Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2355
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 04 Mar 2015, 22:04

Peter87 schreef:Ik zei gisteren nog tegen m'n vriendin dat er iemand niet goed wijs was omdat hij een odin voor dik over de 800 op Ebay had staan.
Net zei ze tegen me, zo gek was hij nou ook weer niet :P


tja ODIN voor 857 euro bij catawiki , Gekkenhuis natuurlijk. Moet eerlijk bekennen dat ik het de verkoper wel gun, maar de genieters onder ons zullen ook weten dat het niet de whisky is die zoveel waard is, dat nutteloze houten rekje is gewoon een bere goede marketing truc, verdienen een hoop mensen geld aan.. terwijl je een 25 jaar oude HP kan kopen voor 250 euro in de winkel. Die is echt lekkerder dan de Odin, kom op zeg :Tongue

Tjesus man voor 857 euro zou ik echt een OB brora of OB Port Ellen kopen, in die whisky zit een verhaal, de Odin zit in een dure houten kist
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Mar 2015, 22:38

JacobaEd schreef:
Peter87 schreef:Ik zei gisteren nog tegen m'n vriendin dat er iemand niet goed wijs was omdat hij een odin voor dik over de 800 op Ebay had staan.
Net zei ze tegen me, zo gek was hij nou ook weer niet :P


tja ODIN voor 857 euro bij catawiki , Gekkenhuis natuurlijk. Moet eerlijk bekennen dat ik het de verkoper wel gun, maar de genieters onder ons zullen ook weten dat het niet de whisky is die zoveel waard is, dat nutteloze houten rekje is gewoon een bere goede marketing truc, verdienen een hoop mensen geld aan.. terwijl je een 25 jaar oude HP kan kopen voor 250 euro in de winkel. Die is echt lekkerder dan de Odin, kom op zeg :Tongue

Tjesus man voor 857 euro zou ik echt een OB brora of OB Port Ellen kopen, in die whisky zit een verhaal, de Odin zit in een dure houten kist


Tsja, die dure kist komt uiteindelijk voor ons allemaal.... :P :P
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Tomh » 05 Mar 2015, 07:53

:P ik mag hopen dat die toch wat groter is.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Mar 2015, 08:57

Wat een belachelijk gedoe, zeg. Voor die bedragen koop je prachtige oude bottelingen. Met échte geschiedenis en goede inhoud. Dit is pure marketing.

Slim hoor, van HP. Lekker geld verdienen! En de tussenhandelaren die misbruik maken van de run op het toch al veel te dure product zijn nog slimmer. Maar toch klopt het niet.
1 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Mar 2015, 09:07

Willem vd K schreef:Wat een belachelijk gedoe, zeg. Voor die bedragen koop je prachtige oude bottelingen. Met échte geschiedenis en goede inhoud. Dit is pure marketing.

Slim hoor, van HP. Lekker geld verdienen! En de tussenhandelaren die misbruik maken van de run op het toch al veel te dure product zijn nog slimmer. Maar toch klopt het niet.


Tja misbruik maken ik weet het niet.
Eerste plaats is het vraag en aanbod. Nou vind ik wel dat de mensen die de Odin voor 500 aanbieden het wel veel te bont maken. Maar degene die hem voor 300-350 verkopen kan ik niks kwalijk nemen.
Dit op catawiki vind ik een belachelijk geval. Maar ik kan der verkoper ook niets kwalijk nemen. Die biedt hem alleen maar aan en de mensen bieden zelf dit absurde bedrag. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoper klaagt maar hij kan er ook niets aan doen.

Het is als liefhebber altijd moeilijk om te zien dat dingen waar je van houdt voor veel te hoge prijzen verkocht worden zodat ze voor de echte liefhebber onbereikbaar worden.
Maar dat is zo met alle dingen in de wereld. Als er een markt voor is zullen er altijd mensen zijn die die er geld mee gaan proberen te verdienen. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Mar 2015, 12:47

Peter87 schreef:
Willem vd K schreef:Wat een belachelijk gedoe, zeg. Voor die bedragen koop je prachtige oude bottelingen. Met échte geschiedenis en goede inhoud. Dit is pure marketing.

