Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
BlackmetalRobin
Senior
Senior

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor BlackmetalRobin » 03 Nov 2013, 16:24

Ik heb de Glenfarclas pot still festival edition 2013 aan mijn collectie toegevoegd, zeer fijne Whisky vind ik zelf ,zeer veel sherry.
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 06 Dec 2013, 11:56

Al iemand de Glenfarclas 1980 Dark Oloroso gedronken?
Kan er mij ook iemand vertellen waarvoor Dark Oloroso staat?
Kan het zijn dat dit first fill oloroso sherryvaten zijn?

http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=26044
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Dec 2013, 12:53

Ik had hier al een tijdje de 15yo staan, nog gesloten.
Laatste in de Whisky bar hadden we de 25yo besteld en die was echt mega lekker.

Dus eenmaal thuis meteen die 15yo open getrokken (volgende dag). Maar hij viel me een beetje tegen. Ook niet vies, maar mist een beetje die diepgang. Vind 'm ook vrij medicinaal (wat zwavelig) overkomen. Herkent iemand dit, of heb ik dan net een verkeerde batch ofzo? Het is in ieder geval een wereld van verschil met die 25yo. Nu is dat niet ongebruikelijk, maar vind de smaak profielen wel vrij ver uit elkaar liggen. De 25yo was veel meer caramel / sherry smaken. Maar misschien zijn er tips hoe om te gaan met de 15yo? Misschien wat langer laten rusten? (meestal wacht ik wel +-15 min alvorens te drinken. Druppeltje water er ook bij)

Heb de 105 overigens ook nog staan.
0 x
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 14 Dec 2013, 12:55

Dram The Man schreef:Al iemand de Glenfarclas 1980 Dark Oloroso gedronken?

Hier het antwoord op mijn vraag 'Wat is Dark Oloroso?' dat ik aan de distillery gestuurd heb.

Regarding your question about Dark Oloroso, this is the type of Spanish Sherry that has been matured in the Oak Casks prior to us sourcing them in Spain and the brining then over to use them here at Glenfarclas.
There are many different types of Sherry and flavour and colour of the whisky will depend on which type has been in the cask, Dark Oloroso Sherry gives Glenfarclas its typical rich full bodied style with lots of flavours like dark fruits, toffee, chocolate, fruit cake plus many more to discover!
0 x
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Dec 2013, 13:16

Dram The Man schreef:Hier het antwoord op mijn vraag 'Wat is Dark Oloroso?' dat ik aan de distillery gestuurd heb.

Regarding your question about Dark Oloroso, this is the type of Spanish Sherry that has been matured in the Oak Casks prior to us sourcing them in Spain and the brining then over to use them here at Glenfarclas.
There are many different types of Sherry and flavour and colour of the whisky will depend on which type has been in the cask, Dark Oloroso Sherry gives Glenfarclas its typical rich full bodied style with lots of flavours like dark fruits, toffee, chocolate, fruit cake plus many more to discover!

Oftewel: weet je nog niks :D Bedoelen ze nou gewoon Oloroso, of bedoelen ze een specifieke variant...

Wellicht gaat het om vaten waar relatief lang Oloroso in gerijpt is, maar waarom zouden ze dat niet melden? Da's prima marketingpraat lijkt me...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 14 Dec 2013, 17:31

Matti schreef:
Dram The Man schreef:Hier het antwoord op mijn vraag 'Wat is Dark Oloroso?' dat ik aan de distillery gestuurd heb.

Oftewel: weet je nog niks :D Bedoelen ze nou gewoon Oloroso, of bedoelen ze een specifieke variant...

Wellicht gaat het om vaten waar relatief lang Oloroso in gerijpt is, maar waarom zouden ze dat niet melden? Da's prima marketingpraat lijkt me...

Ja inderdaad, eigenlijk ben ik nog niets wijzer! Volgens mij gaat het om first fill Oloroso vaten.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Dec 2013, 17:57

Ik heb deze geopend en geproefd. Ik vind dit een fantastische Glenfarclas. En voor een turfliefhebber als ik wil dat al wat zeggen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 14 Dec 2013, 18:24

johan brugge schreef:

Ik heb deze geopend en geproefd. Ik vind dit een fantastische Glenfarclas. En voor een turfliefhebber als ik wil dat al wat zeggen.

Bedankt voor de tip Johan! :goedgedaan
0 x

Tristan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tristan » 15 Dec 2013, 01:59

Vind de 105 een prima whisky voor de prijs. Heeft natuurlijk wel wat water nodig.
Ook de 25 yo heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding, al is hij nu wat duurder dan toen ik hem kocht.
Verder nog geen andere Glenfarclas gedronken helaas.
0 x

Peater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peater » 09 Jan 2015, 15:54

Ik heb drie flessen Glenfarclas 105 in mijn collectie. Twee ervan hebben op het back label een age statement van 10 jaar, de derde fles heeft dit niet. Voor de rest zijn de flessen identiek. Weet hier iemand het verhaal achter? Zou de age statement zijn toegevoegd of weggehaald?
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 09 Jan 2015, 17:47

weggehaald. Oorspronkelijk was de 105 10yo, tegenwoordig is het een nas. Wanneer dat is aangepast weet ik zo niet.
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 10 Jan 2015, 20:36

Iemand ervaring met de Glenfarclas 40 ?

Ik heb hem in elk geval al in Yapi zijn virtuele drankenkast zien staan op whiskybase...
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jan 2015, 20:39

Tom2 schreef:Iemand ervaring met de Glenfarclas 40 ?

Ik heb hem in elk geval al in Yapi zijn virtuele drankenkast zien staan op whiskybase...

Oi, wat een mooie whisky is dat :) dit is mijn ervaring: http://wordsofwhisky.com/glenfarclas-40yo-i-want-one/
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 10 Jan 2015, 21:20

Jouw score 93!

thijs100 schreef: It can be bought 250/300 euros. Yes, that’s a lot of money, but relatively cheap for a 40yo OB. I think I might just have to get a bottle myself.

Thx Thijs! I just was thinking The same ...
Dat is de reden dat ik de 25Y/o had aangeschaft ... 9 tientjes voor een 25 jaar oude whisky. Deze was me wel bevallen, dus waarom niet een trapje hoger proberen.
Ik had de fles eigenlijk al besteld voor ik er hier naar gevraagd had, maar als ik je review lees kijk ik er naar uit om ze te ontvangen!! :yes
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jan 2015, 22:11

Ik hoop dat ie jou net zo goed smaakt. Ik heb zelf nooit een fles gehad, maar 'm op twee verschillende momenten geproefd. Eerste keer was ik zwaar onder de indruk. Tweede keer proefde ik 'm blind, en toen was ik minstens net zo onder de indruk.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”