Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Aug 2009, 11:33

JayDie schreef:Zal vanavond toch even kijken, want stond volgens mij onder het hoofdstuk "Gerst", dat zij weer iets ambachtelijks willen gaan doen ofzo...

Gevonden! De chemie van Schote maltwhisky (Brilleman) schrijft op pagina 39 over Kilchoman:

Op Islay is een distillateur weer begonnen whisky te stoken op de ouderwetse manier, door enkel turf te gebruiken om de groenmout te drogen. Zijn distilleerderij ... is een soort boerderij-distilleerderij zoals men die in de negentiende eeuw kende. Als deze nieuwe spirit over enige jaren volwassen is geworden, zullen we maltwhisky kunnen proeven zoals die tweehonderd jaar geleden ook werd gemaakt.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Aug 2009, 16:08

Fife heeft een aantal havenplaatsjes die op Nederlandse dorpen lijken. Dat komt doordat men vroeger bakstenen en dakpannen als ballast gebruikte op zeilschepen. Andersom gebeurde dat ook en in Veere in Zeeland heb je ook Schotse huizen die gebouwd zijn van ballast op boten afkomstig uit Schotland. Crail in Fife is een van mijn favoriten. Zeer pittoresk. En St. Andrews heeft de beste 2de hands winkels vanwege de rijke lui kinderen die daar studeren en goede kleding en boeken in de 2de hands ( charity shops) winkels dumpen.
Doe u voordeel met die tip :)
Sorry ik zal proberen on topic te blijven.

Groet,

Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Aug 2009, 21:47

Jock schreef:Sorry ik zal proberen on topic te blijven.

Wat mij betreft is dit "on topic" zeker in de geest van Alfred Barnard. Boeiende informatie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland: Ladybank

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 16:33

Begonnen in 2003: Ladybank ook in Fife is een "Farmscale Membership Distillery". Iets als een "op participaties gebaseerde boerderij- of kleinschalige distilleerderij".
......By 2008 all the more intricate planning details where accepted. Dus men zou nu zo'n beetje aan het bouwen moeten zijn, dat is bij voldoende deelname naar ik aanneem.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland: Ailsa Bay

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 16:51

Ook nieuw: Ailsa Bay distillery van William Grant & Sons (Glenfiddich, Balvenie & Kininvie) vlakbij de Girvan graan distilleerderij in Ayrshire (bij Arran).

De bouw is begonnen in 2007 en in dat jaar is er ook al gestookt. De productie wordt waarschijnlijk alleen gebruikt in hun blends.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Blackwood op de Shetlands en Roseisle

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 28 Aug 2009, 10:12

Blackwood op de Shetlands, die nu nog alleen wodka maakt maar al jaren verkondigt ook whisky te gaan maken.
Bijgaand een plaatje van Roseisle dat ik onlangs maakte.

P1050154w652.jpg
P1050154w652.jpg (40.81 KiB) 3009 keer bekeken
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Aug 2009, 19:32

Zie MaltMadness.com. Daar staan bij hen bekende "new projects". Een aantal in die lijst zijn hieronder al genoemd. Wellicht kun je hier wat mee, Piet?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Aug 2009, 21:44

John, dank. Ik had hem inmiddels ook gevonden. Althans de pagina. De site had ik al als mijn favoriet gezet als beste informatieve website gericht op SSMW ( viewtopic.php?f=15&t=45 )

Deze lijst is meer dan ik zocht. In principe wilde ik hier alles van na 2001 dat nu (min of meer) concreet is en dat daarvoor ook echt niet bestond (geen mothballed etc.) Dus inderdaad om mijn (oudere) boeken aan te vullen. Ik denk dat we inmiddels redelijk compleet zijn maar zal ze nog eens tegen elkaar aan houden.

Ik zag trouwens dat Johannes van den Heuvel inmiddels ook een boek heeft gepubliceerd, "Legendarische Whiskyverhalen".
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re-awakening of Annandale Distillery

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2009, 10:44

Hoewel de plannen voor heropening al in 2008 gemaakt zijn staat deze nog niet in "onze" lijst alhier.

De website is nu ook in de lucht www.annandaledistillery.com.
De 2008 aankondiging op BBC News Dram revival after nine decades.

