Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Karel
Actief lid
Actief lid

Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor Karel » 10 Dec 2009, 12:20

Ik las onlangs dat Whisky op de derde plaats staat van de favoriete sterke dranken in Nederland. Maar waar kan ik wat meer achtergronden lezen over deze derde plaats? Hoeveel liter is dat bijvoorbeeld?
Wat mij ook intrigreert: een liter wijn is geen liter whisky, dus je hebt veel minder liters nodig om toch een groot marktaandeel te hebben. Dat zijn zomaar wat vragen die mij als marketeer intrigreren, terwijl ik mijn neus in de turf steek... :idea:
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Dec 2009, 13:10

He Karel,

allereerst welkom op dit forum.

Interesant vraagstuk stel je daar. Als men in liters rekent is het inderdaad niet 'eerlijk'. Wellicht is er een formule gebruikt, rekening houdend met alcohol. Overigens is wijn geen sterke drank...
Sterke drank in Nederland is alcohol houdende drank die bij kamertemperatuur, voor 15 volumeprocent of meer uit alcohol bestaat. Met uitzondering van wijn, welke door volledige gisting aan zijn alcohol volumepercentage is gekomen.

Bron: Wikipedia

Karel schreef:Ik las onlangs dat Whisky op de derde plaats staat van de favoriete sterke dranken in Nederland.

Waar heb je dat gelezen? Kan zo snel niets vinden op internet... Wellicht is via die weg meer over het onderzoek te vinden
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2009, 14:08

En de hoeveelheid whiskydrinkers of de hoeveelheid whisky die gedronken wordt, zeker interessant.
Het volume aan gedistilleerde dranken is volgens het STIVA gedaald in 2008.

Overigens geeft STIVA deze definitie van gedistilleerd:
Gedistilleerde drank is een drank verkregen door distillatie uit landbouwproducten. Gedistilleerde dranken hebben een alcoholpercentage van minimaal 15%. Dit zijn alle alcoholhoudende dranken die geen bier of wijn zijn. Hierdoor is het aantal verschillende soorten gedistilleerde dranken zeer groot.

de Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken (CGPD) Hier staan Kerngetallen gedistilleerdsector 2008.
Ik heb nog niet gekeken naar wat voor details er in staan.

JayDie schreef:Wikipedia: ....voor 15 volumeprocent of meer uit alcohol bestaat. Met uitzondering van wijn, welke door volledige gisting aan zijn alcohol volumepercentage is gekomen.

Die is ook interessant omdat ik geleerd heb dat de gistbacterie niet kan overleven boven de 15° alcohol en zodoende een wijn van zichzelf nooit boven die 15° kan komen zonder te zijn versterkt. In dat kader lijkt de Wikipedia definitie overbodig.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2009, 14:25

In hl p.a. = hectoliter pure alcohol en Consumptie naar soort in hectoliters consumptiesterkte.

Whisky in hectoliters consumptiesterkte

in 2006 83.439 (12,2 %) in 2007 86.840 (12,8%) en in 2008 87.587 (13,1%)

Dus waar het volume van gedistilleerd als geheel daalt neemt het voor whisky toe.

Consumptie gedistilleerd in hectoliters consumptiesterkte 2008: 666.170
Consumptie per hoofd in liters pure alcohol 2008: 1,29
Bron: Commissie Gedistilleerd

Of we hier nu uit kunnen halen hoeveel whiskydrinkers er zijn en hoeveel die per persoon drinken. Daar moet ik nog even over denken :Scratch

Je kunt in die brochure beter niet kijken naar de verhouding consumptieprijs en belastingen.

Gedistilleerd
• Per capita in 2005: 4 liter per hoofd van de bevolking (2004: 4 liter);
• Per capita in 2005: 1,27 liter pure alcohol per hoofd van de bevolking
(2004: 1,37 liter);
• Consumptie naar soort in 2005: jonge jenever 25,9%, whisky 11,5%, likeur
11,9%.
Laatst gewijzigd door Piet op 10 Dec 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plus 2005
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nederland: matigheidseiland binnen Europa

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2009, 14:55

Op de site van het CBS, http://www.cbs.nl , is ook nog e.e.a. te vinden. Nederland: matigheidseiland binnen Europa.

