Dat finishen van whisky is naar mijn idee iets wat je niet tegen kunt houden, aangezien men ook vaten "op maat" maakt voor de distilerijen. Daarnaast liggen er al vele jaren vaten whisky bij de IB, dus buiten de inhoudelijke discussie is er ook gewoon een groot praktisch en financieel probleem om finishes uit te bannen. In het geheel ben ik niet zo geweldige voorstander van finishen, (meerdere vaten/jaren)hoewel ik enkele flessen met een finishing heb, en ook aangenaam smaken. Het liefst heb ik een whisky die blijft op zijn basis, eventueel met een lichte finish eraan. (8 Maanden max.,persoonlijke smaak
pim
ps: ik ben benieuwd wat de beroepsgroep die op het forum zit, er van denkt en reageert.....?

, Arran moest hun 'onrijpe' en low-profile whisky aan de man brengen en voor Bruichladdich geldt iets soortgelijks. Maar je kunt het ook overdrijven en dat doet vooral Bruichladdich in mijn ogen. Breng nou eerst maar eens een gewone standaardbotteling uit (zoals de Ressurection dram, die overigens uitstekend is) en dan kijken we wel verder. Ik moet wel zeggen dat er bij Bruichladdich dikwijls geen sprake is van een finish, maar van een werkelijke tweede rijping.