Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Finishen van whisky op wijn en andere vaten

PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
73
72%
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.
29
28%

Totaal aantal stemmen: 102

pim
Senior
Senior

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Ongelezen berichtdoor pim » 04 Mei 2011, 15:21

Hallo allen,

Dat finishen van whisky is naar mijn idee iets wat je niet tegen kunt houden, aangezien men ook vaten "op maat" maakt voor de distilerijen. Daarnaast liggen er al vele jaren vaten whisky bij de IB, dus buiten de inhoudelijke discussie is er ook gewoon een groot praktisch en financieel probleem om finishes uit te bannen. In het geheel ben ik niet zo geweldige voorstander van finishen, (meerdere vaten/jaren)hoewel ik enkele flessen met een finishing heb, en ook aangenaam smaken. Het liefst heb ik een whisky die blijft op zijn basis, eventueel met een lichte finish eraan. (8 Maanden max.,persoonlijke smaak ;) ) Al met al kan ik toch voor de stelling kiezen finishen goed voor klant en industrie, maar het moet niet "de spuigaten" uitlopen, zodat de binding met het "basisproduct" niet verloren gaat. Dat bijv. Bruichladdich zoveel soorten heeft, kan ik wel inkomen want men wil toch naast het financieële aspect ook voor iedereen "elck wat wils" kunnen aanbieden zodat een groot publiek aan het merk kan worden verbonden.
pim

ps: ik ben benieuwd wat de beroepsgroep die op het forum zit, er van denkt en reageert.....?
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 06 Mei 2011, 17:52

Voorlopig ben ik voor, onder voorbehoud. De afronding van een whisky is niet wezenlijk anders dan alle handelingen en keuzes in de voorbereiding, verwerking en rijping die leiden tot een karakter en een smaakprofiel. Zolang het met kennis, liefde, en kunde wordt toegepast en niet te exuberant. Diep in m'n hart ben ik een purist, maar m'n hoofd weet dat dit ijdele dromerij is. Zolang de 'finishes' de reguliere 'pure' whisky's niet van de markt duwen, of de prijzen stuwen, mogen de fabrikanten en marketing goeroes wat mij betreft doen wat ze willen.
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 13 Mei 2011, 15:31

Piet, bij deze dan maar de redactie van een WhiskyPassion abonnee ;)

Gewoon pro of contra is natuurlijk weel heel zwart-wit; mijn gevoel ligt natuurlijk ergens in 't midden.
Maar als ik moet kiezen dan toch ook maar een contra. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen sublieme finishes op de markt zijn, integendeel.

Maar ik maak me de bedenking: hebben we niet steeds geleerd dat whisky niets anders is dan water, graan en gist; en helaas ook karamel soms? wanneer Compas Box 'maleuren' krijgt (hehe, ik kan m'n Vlaamse afkomst niet verstoppen he) omdat ze voor hun Oak Cross eikstaven toevoegen om de rijping te beïnvloeden...tja..is het 'toevoegen' van een heel nieuw vat (sherry, rum, calvados, wat dan ook) niet minstens een even grote beïnvloeding van de rijping?

Ten tweede: je kan er toch echt niet om heen dat sommige vatsoorten (ik denk dan vnl aan portvaten) moeten dienen om whisky van wat mindere kwaliteit te gaan camoufleren, of minstens wat op te pimpen.

Moet het daarom dan maar verboden worden? Natuuuuuurlijk niet, maar je kan er toch wel enkele bedenkingen bij maken.

Semtex

PS 1: er bestaan idd rums die gefinished werden op whiskyvaten. Ondermeer Blackadder heeft er daar een paar van in het gamma
PS 2: bij deze een compliment naar WP toe...leuk initiatief, die pro-contra's :)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Mei 2011, 15:41

semtex schreef:Ten tweede: je kan er toch echt niet om heen dat sommige vatsoorten (ik denk dan vnl aan portvaten) moeten dienen om whisky van wat mindere kwaliteit te gaan camoufleren, of minstens wat op te pimpen.

Daar heb ik al van gehoord. Gelukkig heb ik het nog niet 'mogen' meemaken.

semtex schreef:maar je kan er toch wel enkele bedenkingen bij maken

Een gewaarschuwd man is er twee waard, hè?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 14 Mei 2011, 02:31

Exotische Finishes kan leuk, leerzaam en erg goed zijn, maar ze moeten niet doorslaan. Bruichladdich Brengt wel ERG veel verschillende malts op de markt, en vele meer in het vooruitzicht. sommige vinden dat alleen maar leuk en goed om de verzamelwoede te stillen. Prima als het niet uit de hand loopt bij alle distilleerderijen. Anders moeten en Super Whisky winkels komen om alle duizenden malts kwijt te kunnen, in plaats van de nederige kleine whisky zaken...... hmmmmmmmm "super whisky winkels" dat klinkt dan ook wel weer erg aantrekkelijk. :P
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 15 Mei 2011, 13:12

Ik ben er op zich niet op tegen, dat finishen, al vind ik een "zuivere" whisky met gewoon een bepaald aantal jaren rijping op 1 vat en zonder toevoegingen zoals karamel of evt. restjes andere drank uit een vat :( natuurlijk wel het mooiste product, dus zeg maar een "klassieke" of "oer" whisky.