Slim hoor, van HP. Lekker geld verdienen! En de tussenhandelaren die misbruik maken van de run op het toch al veel te dure product zijn nog slimmer. Maar toch klopt het niet.


Tja misbruik maken ik weet het niet.
Eerste plaats is het vraag en aanbod. Nou vind ik wel dat de mensen die de Odin voor 500 aanbieden het wel veel te bont maken. Maar degene die hem voor 300-350 verkopen kan ik niks kwalijk nemen.
Dit op catawiki vind ik een belachelijk geval. Maar ik kan der verkoper ook niets kwalijk nemen. Die biedt hem alleen maar aan en de mensen bieden zelf dit absurde bedrag. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoper klaagt maar hij kan er ook niets aan doen.

Het is als liefhebber altijd moeilijk om te zien dat dingen waar je van houdt voor veel te hoge prijzen verkocht worden zodat ze voor de echte liefhebber onbereikbaar worden.
Maar dat is zo met alle dingen in de wereld. Als er een markt voor is zullen er altijd mensen zijn die die er geld mee gaan proberen te verdienen. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen.


Ik blijf er toch ook een dubbel gevoel bij hebben.
Je ziet tegenwoordig toch duidelijk een stijgende trend in het aankopen van whisky om zo snel mogelijk tegen een zo hoog mogelijke prijs terug te verkopen.
Hetgeen uiteindelijk de hele markt vervuilt.
De stokerijen verhogen hun prijzen aangezien de 2de hands markt zoveel meer opbrengt, de winkeliers ook enz...
Ik snap dat je smaak in de loop der tijd kan veranderen.
Maar een gelimiteerde botteling bij de release in een groot aantal kopen om ze daarna op de 2dehands markt te slijten...
Dan is de lijn tussen handelaar en "whiskyliefhebber" toch wel erg dun...
2 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Mar 2015, 13:04

Het is een beetje hetzelfde als wat al decennia lang met concert- en festivalkaartjes gebeurd. Eigenlijk zou de industrie er een stokje voor moeten steken, want inderdaad: het vervuilt de markt gewoon. Natuurlijk is het vraag en aanbod, natuurlijk kun je niemand er echt op aankijken, maar het gebeurd wel en uiteindelijk betaald de liefhebber de hoofdprijs.
2 x
BAM! - ook op Facebook

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor whiksy » 05 Mar 2015, 14:28

Ik vind het allemaal wel meevallen. Er zijn distilleerderijen die misbruik maken van de huidige markt, maar dat vind ik hier niet het geval. De standaardbottelingen stijgen niet mee, ze brengen nieuwe producten uit voor een doelgroep die het geld ervoor over heeft.
Ik denk dat een liefhebber dat onderscheid moet maken. Zulke marketingbottelingen moet je gewoon niet in huis willen hebben.
*duikt onder tafel voor alle HP-fans*
1 x

Gebruikersavatar
BlackmetalRobin
Senior
Senior
Berichten: 294
Lid geworden op: 23 Okt 2013, 14:40
Locatie: Achterhoek

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor BlackmetalRobin » 05 Mar 2015, 15:59

Zelf ben ik een liefhebber van Highland park ,ik ben niet zo van de hype whisky's maar ik moet bekennen ik heb wel een paar Odin's in bestelling staan maar die zijn bedoeld voor eigen consumptie en voor de verzameling van mij.
Ik zou alleen whisky's verhandelen als ik er niks aan vind qua smaakbeleving.

Verder vind ik die eindprijs van de veiling van catawiki ver over de top gegaan ,en om die zelfde reden komt er bij mij helaas geen Thor meer jammer genoeg.
0 x

Gebruikersavatar
Goodfella
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 Dec 2013, 19:56

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 05 Mar 2015, 20:58

whiksy schreef:Ik denk dat een liefhebber dat onderscheid moet maken. Zulke marketingbottelingen moet je gewoon niet in huis willen hebben.