Het onderscheid voor alcoholische dranken gaat niet verder dan wijn, bier gedistilleerd.
Hier ontbreekt dus wel e.e.a. Breezers en andere mixdranken bijvoorbeeld. Of beschouwen we dat dan, naar goede struisvogelpolitiek, maar als frisdrank ?

Even een zijsprong: De databank (ook Drankenbank) van de Commissie Gedistilleerd bevat circa. 3.400 producten die in Nederland worden gemaakt of geïmporteerd. Per product is opgenomen:

- Categorie, d.w.z. soort gedistilleerde drank
- Producent, importeur of verkooporganisatie met adresgegevens
- (merk)naam
- alcoholpercentage
- land van herkomst.

De categorie whisk(e)y heeft zefs een subcategorie: Amerikaanse, Canadese, Ierse etc. etc.
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 17 Dec 2009, 10:05

JayDie schreef:He Karel,allereerst welkom op dit forum.

-----------
Dag allemaal, dank voor jullie reacties. inderdaad ben ik nieuw op het forum en ben nog niet helemaal bekend met de protocollen. ik heb nu de email-melder aangezet zodat ik een bericht krijg als er een antwoord binnenkomt.
Jullie informatie begint interessante vormen aan te nemen. Het bericht las ik in de krant en dat was weer gebaseerd op het "Slijtersvakblad" van de brancheorganisatie slijters-detailhandelaren. Op nr 1 staat nog steeds jenever (hoe is het mogelijk...de vergrijzing slaat echt toe!), dan volgt de optelsom van alle likeuren en dan volgt Whisky.

Piet geeft een link naar de gedetailleerde cijfers gepubliceerd door de Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken. Daarin staat inderdaad Whisky op de derde plaats:
jonge jenever 2006: 24% / 2007: 22,7% / 2008: 22,5% - duidelijk dalende trend
Likeur 2006: 12,2% / 2007: 13,6% / 2008 : 13,9% - we worden zoetekouwen..
Whisky 2006: 12,2% / 2007: 12,8% / 2008 :13,1 % - stijgend, maar niet zo snel als likeuren.
(NB: oude jeneve, bessenjenever, , brandewijnen etc zijn aparte categorieën)

Piet stelt inderdaad een interessante vraag: hoeveel whiskydrinkers zijn er eigenlijk?
Ik heb eens bij Google achter de cijfers gekeken en daar wordt 7,5 x vaker naar wijn gezocht dan naar whisky. Dat roept natuurlijk nieuwe vragen op: stel dat de leeftijdscategorie gelijk is (wijn begint bij 20+ een hippe drank te worden, whisky meestal op hogere leeftijd) en daarmee is de vraag naar het internetgedrag een kwestie: zijn wijnzoekers actievere internetters dan whiskydrinkers? De faktor 1 : 7,5 vind ik bij benadering toch wel aardig.
Volgens de wijncijfers drinkt 76% van de bevolking regelmatig een glas wijn. Dan zou 10% van de bevolking regelmatig een glas whisky drinken....

Een andere aardige vergelijking: er zijn circa 400 - 500 wijnwebwinkels actief. En op het gebied van Whisky kom ik niet verder dan zo'n 25-30. Dat zou 1 whisky-webwikel zijn op ca 20 wijnwebwinkels. Ook hier is dus nog een digitale achterstand merkbaar.
Wat we nu kunnen doen: hoeveel cc zit er in een glas wijn en hoeveel cc zit er in een glas whisky? Ben benieuwd naar het vervolg van deze speurtocht!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Dec 2009, 10:19

Karel schreef:Een andere aardige vergelijking: er zijn circa 400 - 500 wijnwebwinkels actief. En op het gebied van Whisky kom ik niet verder dan zo'n 25-30. Dat zou 1 whisky-webwinkel zijn op ca 20 wijnwebwinkels. Ook hier is dus nog een digitale achterstand merkbaar.

