Tomh schreef:Zou het overigens ook kunnen liggen aan het (wel/niet/intensiviteit van) branden van de binnenkant van de vaten?
Lastig, dat zou betekenen dat heavy charred casks die bij veel bourbons gebruikt worden per definitie rokeriger zouden moeten zijn dan niet-bourbons en dat idee heb ik zelf niet. Het heftig branden zorgt vooral voor een krokodillenhuid aan de binnenkant waardoor er nog meer interactie met het hout kan plaatsvinden en de kool die ontstaat kan weer extra onaangename zwavelgeuren e.d. uit de spirit filteren. Ik denk dat dat effect groter is dan een rookgeur die daardoor in het vat zou blijven hangen.
Voor mij is echt een goede les geweest ook om eens een keer echte turf te ruiken en ook brandende turf en te moeten concluderen dat dat iets anders is dan de rook van je BBQ of van tabak, maar die discussie is al in andere topics te vinden op het forum. Denk ook dat rokers, niet-rokers en ex-rokers dit soort geuren allemaal heel anders ervaren. Zo kan ik (als ex-roker) een bepaalde geur misschien beschrijven als kruidige tabak of shag terwijl een ander die niet rookt daar kruiden+lichte 'rook'+verse houtsnippers van maakt.
edit: de kans is dan groot dat we dezelfde dingen proberen te beschrijven, maar een ander referentiekader hanteren. Betekent dus niet automatisch dat de ene persoon iets wel ruikt en de ander niet.