Als ik dan wat whiskies op het oog heb ga ik kijken of ze (nog) te koop zijn, waar, voor welke prijs en tegen welke leveringscondities. Om eventuele verzendkosten te drukken bestel ik dan liefst meer dan een fles bij één shop.
Als ik iets op het oog heb kijk ik natuurlijk wel waar het het goedkoopst is. Niet dat ik het daar altijd koop, maar het moet natuurlijk niet te bont worden.
Er zijn goed gestructureerde (meestal moderne), interactieve shops waar zoeken makkelijk is (met meerdere en verschillende argumenten) en reserveren een kwestie van het product in je winkelmandje stoppen, en waar je in een paar stappen door het leveringsproces gaat, betalen en volgen van je zending. Binnen een of twee dagen heb je dan je bestelling in huis.
Ook zijn er web-shops met lijsten in PDF-formaat waar je een e-mail moet sturen met je keuze en vervolgens e.e.a. via e-mails af moet handelen. Hetgeen dagen zo niet weken kan duren.
- De grootste irritatie is toch wel dat ik vind wat ik zoek maar het bij nader onderzoek niet leverbaar is (vaak niet opvallend aangegeven). Zeker als het product er dan ook nog staat als zijnde in de aanbieding
Een webshop hoort wat mij betreft geen whisky-encyclopedie te zijn voor niet leverbare artikelen. - Hoewel, ... het is nog irritanter als je een product wel kunt bestellen maar vervolgens (na lange tijd) te horen krijgt dat het bij nader inzien toch niet meer leverbaar is
- Of dat "het" wel leverbaar is, maar wel van een andere IB, een ander jaar, een ander vat, een andere leeftijd en een andere, hogere, prijs. Maar uit coulance leveren we dit (volslagen andere product) tegen "de oude" prijs (van het origineel gewenste product) !
Hoewel ik het een sport vind om mooie flessen te vinden voor prijzen die ik interessant vind, is dit toch geen onderdeel van de vreugd en gaat het verwerven van een paar mooie flessen hierdoor wel heel veel langer duren.