Annandale Distillery is located in Dumfries-shire in the Lowlands of Scotland. Just over the border from England, it is the first distillery in Scotland. ... Niet in de tijd maar komende uit zuidelijke richting vanuit Engeland !

Status begin 2009 op Bladnoch site.
The distillery plant is already at a fairly advanced level of design, so I'm able to share some technical details at this stage. As you'll doubtless appreciate, the entire design is based around the size of each mash (2.5 tonne for Annandale) with a view to producing 250,000 LPA for annum.
Stills: There will be one large wash still (12,000 litre) and two spirit stills (4,000 litres each). The low wines output from the wash still will be split between the two spirit stills which will be run in parallel. (This will give enhanced contact with copper which should remove more of the unwanted flavour compounds - especially sulphur compounds.) We have no immediate intention to triple distil but will doubtless experiment with this in the future.
Peat: This is usually measured as phenolics in parts per million (ppm).
Ardbeg and Laphroaig are at the upper end with 50 - 60 ppm phenolics.
We imagine that Annandale will be somewhere around 20 - 25 ppm (about the same as Ardmore), although we're working on this at present. We want Annandale to have a smoky/peaty character but we're very keen to imbue other sensory attributes so that it's not too one dimensional (as some peaty whiskies can be). This is another reason for using two spirit stills.
Van de site: .......However, we've designed the distillery plant so that we can produce a second, non-phenolic expression in the future.
Wood policy: To be determined by our consultant Dr Jim Swan.
.......................... Professor David Thomson, Director Annandale Distillery Company.

Annandale staat niet in de SWA Members' Directory.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Isle of Barra distillery

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2010, 13:26

Hoezo economische crisis.
Nog een nieuwe distilleerderij die er nog niet in staat, hoewel het plan al uit 2005 stamt. De vorige was niet echt nieuw dus hoort eigenlijk niet in het rijtje thuis. Deze wel dus.

Er wordt nog wel om investeerders gevraagd. ... per vat ...

Isle of Barra distillery. Zie ook Whisky Galore.

De lijst aan het begin van dit onderwerp is weer up-to-date gebracht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Torabhaig Single Malt van Isle of Skye

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jan 2010, 19:26

Nog een voor dit onderwerp.

Torabhaig Single Malt van Isle of Skye een whisky in wording.

Ik zet hem er nog niet bij in de overzichtlijst aangezien de status nog onduidelijk is.

Plans are coming together within the Gaelic Whiskies to establish a new distillery in the Sleat area on the Isle of Skye. Planning permission has been applied for to convert an old farm steading into what will be only the second distillery on the Island.

The Pràban na Linne Limited Distillery Project van Gaelic Whiskies.

Afbeelding
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 25 Jan 2010, 20:21

Dit is er ook zo een waar al jaren over wordt gepraat. Het is het geesteskind van een oudere Schot,
die het Gaelic een warm hart toedraagt. Als het allemaal doorgaat, wat maar zeer de vraag is,
wil hij alleen personeel aannemen dat Gaelic spreekt. Ik verheug me al op de rondleiding 8-)
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 26 Jan 2010, 13:43

macoffringa schreef:Dit is er ook zo een waar al jaren over wordt gepraat. Het is het geesteskind van een oudere Schot,
die het Gaelic een warm hart toedraagt. Als het allemaal doorgaat, wat maar zeer de vraag is,
wil hij alleen personeel aannemen dat Gaelic spreekt. Ik verheug me al op de rondleiding 8-)

Dit is toch niet Iain Noble toevallig Hans?
Hij heeft de Summer School of Gaelic en de blend Té Bheag is hij mee begonnen.

Jock
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 26 Jan 2010, 14:17

Als de rondleiding alleen in het Gaelic uitgelegd wordt zal het niet erg druk worden :Help
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Torabhaig Single Malt van Isle of Skye

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Jan 2010, 16:00

Inderdaad, dat loopt al even. En het is Sir Iain Noble (73 of 74 jaar).

Hier een artikel van juni 2004: Noble croft distiller aiming to humble the giants of whisky; Valerie.

Dit is in elk geval niet gelukt: Jun 27, 2004
He has raised the first slice of funds already with an injection of (pounds) 250,000 from a private Scottish businessman and is confident of reaching his target of (pounds) 2 million investment in time to start production of his Gaelic Whiskies range from their own dedicated distillery for the first time in 2006.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”