Ik zou zeggen, beperk het finishen tot 1 type vat (dus in totaal gebruik van max 2 type vaten), zodat het nog wel een whisky blijft, en de gebruikte vaten mogen dus absoluut GEEN "restjes" andere drank bevatten !

Persoonlijk vind ik de sauterness finishes het lekkerst, zoals bij de Glenmorangie Nectar D'Or en Glendronach 14 Sauterness (beiden heerlijke whiskies), omdat de smaak en het aroma "subtiel" worden beïnvloed, en het eindproduct dicht bij het originele product blijft.
Bij veel sherryfinishes en vooral portfinishes vind ik toch wel dat het karakter van de drank te veel veranderd.
;)
0 x
Afbeelding

RonalD
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor RonalD » 16 Mei 2011, 19:27

Ik ben voor. De finishes geven mooie, spannende en leuke smaken. Het biedt variatie. Uiteraard is er ook een commercieel belang, maar daar draait de wereld om. Zoals al werd vermeld over Glenmorangie; het is toch heerlijk om die verschillen te proeven!?
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 18 Mei 2011, 16:32

Ik ben voor, gewoon omdat ik ze lekker vind.
En eris nog genoeg zuivere whisky over voor anderen. Het is nou niet zo dat we een tekort hebben.
Maar een lekkere PX of Port finish kan ik meestal wel waarderen.
En als dat commercieel is of niet vind ik niet zo boeiend. Er moet wel geld verdient worden.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 05 Jun 2011, 15:19

Opmerkelijk dat mensen hier zo'n sterke mening over hebben.

Ik sluit me aan bij een grote meerderheid die vindt 'zo lang het maar lekker is vind ik het best'.
Lijkt me ook de meest gezonde instelling (no offence voor diegenen die het niet met me eens zijn), in de eerste plaats omdat het verwerpen van finishes om principiële redenen onzinnig is. Ten tweede blijft whisky gewoon een product dat verkocht moet worden.

Wat overigens niet betekent dat ik exotische finishes altijd een goed idee vind. Zeker bij distilleerderijen als Glenmorangie, Arran en Bruichladdich. Akkoord: Glenmorangie heeft het bedacht :respect , Arran moest hun 'onrijpe' en low-profile whisky aan de man brengen en voor Bruichladdich geldt iets soortgelijks. Maar je kunt het ook overdrijven en dat doet vooral Bruichladdich in mijn ogen. Breng nou eerst maar eens een gewone standaardbotteling uit (zoals de Ressurection dram, die overigens uitstekend is) en dan kijken we wel verder. Ik moet wel zeggen dat er bij Bruichladdich dikwijls geen sprake is van een finish, maar van een werkelijke tweede rijping.

Dat is ook het goede van deze nieuwe innovatie. Er komen steeds meer whisky's (bijvoorbeeld van Springbank) die geheel gerijpt zijn op een 'exotisch' vat, met aangename resultaten.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 05 Jun 2011, 15:51

johan brugge schreef:
semtex schreef:Ten tweede: je kan er toch echt niet om heen dat sommige vatsoorten (ik denk dan vnl aan portvaten) moeten dienen om whisky van wat mindere kwaliteit te gaan camoufleren, of minstens wat op te pimpen.

Ik vind dit een erg negatieve benadering. Whisky van minder kwaliteit is wat het is. Je kan dat mijns inziens niet camoufleren. Toen bruichladdich de distillery met bijbehorende voorraad kocht, was er een hoop whisky in de pakhuizen die te vaak in dezelfde vaten hadden gezeten en daardoor niet goed hadden gerijpt. Negatieve benadering zou zijn, slecht of minder kwaliteit. Je kan ook denken, ik haal de kwaliteit juist "op" door het te finishen in een rum, sherry, of wijn of rum vat. Je camoufleert niets. De nieuw spirit van Bruichladdich is en was altijd van zeer goede kwaliteit. Het had in verleden onder Beam Global soms minder kans gehad om goed te rijpen omdat ze niet voldoende investeerde in fresh fill vaten. Resultaat een whisky met minder invloed van een "goed" vat. Jim McEwan gebruikte zijn 40+ jaren ervaring om van die whisky juist een goede product te maken. En dat lukte ook prima gezien de vele awards die ze hebben gewonnen.
En nu naar de oorspronkelijke vraag. Ik hou van veel varieteit in whisky. Ik verlang naar steeds meer smaakprofielen. Ik drink ook niet dezelfde wijn bij elke gelegenheid met eten. De ene keer dit en de andere keer dat. Met whisky ook. Ik kan ook enorm genieten van de nieuw "Virgin Oak" finishes zoals bij Glendronach en bij Glenfiddich o.a.
Portwood kan mij heel erg bekoren. Sherry is niet nieuw, maar dat ook en ik heb zelfs laatst een Fettercairn die 16 jaar in een rum vat had gezeten. Enorm verrassend. Laat de master blenders maar blijven komen met heerlijke finishes en exotische rijpingen.

