jhaagmans schreef:V.w.b. IPA's: dat is de enige Britse traditie die de Amerikanen met goed gevolg hebben over weten te nemen, daar ga ik me ooit nog eens beter in verdiepen, maar ik kan je dichter bij huis aanraden: Gouden Carolus en Dolle Arabier. De meeste Nederlandse en Belgische IPA's steken over het algemeen helaas wel schraal af bij de Britse.
Gut gut.
Nog nooit een van die fenomenale amerikaanse stouts mogen proeven? Om maar een voorbeeld te geven, net nog bij moeder lambic een flesje Serpent's Stout van Lost Abbey opgedronken. Stone maakt ook jaarlijks een Russian Imperial Stout om "U" tegen te zeggen.
Wat betreft de IPA's geef ik je gedeeltelijk gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd te weinig Nederlandse mogen proeven om er echt een mening over te hebben. De enige die je hier eigenlijk hebt in België zijn de commerciële versies en die moeten natuurlijk volume halen, dus die zijn gericht op een groter publiek en bijgevolg wat zoeter. Beetje zoals die Gouden Carolus en Dolle Arabier die je daar aanraadt
De amerikanen hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze erg lekker hopsoorten ter beschikking hebben die de ipa's zo lekker citrus geven.
In elk geval, bij deze een uitnodiging voor allen: 13 en 14 december in Kessel-Lo (Don Boscocentrum) bierfestival van De Dijleschuimers (bierclub in Leuven). Mikkeller staat er en Bob met Deliciously Different (importeert Englese bier van oa Weird Beard, The Kernel, Pressure Drop, Beavertown,...)

) Was trouwens naast de Orval nog een andere favoriet vergeten te vermelden en dat is de Corsendonk Agnus, lekker fruitig! Bier wat ik niet lekker vond omdat het veel te zoet was naar mijn smaak waren: Gulden Draak en Kasteel.