St. Magdalene / Linlithgow bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

St. Magdalene / Linlithgow bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Sep 2009, 20:55

Ik ben de gelukkige bezitter van één fles Saint Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl) Rare Malt selection en ben me aan het oriënteren wat ik kan verwachten. Op http://www.whiskyauction.com/ staat deze nu op € 246 en op http://www.thewhiskyexchange.com/ voor maar liefst € 465.

MaltManiac Johannes van den Heuvel scoorde deze zelfs op 97 ...one of my all time favourites.... "The richest and most powerful Lowlander I ever smelled". In 2002 was het de beste van het jaar. Op een recente vraag van mij, antwoord Johannes: ...die heeft baat bij een paar maanden ademen. Dus, als je die binnen een paar dagen na openen soldaat maakt doe je jezelf tekort.
Serge Valentin whiskyfun waardeert deze op 92 punten.

Verder zoeken geeft nagenoeg allemaal scores van boven de 90 punten (met uitzondering van whisky-distilleries). Uiteraard zijn de meningen verdeeld maar iedereen vindt het toch een topper of absolute topper.
Op Onversneden krijgt deze een score van 92 uit 100, en van whisky-distilleries.info minder, 17 en 18 uit 20 (85 en 90/100).

Echter de grote uitzondering is Michael Jackson. Hij gaf deze in zijn Malt Whisky Companion (4de Editie) een score van slechts 78 punten en ook in zijn notitie in Whisky Magazine is hij heel zuinig met commentaar. Zeker niets opzienbarends en eerder een goede middenmoot.

Dit kan toch niet onopgemerkt zijn gebleven. Heeft iemand hierover artikelen of commentaar gezien ?
Is er een verklaring voor gegeven ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Sep 2009, 20:55

Kan hem niet vinden in de Whisky Bible 2009 van Jim Murray... Wellicht in de Bible van 2010 (nog een goede week wachten!!! 8-) )
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl)

Ongelezen berichtdoor p_froes » 29 Sep 2009, 22:07

Ik heb die St. Magdalene ook nog staan. Enkele jaren geleden op St. Maarten kwam ik hem zomaar tegen in een zaak die van alles en nog wat verkocht. Na wat onderhandelingen mocht ik hem voor 70 dollar meenemen :D
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Re: St. Magdalene / Linlithgow bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 15:54

Volgende week is het jaarlijkse SBWC-Gala waar ik dit keer helaas niet bij kan zijn.
Daar worden ook de club-tasting "restjes" van het afgelopen jaar geveild.

Ik had interesse in de half gevulde fles Linlithgow 1982, 28 jaar oud van The Ultimate, die ik destijds niet geproefd heb (ook daar kon ik niet aanwezig zijn). Maar ja... nu zie ik op WB staan "Wine Treated Butt".... :Scratch
Los van de wat vreemde term "Treated" nu grote twijfel.
Ik ben vaak niet weg van wijn-finishing. Hoewel dit geen finishing is had ik toch liever een "klassieke" opvoeding gezien. Alsof ze in het laatste productie-jaar wat goedkope overgebleven vaten zochten om de boel in elk geval niet weg te hoeven laten lopen :(
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 16 Nov 2013, 16:33

Piet schreef:Volgende week is het jaarlijkse SBWC-Gala waar ik dit keer helaas niet bij kan zijn.

Ik had interesse in de half gevulde fles Linlithgow 1982, 28 jaar oud van The Ultimate, die ik destijds niet geproefd heb (ook daar kon ik niet aanwezig zijn). Maar ja... nu zie ik op WB staan "Wine Treated Butt".... :Scratch
Ik ben vaak niet weg van wijn-finishing. Hoewel dit geen finishing is had ik toch liever een "klassieke" opvoeding gezien. Alsof ze in het laatste productie-jaar wat goedkope overgebleven vaten zochten om de boel in elk geval niet weg te hoeven laten lopen :(

Heb die , samen met liefmans en yapi, geproefd eerder dit jaar. Zéér lekker.
Liefmans legde toen dacht ik uit dat wine-treated een oude/andere benaming is voor een sherry vat . Mocht hij dit hier lezen kan hij zeker meer uitleg geven.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Nov 2013, 17:10

ik stond/sta altijd op het punt deze aan te schaffen. Was echt heel erg goed, bovenaan de 80, en ik denk nog te krijgen voor 135 euro soms... geen geld.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2013, 02:01

Yapi schreef:ik stond/sta altijd op het punt deze aan te schaffen. Was echt heel erg goed, bovenaan de 80, en ik denk nog te krijgen voor 135 euro soms... geen geld.

Misschien dat toch maar iemand vragen voor mij te bieden.... :goedgedaan Ik zal nog eens gaan kijken of ik iets kan vinden over die "Wine Treated Butt".....
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Nov 2013, 11:10

Ik heb die van van Wees geproefd op een Lowlandstasting.
Waxy, peperig en kruidig. Ook de afdronk waxy. Het bevalt mij prima.
Ik had het direct geloofd als dit een Highlander zou zijn.

Hij stond midden in de lineup, dus mijn notities zijn een beetje beknopt. Ik vind hem de ~135€ wel waard, als hij inderdaad nog voor die prijs te vinden is.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Nov 2013, 18:48

Piet schreef:Volgende week is het jaarlijkse SBWC-Gala waar ik dit keer helaas niet bij kan zijn.

BWhisky schreef:Heb die , samen met liefmans en yapi, geproefd eerder dit jaar. Zéér lekker.
Liefmans legde toen dacht ik uit dat wine-treated een oude/andere benaming is voor een sherry vat . Mocht hij dit hier lezen kan hij zeker meer uitleg geven.

Ik kreeg met wat vertraging dit van Robin Brilleman (Whisky Informatie Centrum Nederland):
"Wine Treated Butt" betekent letterlijk een butt met wijn behandeld. Om een eikenhouten vat klaar te maken voor de rijping van bijvoorbeeld wijn werd het vat eerst 'uitgewijnt'. Dit wil zeggen dat het hout eerst behandeld wordt met 'slechte' wijn om de te vele tannines er uit te weken.
Dus dit vat is vermoedelijk met wijn behandeld geweest en daarna niet voor de wijn rijping gebruikt, maar voor whisky.
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 28 Nov 2013, 19:07

signatory heeft jaren geleden de hand kunnen leggen op een groot lot vaten die behandeld waren met paxarette en daarna gevuld met new-make. Toen deze vaten werden gevuld mocht je die nog gewoon sherry vaten noemen totdat ze de regels ivm paxarette veranderd hebben.

toen zat de industrie ineens met sherry vaten die geen sherry vaten meer waren en heeft os signatory een mooie slag kunnen slaan.

Waar the ultimate zijn vaten haalt weten de meeste wel al vermoed ik.

Wat Robin zegt kan natuurlijk altijd toevallig eens kloppen
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Paxarette, "Wine Treated Butt"

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Nov 2013, 21:11

liefmans schreef:vaten die behandeld waren met paxarette en daarna gevuld met new-make.

Paxarette, had ik nog nooit van gehoord. Interessant. Klink inderdaad als 'slechte' wijn :o
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”