Deze is tricky omdat er behoorlijk wat webshops zijn die én wijn en gedistilleerd aanbieden met dan vaak ook nog focus op whisky. Ook zijn er aanbieders van sterke drank, waar dan weer whisky een prominente plaats in neemt.

Als je kijkt in de geclassificeerde lijsten naar slijterijen en webshops zul je zien dat er veel geen direct verband lijken te hebben met whisky.
Opgepast dus.
0 x

ndekoning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ndekoning » 17 Dec 2009, 19:27

De vraag hoeveel whiskydrinkers er zijn kan natuurlijk pas beantwoord worden als gedefinieerd is wat een whiskydrinker is.
Ofwel: hoeveel drams per jaar (per dag, per welke tijdseenheid?) moet je drinken om whiskydrinker te zijn?
Deze vraag geldt natuurlijk ook voor alle andere dranken: wat is de definitie van een wijndrinker, van een chocomeldrinker?

Ik drink zelf weinig whisky (wat is weinig?), gemiddeld zo'n 2 glaasjes per week. Ik drink meer wijn. Ben ik dan beide?

Als ik kijk naar mijn werkkring (en niet naar mijn kennisenkring, want daarvan komen er een relatief groot aantal uit de whiskywereld) dan schat ik dat van de 50 college er 3 zijn die ik zou willen betitelen als whiskydrinker.
Ze vinden het lekker, ze drinken het met mate, ze weten dat er verschillende soorten zijn en hebben een voorkeur voor een bepaalde smaak. Als dat de norm is kom je op 6% van de bevolking. Maar ja, in mijn werkkring zitten geen geheelonthouders.

Volgens mij zit in een glas wijn evenveel alcohol als in een glas whisky. Gemiddeld genomen dan.
Dus moet je niet kijken naar het aantal liters wijn versus het aantal liters whisky. Maar naar de hoeveelheid alcohol die geconsumeerd wordt.

Ook nog een ridicule vraag: wat is whisky?
Ik heb hier een gekregen fles uit Taiwan staan waar wel op staat dat het whisky is, maar ik vraag het me af.

Heb ik het nu moeilijker gemaakt?
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 17 Dec 2009, 19:52

Dag ndekoning,

leuke reactie, interessante gedachten, daar houd ik van. Zeker met een glaasje wijn er bij... :bottomsup
In de wijnwereld kennen we een aantal categorieen: mensen die wel eens een wijntje drinken (de term zegt het al), wijnliefhebbers en wijnkenners. Dat heeft niet direct met aantal glazen per dag of week te maken, maar het gaat wonderlijk genoeg meestal wel gelijk op! :Drinking

Ik ben driftig aan het rekenen op basis van totale volume whisky per jaar, delen door 35cc per glas, enz enz. en ik kom op een theoretisch getal van 4,9% van de bevolking dat van "wel eens" tot "fanatiek" whisky drinkt.
Jij noemt 6%, waar komt dat getal vandaan? Ben heel benieuwd, want dan ligt de gemiddelde consumptie lager dan ik had aangenomen. Ik denk dat ook hier de vergelijking met wijn speelt: wijn kun je voor-tijdens-na het eten drinken, het aantal whisky-momenten is kleiner. En: de echte liefhebber doet denk ik langer met 1 glas, dan een wijndrinker met 2 glazen?

Het blijft een mooie rekenoefening, dat is zeker!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2009, 20:05

Karel schreef:Jij noemt 6%, waar komt dat getal vandaan?

ndekoning schreef:dan schat ik dat van de 50 college er 3 zijn die ik zou willen betitelen als whiskydrinker. (...) Als dat de norm is kom je op 6% van de bevolking.

Daarvan dus ;-) 3 van de 50 = 6 van de 100, ofwel 6%
Karel schreef:Ik ben driftig aan het rekenen (...)

Karel... je maakt me nieuwsgierig. Wat is je doel? Just for the fun, of heb je een doel met de gegevens?

Qua alcohol per glas zit je wel een heel eind in de richting dat je kan zeggen 1glas bier = 1 glas wijn = 1 glas whisky. Dan ga ik even uit van een 'standaard' whisky: 40%.
Afbeelding Afbeelding
Bron: Alcoholinfo.nl

Karel schreef:En: de echte liefhebber doet denk ik langer met 1 glas, dan een wijndrinker met 2 glazen?

