HvdZ

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
hvdz
Nieuwkomer
Nieuwkomer

HvdZ

Ongelezen berichtdoor hvdz » 15 Mar 2011, 16:42

Goeiemiddag,

Ik zal mij bij deze even voorstellen.
HvdZ, 22 jaar, uit Noord Holland, werkzaam in de Luchtvaart. (veel whisky vrienden te vinden aldaar)
Ik ben begonnen met single malt whisky's te drinken vanaf een jaar of 18-19.
(en niet op de manier waarop "normale" 18jarige het doen, alles mixen met cola ed :nono )

Dit kwam nadat een aardige barman mij eerst een Bourbon in een tumbler glas inschonk en daarna een single malt in het échte tulpen glas gaf, met de notitie, "zo nu weet je wat een échte whisky is"
Ik was op slag verliefd. (en verpest aangezien ik een nieuwe hobby te pakken had... :lekker )
De whisky die ik kreeg was de Highland park.

Daarna ben ik begonnen met het proberen van alle soorten en maten van whisky's.
De geschiedenis, de verscheidenheid, het kunnen vinden van jouw eigen smaak, dit alles sprak en spreekt mij enorm aan.

Nu wat jaren en een stuk of 30 flessen later heb ik nog steeds niet "mijn" smaak gevonden.
Stiekem ben ik nog steeds verliefd op mijn 1e whisky, de Highland park.
Ik zoek iets wat hier op lijkt, nu ben ik al verschillende slijters langs geweest maar de ene komt met een fles die te zoet is, dan ander die weer te turf of te zilt-achtig is.

Ik zoek naar het zoete, maar niet te zoet, het rokerige, maar niet het turf-achtige als de Islay whisky's, en iets met een goeie afdronk zoals het goede uit het hoge noorden.
De combinatie van niet te zoet, niet te sterk, en die heerlijke rook smaak zonder dat het te turf/zilt-achtig is vind ik moeilijk om te vinden.
Maar ja, ik begin net pas ;)

Ik hoop dat ik hier wat hulp en advies kan krijgen over het een en ander.

Groetjes van een toekomstig levenslang whisky-zuipert!
Slainte Mhath! :hoedaf
0 x
Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: HvdZ

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 15 Mar 2011, 18:05

Hallo HvdZ ( Henk? ) op dit forum!

Je zult hier ongetwijfeld veel tips krijgen van whisky's die je kunt proberen; het zal zeker helpen als je van de 30 flessen die je tot nu toe hebt geproefd in ieder geval diegene benoemt die jij het lekkerste vond.

Zelf was de Highland Park ( 12y ) ook 1 van de eerste malts die ik dronk en ik vind deze nog altijd een malt met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Een stap verder is toch de Highland Park 18 maar ik neem even aan dat je die hebt gehad.

Anders zou je zeker eens een Springbank ( 10y )kunnen proberen. Zeker niet te zoet; misschien iets te zilt ( zout ) voor je ..

In een hogere prijsklasse is voor je misschien de Glenmorangie Finealta de whisky die je zoekt.... hoe dan ook ; alleen door zo veel mogelijk verschillende whisky's te proeven zul je "jouw" eigen smaak vinden. :bottomsup

Zelf hou ik van zowel de Islays als ook de "zachte" Speysides dus een "eigen smaak" heb ik ook naar 83 verschillende malts
nog niet ontdekt. Maar genieten doe ik misschien des te meer dus ik zou zeggen : geniet vooral van het vele proeven!! :Proost

Slainte Mhath !! http://www.youtube.com/watch?v=ayGJMv5Sn5A
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mar 2011, 18:25

MoreBowmore schreef:Hallo HvdZ ( Henk? ) op dit forum!

Hans, Harrie, Hessel, Harold, Hendrik... Welkom! :gnif
MoreBowmore schreef:Zelf was de Highland Park ( 12y ) ook 1 van de eerste malts die ik dronk en ik vind deze nog altijd een malt met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Mee eens! Highland Park heeft iets aparts. Heerlijk! :lekker

Veel plezier hier! :schotland
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Mar 2011, 19:19

Hallo @HvdZ en welkom op hét forum.

Zoals @MoreBowmore al aan gaf de HP 18jaar.

Ik zie op je plankje allen de 12yo staan. Als die zo goed bevalt/beviel zou ik zeker eens de "diepte" ingaan met de HP OB, 15, 18, 20, 25... maar ook de Earl Magnus en Saint Magnus, en ja die worden allemaal wel duurder.

Je kunt ook eens naar de Independent Bottlers kijken. Die brengen heel wat Hihgland Park op de markt van 8yo tot xx jaar oud en ook met verschillende rijpingen. Op die manier heb je binnen één distilleerderij nog een hele weg te gaan.
En ja die zul je wat minder vinden in de tax-free shops. Daar staan toch vooral de Official Bottelingen, vaak wel weer in edities die daar alleen te koop zijn.

:Slainte

Over HP ervaringen is ook e.e.a. te vinden in:
Schotse single malt (Scottish Single Malt) en onder de organoleptische rubriek in Schotse single malt (Scottish Single Malt).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 17 Mar 2011, 21:48

Hallo HvdZ,

Welkom, en die Highland Park als eerste Single malt was inderdaad geen slechte keuze.

Martin
0 x
No married man is genuinely happy if he has to drink worse whisky than he used to drink when he was single.
H. L. Mencken
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Mar 2011, 11:28

Welkom Henk van der Zanden(?) op dit forum :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Mar 2011, 12:03

Wees gegroet Hugobert,

Ik moet zeggen dat het smaakprofiel wat je beschrijft ook wel een beetje mijn ding is. Hoewel er veel meer is wat ik lekker vind... Maar je zou inderdaad de diepte in kunnen gaan met HP, zoals Piet aangeeft. HP heeft echt een uniek profiel. Wat er misschien een beetje in de buurt komt is, zoals MoreBowmore voorstelt, Springbank, of Longrow. Misschien Talisker, maar dan de 18y of liever de 25y. Maar ik zou vooral blijven zoeken naar wat je lekker vindt! Dat maakt deze hobby leuk!
0 x
Life is too short to drink bad whisky

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 20 Mar 2011, 12:12

Wekom, en geniet van elke dram :Slainte

pascal en tanja
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”