Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 19 Nov 2014, 14:50

jhaagmans schreef:V.w.b. IPA's: dat is de enige Britse traditie die de Amerikanen met goed gevolg hebben over weten te nemen, daar ga ik me ooit nog eens beter in verdiepen, maar ik kan je dichter bij huis aanraden: Gouden Carolus en Dolle Arabier. De meeste Nederlandse en Belgische IPA's steken over het algemeen helaas wel schraal af bij de Britse.

Gut gut.
Nog nooit een van die fenomenale amerikaanse stouts mogen proeven? Om maar een voorbeeld te geven, net nog bij moeder lambic een flesje Serpent's Stout van Lost Abbey opgedronken. Stone maakt ook jaarlijks een Russian Imperial Stout om "U" tegen te zeggen.
Wat betreft de IPA's geef ik je gedeeltelijk gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd te weinig Nederlandse mogen proeven om er echt een mening over te hebben. De enige die je hier eigenlijk hebt in België zijn de commerciële versies en die moeten natuurlijk volume halen, dus die zijn gericht op een groter publiek en bijgevolg wat zoeter. Beetje zoals die Gouden Carolus en Dolle Arabier die je daar aanraadt :)
De amerikanen hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze erg lekker hopsoorten ter beschikking hebben die de ipa's zo lekker citrus geven.

In elk geval, bij deze een uitnodiging voor allen: 13 en 14 december in Kessel-Lo (Don Boscocentrum) bierfestival van De Dijleschuimers (bierclub in Leuven). Mikkeller staat er en Bob met Deliciously Different (importeert Englese bier van oa Weird Beard, The Kernel, Pressure Drop, Beavertown,...)
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 19 Nov 2014, 16:19

jhaagmans schreef:
Caledonians schreef:Ik ben nog volledig noob op bier gebied dus ik moet nog het één en ander ontdekken om te zien wat ik wel en niet lekker vind. Van die 2 bovenstaande was ik ook niet helemaal onder de indruk.

Geef die Houblon Chouffe nog een kans, want daar ben ik (voor een grotere brouwerij) zelf dan weer wel van onder de indruk!

Rochefort 10
La Trappe Quadrupel
Brewdog Punk IPA
Troubadour Magma SE 2014 Tripel Yeast
Westvleteren 12

Orval hoort eigenlijk ook nog in bovenstaand rijtje thuis. Kom niet uit met 5 :lol:

Klinkt wel als een bierlijstje voor een whisky-drinker ja :D In deze lijst zou misschien ook de Nieuw Ligt Grand Cru van brouwerij De Hemel (uit Nijmegen) wel passen, om het dichtbij huis te houden. Er zijn ook diverse bieren van De Molen (in Bodegraven) die het proberen waard zijn, zeer interessante "proefbieren" met soms zeer extravagante smaken. En ze zijn het bezoeken waard, want ze verkopen geweldige speciaalbieren van over de hele wereld en ze schenken ook een huisgemaakte whisky in hun restaurant!

V.w.b. IPA's: dat is de enige Britse traditie die de Amerikanen met goed gevolg hebben over weten te nemen, daar ga ik me ooit nog eens beter in verdiepen, maar ik kan je dichter bij huis aanraden: Gouden Carolus en Dolle Arabier. De meeste Nederlandse en Belgische IPA's steken over het algemeen helaas wel schraal af bij de Britse.

Thanks voor je aanbevelingen! Ga me zeker nog wel verder verdiepen in bier al zal het wel weer op een lager pitje gaan als ik weer whisky heb open staan. (nog maar paar dagen wachten! :hoera ) Was trouwens naast de Orval nog een andere favoriet vergeten te vermelden en dat is de Corsendonk Agnus, lekker fruitig! Bier wat ik niet lekker vond omdat het veel te zoet was naar mijn smaak waren: Gulden Draak en Kasteel.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 19 Nov 2014, 17:14

jdoucet schreef:
jhaagmans schreef:V.w.b. IPA's: dat is de enige Britse traditie die de Amerikanen met goed gevolg hebben over weten te nemen, daar ga ik me ooit nog eens beter in verdiepen, maar ik kan je dichter bij huis aanraden: Gouden Carolus en Dolle Arabier. De meeste Nederlandse en Belgische IPA's steken over het algemeen helaas wel schraal af bij de Britse.