Ik ben geen wijndrinker, maar snap wat je bedoelt. Met 1 glas whisky (zeg 35cc) kan ik wel 30 ~ 60 minuten zitten
:Slainte

Edit: zie nu in de afbeelding dat er whiskey staat van 35%: volgens mij bestaat dat niet (tsja... als je het zelf aanlengt met water). Whisky wordt gebotteld op minimaal 40%
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 17 Dec 2009, 20:33

Hoi Jay,
Ik ga er inderdaad vanuit dat 1 glas wijn = 1 glas whiksy.
En wat ik er mee ga doen? Ik vind als marketeer sowieso FUN een belangrijk gegeven als het om cijfers en trends gaat.
En ik heb ook last van wazige en slechte ondoorzichtige informatie, zoals de "commissie gedestilleerd" haar cijfers presenteerd. want wat weet je nu als als er "per hoofd van de bevolking" 1,29 liter pure alcohol aan gedestilleerde dranken
wordt verkocht? Helemaal niets dus.

En verder ben ik bezig om voor de whiskyliefhebbers iets moois te bedenken, iets waar we met z'n allen veel plezier aan kunnen beleven. Maar hoeveel whiskyzielen er als ik schrijf "met z'n allen" ? Ik kom stapje bij stapje dichterbij, maar die 6% van de nederlanders lijkt me nog wel aan de hoge kant. Whisfulll whisky-thinking???? :lol:
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2009, 20:56

Karel schreef:maar die 6% van de nederlanders lijkt me nog wel aan de hoge kant.

Was ook maar een persoonlijke en alleen voor hem geldende berekening van Nico :-P
0 x

ndekoning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ndekoning » 17 Dec 2009, 22:09

Hallo Karel,

Als jij op 4,9% komt en ik op (heel steekproefsgewijs) op 6%, wat is dan het verschil?
Regelmatig heb je een jaar met zowel 29 februari én kerst in een weekend. Ik noem dat een werkgeversjaar, maar het zijn wel 3 extra werkdagen gratis voor een werkgever. Ofwel ruim 1% gratis omzet. Daar hoor je nooit iemand/iets over in de statistieken. Dit als criticaster over statistieken en alleen maar om aan te geven dat getallen altijd zeer relatief zijn.

Kun jij nu terug rekenen dat als 5 % van de Nederlandse bevolking (want in die buurt zitten we allebei) whisky drinkt, om hoeveel glazen per week/maand het gaat?

PS Ik ben gewoon Nico, bestuurslid van de IWS
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 18 Dec 2009, 10:58

ndekoning schreef:
Kun jij nu terug rekenen dat als 5 % van de Nederlandse bevolking (want in die buurt zitten we allebei) whisky drinkt, om hoeveel glazen per week/maand het gaat?

Dag Nico,
ik kan inderdaad uitrekenen hoeveel glazen per week of maand worden gedronken.
5% VAN DE BEVOLKING = 825.000 whiskydrinkers.
Totaal volume per jaar: 87.587 hectoliter = 250.250.000 glazen.
Dat delen door het aantal whiskydrinkers = 303 glazen per jaar = 25 glazen per maand = 5,8 glazen per week.

Kijk zo zijn we aardig bij de whiskyplas in NL gekomen!
Kan de IWS ook iets met deze cijfers?
Hartelijke groet,
Karel Hoenderdos
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2009, 12:03

Karel schreef:Dat delen door het aantal whiskydrinkers = 303 glazen per jaar = 25 glazen per maand = 5,8 glazen per week.

Nico staat te boek voor 2 glazen per week en ik ook voor 2 of 3. Ook ik drink meer wijn en andere alcoholica dan whisky.
We kennen de verhoudingen (nog) niet maar dan moeten er toch heel wat "whiskydrinkers" zijn die op één of twee glazen per dag zitten. Op zich niets mis mee. Bij vier of meer per dag moeten we aandacht vragen voor: Waarschuwing en informatie over alcohol gebruik en misbruik.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”