Met respect aangeboden,

Jock
0 x

Fred
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Fred » 09 Jun 2011, 14:42

Maten en Maatinnen,

Naar mijn mening dient en whisky voor zichzelf te spreken. Whisky, en ik neem aan dat we hierover op dezelfde golflengte zitten, is een drank die gedestileerd wordt, en vervolgens voor minimum 3 jaar dient te rijpen op een eikenhouten vat. De origine van dat vat wordt door destileerderijen met een bepaald doel uitgekozen. Is de whisky bestemd voor de blend markt, dan maakt het vat niet zozeer uit.
Maar, echter, gezien wij hier allen fan zijn van de single malt, moet er toch één en ander meer gebeuren dan eender welke whisky op eender welk vat te smijten. De whisky die bestemd is voor de single malt markt (en dat is heus niet zoveel) dient op een met zorg en kunde uitgezocht vat gerijpt te worden. De mensen die hun beroep tot kunst verheven hebben om net die vaten uit te kiezen om een destilaat op te laten rijpen en het laten worden tot het feestje- in- je- glas, zoals we hem graag hebben, gaan uit van een jarenlange ervaring en kunde op het gebied van zoeken naar het ideale vat om hun destilaat op laten te rijpen.
Wanneer er een eindproduct is, een whisky, laat ons zeggen gerijpt voor 12 jaar op een met zorg uitgekozen vat, en deze valt tegen, is het voor marketingboys gemakkelijk dit vat op één of ander wijn, sherry of godweetwelk vat te laten finishen, om het vervolgens in een leuk doosje te steken in een mooi gestylede fles, en deze zowaar mislukte whisky met een exotisch smaakje toch nog aan de man te brengen. En men zou godbetert nog eerder naar dat glimmende blikken doosje grijpen dan naar een whisky die, ondanks ook 12 jaar op een met zorg uitgekozen vat, toch volledig tot zijn recht komt.
Maar, deze geslaagde whisky dient voor zichzelf te spreken en wordt in een gewone fles in een ronduit lelijk kartonnen doosje gestopt en verdwijnt ergens achteraan de kast.
Het mag dan ook geen toeval heten dat deze leuke doosjes net tegen het einde van het jaar of tegen de dag dat vader geëerd wordt op de markt gebracht worden. En raad eens welke doosjes vrouw- , dochter-, of zoonlief uitkiest om pa een plezier te doen?
Maar, maten en maatinnen, laat er geen twijfel over bestaan, men dient te kopen en te drinken wat men lekker vindt. En ook ik heb een aantal finishes in de kast staan, maar ik vind wel dat een finish een whisky een meerwaarde dient te geven en niet één of andere bocht dient te maskeren.

Fred
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Jun 2011, 19:15

Fred schreef:Maar, maten en maatinnen, laat er geen twijfel over bestaan, men dient te kopen en te drinken wat men lekker vindt. En ook ik heb een aantal finishes in de kast staan, maar ik vind wel dat een finish een whisky een meerwaarde dient te geven en niet één of andere bucht dient te maskeren.
Fred

Maar beste Fred, er zijn toch vele whiskies, die 'n fantastische finish hebben(gekregen)! En mag ik vragen wat jij met
en niet één of andere bucht bedoelt? Welkom op dit fantastische forum trouwens, Fred ;)

Er is hier ook nog 'n speciale topic, waar jij je - eventueel, moet niet, mag wel - kunt aanmelden: viewforum.php?f=22
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Jun 2011, 08:59

Ook "bocht" is persoonlijke een mening.
0 x

MMeijering
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MMeijering » 14 Jun 2011, 14:42

exotische finishes...
Tja, blijft een kwestie van smaak. Heb een Arran met Madeira finish geproefd en die vond ik verschrikkelijk :( , daarentegen is een van mijn favorieten een Signatory Highland Park sherry finish.
Een sherry finish en een bourbon finish kunnen me meestal wel bekoren, daar heb ik wel een aantal van staan cq opgedronken.
Ik vind het juist leuk al die finishes, dan proef je de verschillen juist goed tussen de verschillende whisky.

Wat is overigens een sauterness finish?
0 x
Groeten, Mark

Afbeelding still working on it ;-)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jun 2011, 15:00

MMeijering schreef:Wat is overigens een sauterness finish?

(Bijvoorbeeld) Glenmorangie Nectar d'Or heeft een Sauternes finish. Sauternes is een Franse wijn, zie Wikipedia.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”