Gut gut.
Nog nooit een van die fenomenale amerikaanse stouts mogen proeven? Om maar een voorbeeld te geven, net nog bij moeder lambic een flesje Serpent's Stout van Lost Abbey opgedronken. Stone maakt ook jaarlijks een Russian Imperial Stout om "U" tegen te zeggen.
Wat betreft de IPA's geef ik je gedeeltelijk gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd te weinig Nederlandse mogen proeven om er echt een mening over te hebben. De enige die je hier eigenlijk hebt in België zijn de commerciële versies en die moeten natuurlijk volume halen, dus die zijn gericht op een groter publiek en bijgevolg wat zoeter. Beetje zoals die Gouden Carolus en Dolle Arabier die je daar aanraadt :)
De amerikanen hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze erg lekker hopsoorten ter beschikking hebben die de ipa's zo lekker citrus geven.

Ja die Amerikaanse IPA's (en aanverwanten) ken ik helaas nauwelijks, maar wat ik geproefd heb was opvallend goed als je bedenkt wat voor bier de gemiddelde Amerikaan drinkt! En over Gouden Carolus en Dolle Arabier heb je vast gelijk, ik heb vooral Nederlandse bocht geproefd op IPA-gebied en dan is dat nog best goed. In Engeland moet je overigens ook uitkijken waar je een IPA bestelt, ik kreeg vorige week in een Londense pub echt de meest saaie rotzooi denkbaar (ben de naam vergeten). Maar Houblon Chouffe was dan weer wel raak, die kan ik echt waarderen. Goed gedurfd, mooie hopsmaak en toch de karakteristieke frisheid van Chouffe.

In elk geval, bij deze een uitnodiging voor allen: 13 en 14 december in Kessel-Lo (Don Boscocentrum) bierfestival van De Dijleschuimers (bierclub in Leuven). Mikkeller staat er en Bob met Deliciously Different (importeert Englese bier van oa Weird Beard, The Kernel, Pressure Drop, Beavertown,...)

Ik ben helaas verhinderd, maar anders had ik zeker geprobeerd te komen! Ik zie dit soort dingen altijd te laat ;)
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 19 Nov 2014, 21:28

Aangezien het hier over ipa's gaat, vanavond een Mikkeller I Wish glutenfree ipa. Lekker maar heb al betere gehad.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 20 Nov 2014, 14:33

BWhisky schreef:Aangezien het hier over ipa's gaat, vanavond een Mikkeller I Wish glutenfree ipa. Lekker maar heb al betere gehad.

Van Mikkeller kan ik er dadelijk 2 prachtexemplaren opnoemen: 20 en I Beat You :)
Bij deze zal ik die vanavond eens koud zetten se :)
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Nov 2014, 14:55

jdoucet schreef:
BWhisky schreef:Aangezien het hier over ipa's gaat, vanavond een Mikkeller I Wish glutenfree ipa. Lekker maar heb al betere gehad.

Van Mikkeller kan ik er dadelijk 2 prachtexemplaren opnoemen: 20 en I Beat You :)
Bij deze zal ik die vanavond eens koud zetten se :)

Vooral die I Beat You ... :respect
Ik moet dringend naar m'n bierboer want m'n stock is aan het opgeraken :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Nov 2014, 23:42

Maredsous Tripel 10 %. En we zijn in feeststemming. :hoera
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Nov 2014, 23:44

:dancing
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Nov 2014, 00:18

" :dancing "

Ge moogt gerust zijn ...
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 21 Nov 2014, 10:46

Mexas Ranger.
Omdat we ze graag stout hebben :-)
0 x

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 21 Nov 2014, 20:11

Op het moment zit ik aan een Flying Dog horn dog barley wine style. Lekker biertje hoor. Veel toffee, caramel en rood fruit alsook een beetje bittere hop. Voor herhaling vatbaar.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 21 Nov 2014, 21:19

Brooklyn Sorachi Ace :winner
0 x
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 21 Nov 2014, 21:58

Bitburger, of past dit niet..... Maar ja is wel lekker!!! en goedkoop hier over de palen (lees duitsland) :bigsmile :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Nov 2014, 23:12

daytona955 schreef:Bitburger, of past dit niet..... Maar ja is wel lekker!!! en goedkoop hier over de palen (lees duitsland) :bigsmile :goedgedaan

Bier is bier toch. En over smaak valt niet te twisten. Ik vind een Bitburger ook altijd lekker.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 25 Nov 2014, 20:23

Liquid mistress siren craft brewery red ipa
Turfsteker
Double bastard ipa by stone and my god what a brute...
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”