Goedkoop en dat is dan het enige pluspunt.
Tullibardine 1992/2010 1er Cru Classé Finish 46%Color: Pink Champagne
Body: Medium dik, snelle lange legs
Nose: Perendrups (staat de distilleerderij in een perenboomgaard???), wat zoet van rood fruit, licht rubber en verder erg vlak...
Palate: Artisjokken (wrang/bitter), oude boeken, karton, wat mint, sweet chili pepper...
Finish: Nog steeds wrang, droog, rubber, meer peper komt opzetten, sterft langzaam weg, te langzaam wat mij betreft...
Overall: De laatste heeft iets Lowland-achtigs. Als ik deze whisky blind gekocht zou hebben, zou ik hem terug brengen. Sorry...
= = =
No. 1 vond ik overall het best, mooi fris en fruitig, echt z'n (weinige) geld waard.
Miste alleen bij de eerste 2 whiskies de diepgang, maar die sla ik in de toekomst eventueel niet af.
De 3e vond ik te gekunsteld, die hoef ik echt niet meer te proeven.
Organisatie was top!!