Ik denk dat HP hier wel een goed onderscheid in heeft gemaakt. Als je de reviews op Whiskybase leest dan springt alleen Freya er wat karig uit, maar Thor, Loki en nu ook al Odin doen het prima. Wat je overigens geheel terecht mag verwachten van een whisky voor dit geld. In het verleden is ze dit ook prima gelukt met de Earl Magnus, Earl Haakon, Bicentenary en Hjärta. Minder met, bijvoorbeeld, Sword, Drakkar en Leif Ericsson, maar dat waren dan ook travel retail bottelingen.

Zolang HP in ieder geval nog echt leeftijden op z'n flessen zet (dit i.t.t. zusterbedrijf Macallan, wat ook onder de vlag van Edrington valt, die nu en masse naar vreemde kleurtjes grijpen om hun jonge whisky een fancy naam te geven) dan blijf ik ze met alle liefde aanschaffen. :D
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

MarkM
Senior
Senior
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 Apr 2011, 17:21

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor MarkM » 05 Mar 2015, 22:42

Het probleem ligt ook niet - direct - bij de distilleerderijen zelf in veel gevallen - zover ik dat kan inschatten. Het probleem ligt in bijvoorbeeld het geval van de laatste Highland Parks bij de 'whiskyliefhebbers' (=profiteurs) die grotere hoeveelheden net uitgekomen whisky opkopen (zodat de 'echte' liefhebber achter het net vist) met als enig doel zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst in heel korte tijd te maken door ze snel weer aan te bieden met een enorme opslag op hun inkoopprijs. Sommige mensen noemen dit slim... je begrijpt dat ik daar anders over denk.

Echter, het zijn vrees ik relatief nog veel echte liefhebbers die er die opgedreven prijs voor gaan betalen. En daarmee eigenlijk deze verderfelijke praktijken lonend maken. We moeten daar allemaal mee stoppen ;-)
1 x
Afbeelding

Corneel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 Aug 2014, 16:31

Higland park Odin

Ongelezen berichtdoor Corneel » 06 Mar 2015, 19:50

Een vraag wat is er zo bijzonder aan de Highland park odin ja het heeft extra waarden voor de set,
Maar de prijzen die ik voorbij zie komen vind ik zelf niet normaal zie de prijs van een fles in 1 week met 100 euro stijgen?
wat is er verder zo bijzonder aan of is het gewoon een hype die nu even is om de fles te moeten krijgen?
ben zelf jack daniel's verzamelaar maar ben ook voor andere flessen aan het kijken!
heeft iemand verder misschien goeie tips wat ik wel een keer kan gaan proeven?


M.v.g Corneel
0 x

Corneel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 Aug 2014, 16:31

Re: Higland park Odin

Ongelezen berichtdoor Corneel » 06 Mar 2015, 19:57

Misschien stom om het zo te vragen mijn excuses voor iedereen die de fles heel erg graag wilt hebben.
Het is alleen dat ik me af vraag waarom is deze fles zo bijzonder?
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Higland park Odin

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mar 2015, 20:06

Eehhh, er is niet heel veel bijzonders aan. Slimme marketing van HP, het gaat hier om de 4e en laatste expressie uit de Ikea Valhalla figuurzaag reeks (sorry, kon het niet laten :P ) Je kon dus op je klompen aanvoelen dat de beleggers en verzamelaars hier op duiken als beren op een vat honing...

Plat gezegd is het een hype die wordt gecreëerd en als je een week geleden toegeslagen had was je misschien spekkoper geweest. Maar ergens een prijs voor vragen is niet hetzelfde als het er voor krijgen.
Wat in de fles zit zal echt wel in orde zijn, maar voor 250 euro is heel veel moois te koop!!
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor MikerG » 07 Mar 2015, 16:17

wordt de release van Odin kunstmatig tegen gehouden door HP, of de tussenhandelaren?
Ik had zelf geen moeite om bij een speciaal slijterij normaal Thor, Loki en Freya te bestellen en die werden gewoon normaal geleverd,

Maar nu met Odin, je ziet beetjes rond dwarrelen, de hype is gigantisch. Beetje een schande als dit opzettelijk gebeurd waardoor sommige er dik geld aan kunnen verdienen door ze voor t dubbele op een ebay oid aan te bieden, terwijl de normale whisky liefhebber zn verzameling compleet wil maken...

Ben benieuwd of er nog genoeg flessen ricthing NL gaan...
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten