Vom Fass winkelketen (o.a. België, Duitsland)

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Vom Fass winkelketen (o.a. België, Duitsland)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Nov 2010, 12:13

Op mijn dagelijkse wandeling van mijn duplex naar de faculteit rechten in Gent passeer ik altijd langs "Vom Fass". Had al een paar keer gezien dat er ook whisky te verkrijgen was en vandaag dan toch maar eens binnengestapt.

Concept : 220 winkels , Hoofdzetel koopt vaten aan ( ook olijfolie/sherry/cognac/...) en verdeelt die dan in kleinere vaatjes , ik denk van 5 a 8 liter(?) over de verschillende winkels.

Vriendelijk ontvangen en meteen een 17 jaar oude Bladnoch geproefd, lekker maar iets te grassig/zacht naar mijn smaak. Nuja , na twee kleine slokjes en 2minuten ruiken zou het zonde zijn een 17jarige whisky al te be/veroordelen.
Daarna zag ik een 27jarige Macduff staan , Glen Deveron's onafhankelijke bottelingen heten zo, die me wel interesseerde.
Ook eens van mogen proeven en meteen verkocht. Zeer zacht , houtig/notig/zoetig , vrij lange afdronk. Ook hier weer , op basis van 2 slokjes kan je die niet beoordelen...
Uiteindelijk 100ml van die Macduff 27yo 40% aangekocht , kostte me 15€ waar de aankoopprijs van het flesje inbegrepen was. Dat kan je later weer laten bijvullen in de winkel.

Ik vind niet echt veel informatie terug op internet over Macduff/Glen Deveron, laat staan over welk vat/jaartal/... we spreken bij de door mij aangekochte whisky. Jammer.
Moest iemand nog ervaringen hebben met "Vom Fass" , of meer informatie hebben over de desbetreffende Macduff 27yo , laat het gerust weten.

'T was een impulsaankoop , maar buiten het gebrek aan meer informatie , zal ik me hem niet beklagen denk ik :)

PS: In de winkel oa ook nog Laphroaig 11y / Arran 6y / Bruichladdich 18y / Bunnahabhain 11y / ... maar ook weer steeds zonder meer informatie buiten leeftijd en alcoholpercentage.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Re: Vom Fass winkelketen

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Nov 2010, 12:27

Ik had er nog nooit van gehoord maar ze blijken dan ook niet in Nederland te zitten.
Ze hebben heel veel websites, hier de internationale Vom Fass.

...en verdeelt die dan in kleinere vaatjes...

Ik neem aan dat dit kunststof vaatjes zijn of iets ?
Anders zou je wel heel unieke Whisky per zaak krijgen.
Bovendien mag Schotse Malt straks niet meer buiten Schotland gebotteld worden (of nu al?).

We hebben wel iets over deze Macduff 17yo (78/96), 43%, sherry cask, The Ultimate.

P.s. VOM FASS naast Aalst, Gent en Geraardsbergen, ook in Halle!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Nov 2010, 12:29

Wel , die vaatjes zijn van hout langs de buitenkant maar ik dacht meteen ook dat de binnenkant uit kunststof zou moeten bestaan want je zou inderdaad in iedere winkel een andere whisky krijgen :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2010, 12:51

Lagavulin! schreef:Wel , die vaatjes zijn van hout langs de buitenkant maar ik dacht meteen ook dat de binnenkant uit kunststof zou moeten bestaan want je zou inderdaad in iedere winkel een andere whisky krijgen :)

..en dat zou toch ook niet erg zijn! Blijkbaar mag je toch eerst proeven :-) Daarbij... meningen verschillen of kunststof nog smaakinvloed heeft... :roll:

Mooi concept! Weet wel dat (volgens mij bij Barrique in Goes - inmiddels gesloten) ook een vat lag waar je zelf je fles kon vullen. In dat geval dus geen "x yo" whisky, maar "gedistilleerd in y, gebotteld: nu!

Leuk idee... wanneer is die eerste winkel in NL ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Nov 2010, 17:00

Jammer dat er geen winkel in Brugge is. Er is wel een soortgelijke shop in het centrum " Van 't Vat" in de Smedenstraat, maar die heeft geen website en is soms behoorlijk duur. Maar ook daar werken ze met hetzelfde concept. Kleine vaten whisky/cognac/sherry/porto/calvados enz. en je kan zelf de inhoud van de fles kiezen.
Lagavulin! schreef:Uiteindelijk 100ml van die Macduff 27yo 40% aangekocht , kostte me 15€ waar de aankoopprijs van het flesje inbegrepen was.

Dus jij hebt 1L gekocht aan 15 € ?? :goedgedaan Dat zal wel een typefout zijn zeker? :D
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Nov 2010, 17:25

100 ML is nog altijd 0,1 L dacht ik ? :D
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Nov 2010, 18:19

:oops: Ik ben hier duidelijk weer te snel geweest.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Harald
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Harald » 12 Nov 2010, 01:25

Positief nieuws voor de Nederlanders, vanaf maart 2011 zit VOM FASS ook in Rotterdam met ongeveer hetzelfde assortiment. Naast whisky natuurlijk ook lekkere likeuren, olie en azijnen.
Heb je bij VOM FASS in Gent nog de fles met sigaar gezien, leuk als je iemand wilt verblijden met een goede whisky :)
Zoals het er nu voor staat of in omgeving Witte de Withstraat of bij de van Oldenbarneveltstraat. (www.vom-fass.nl)
Piet schreef:Ik had er nog nooit van gehoord maar ze blijken dan ook niet in Nederland te zitten.
Ze hebben heel veel websites, hier de internationale Vom Fass.
PS VOM FASS naast Aalst, Gent en Geraardsbergen, ook in Halle!

Toevallig zit ik nu met de eigenaar van VOM FASS Aalst en Gent in Duitsland bij het hoofdkantoor van VOM FASS in Waldburg, ik zal om meer info over de 27 jaar oude whisky vragen.
Lagavulin! schreef:Vriendelijk ontvangen en meteen een 17 jaar oude Bladnoch geproefd, lekker maar iets te grassig/zacht naar mijn smaak. Nuja , na twee kleine slokjes en 2minuten ruiken zou het zonde zijn een 17jarige whisky al te be/veroordelen.
Daarna zag ik een 27jarige Macduff staan , Glen Deveron's onafhankelijke bottelingen heten zo, die me wel interesseerde.
Ook eens van mogen proeven en meteen verkocht. Zeer zacht , houtig/notig/zoetig , vrij lange afdronk. Ook hier weer , op basis van 2 slokjes kan je die niet beoordelen...
Uiteindelijk 100ml van die Macduff 27yo 40% aangekocht , kostte me 15€ waar de aankoopprijs van het flesje inbegrepen was. Dat kan je later weer laten bijvullen in de winkel.

Ik vind niet echt veel informatie terug op internet over Macduff/Glen Deveron, laat staan over welk vat/jaartal/... we spreken bij de door mij aangekochte whisky. Jammer.
Moest iemand nog ervaringen hebben met "Vom Fass" , of meer informatie hebben over de desbetreffende Macduff 27yo , laat het gerust weten.

Groeten,

Harald
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Nov 2010, 10:09

Ah, dan is dat het begin. De 2e vestiging in het zuid-oosten van het land? ;-) :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Vom Fass winkelketen (o.a. België, Duitsland)

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Nov 2010, 19:09

Harald schreef:Positief nieuws voor de Nederlanders, vanaf maart 2011 zit VOM FASS ook in Rotterdam met ongeveer hetzelfde assortiment. Naast whisky natuurlijk ook lekkere likeuren, olie en azijnen.
Harald

Dank, dank, dank! Alhoewel, eerst zien en dan .......... ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Nov 2010, 16:17

Zond een drietal weken terug een mail naar Vomfass om meer info te krijgen over cask/distillatie datum/... van mijn Macduff 27y.

Nu net een mail terug gekregen, ik kan zien dat de mail vele stappen heeft afgelegd alvorens ze me konden antwoorden ( alle mails die doorgezonden zijn zitten er bij :) ).
Zeer positief dus, hoewel ze niet meteen een antwoord hadden hebben ze toch de moeite gedaan!

Ter info: Distillatie datum = april 1983 ; Chill-Filitered ; Non-Coloured; bourbon cask
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Dec 2015, 16:54

Ik dacht dat ik hier had gereageerd, maar dat is blijkbaar niet goed gegaan.

Mijn vriendin liep laatst in Aken tegen een Vom Fass. Deze keten is enorm, met 380 zaken in Duitsland en ook nog wat in België en Amerika. Je kunt er whisky uit vaatjes laten tappen in flessen naar keuze (heel handig). Ze hebben geen single malts meer, want die mochten ze niet meer invoeren, dus nu zijn er eigen blends, 'two casks' en 'tea spoon malts' (een single cask met een heel klein beetje andere whisky, dan mogen ze het namelijk wel kopen). Ik heb drie flesjes gekregen. Een "peatside" (peated Speyside) die best interessant smaakt. Een Caol Ila / Craigallacie 'two cask' (die valt tegen) en een Islay Blend (héél licht van kleur, maar smaakt prima).
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Aug 2016, 12:27

johan brugge schreef:Jammer dat er geen winkel in Brugge is. Er is wel een soortgelijke shop in het centrum " Van 't Vat" in de Smedenstraat, maar die heeft geen website en is soms behoorlijk duur. Maar ook daar werken ze met hetzelfde concept. Kleine vaten whisky/cognac/sherry/porto/calvados enz. en je kan zelf de inhoud van de fles kiezen.

Ondertussen een aantal jaar verder tov deze post van Johan.

Ik had in het onderstaande draadje al gepost;
edwinedje @ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Kan het zijn dat Vom Fass nu wel in Brugge zit, of is mijn vriendin bij Van 't Vat binnengelopen.
Ze weet het zelf niet meer... deze aanschaf zat tussen kilo's chocolade die mee terug genomen zijn uit Belgie. :lol:

Deze Tea-Spoon met The Balvenie en Glenfiddich ruikt erg zoet en hangt meer naar de Glenfiddich dan The Balvenie.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Thibaut
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thibaut » 23 Aug 2016, 23:34

edwinedje schreef:
johan brugge schreef:Jammer dat er geen winkel in Brugge is. Er is wel een soortgelijke shop in het centrum " Van 't Vat" in de Smedenstraat, maar die heeft geen website en is soms behoorlijk duur. Maar ook daar werken ze met hetzelfde concept. Kleine vaten whisky/cognac/sherry/porto/calvados enz. en je kan zelf de inhoud van de fles kiezen.

Ondertussen een aantal jaar verder tov deze post van Johan.

Ik had in het onderstaande draadje al gepost;
edwinedje @ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Kan het zijn dat Vom Fass nu wel in Brugge zit, of is mijn vriendin bij Van 't Vat binnengelopen.
Ze weet het zelf niet meer... deze aanschaf zat tussen kilo's chocolade die mee terug genomen zijn uit Belgie. :lol:

Deze Tea-Spoon met The Balvenie en Glenfiddich ruikt erg zoet en hangt meer naar de Glenfiddich dan The Balvenie.

:Slainte

Ja klopt er is er 1 in Brugge.
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”