Dram The Man schreef:Is karamel als kleurstof dan toch niet zo onschuldig?!
De karamel op zich niet, de extra stoffen dan wel... En die geur en smaak willen we niet in de whisky dus misschien is dat een ander soort karamel?

johan brugge schreef:Ik geloof dat hieromtrent al een topic bestaat. Dacht ik toch.

johan brugge schreef:In ieder geval. Ik let er al een paar jaar op dat ik zo weinig mogelijk whisky's koop die gekleurd zijn. Chill filterd of niet vind ik nog niet ZO belangrijk, maar die kleuring wel. Ik heb zelfs al bv een Glenrothes en Dalmore gehad waar ik echt wel de caramel kon proeven.

Willem vd K schreef:Ik sluit me volledig aan bij m'n mede forumgenoten hier boven. Niet gekleurd en niet gefilterd is een pre, maar zeker geen vereiste. Ik zou mezelf ernstig tekort doen als ik die whisky's zou laten schieten, dan zou ik toch zeker een hoop goeie OB's mis lopen.
Voor wat betreft je tweede deel van je post: of E150 en koudefiltratie de whisky "commerciëler" maakt: dat geloof ik niet. Het zal vast invloed hebben, voor goed of voor slecht, maar niet zó veel dat het de whisky totaal van karakter verandert. Wat je denk ik een beetje vergeet in je observatie is dat er een ander groot verschil is tussen de whisky's die wel gekleurd en gefilterd worden en degene die dat meestal niet zijn. De gekleurde en gefilterde whisky's zijn doorgaans non-single cask OB's en dus altijd blends (vattings) van allerlei vaten. Grote of kleine batches, het is een mix van allerlei expressieve, karakteristieke (goede of slechte) vaten die tezamen een mooie blend vormen die de destilleerderij qua karakter voor ogen heeft. Het is een commerciële expressie van zo'n destilleerderij. Hier wordt vaak heel veel aandacht aan besteed en wordt met zorg gedaan. Geen wonder dus dat deze whisky's vaak wat commerciëler (algemener?) en minder expressief smaken. Ze moeten een beetje een allemansvriend zijn, en heel erg betrouwbaar. In principe wil Diageo dat jouw Talisker 10yo volgende jaar net zo smaakt (en er net zo uit ziet!) als gisteren - bij wijze van spreken. Vandaar ook die kleuring.
Een single cask botteling, met name van de IB's, zijn vaak veel minder allemansvriendjes. Deze hebben de uitschieters qua karakter van een enkel vat. Hier zijn de oneffenheden niet weg-gemengd en kun je ze vaak daardoor wat karaktervoller en expressiever ervaren. Dit heeft - naar mijn mening - weinig met de afwezigheid van E150 of koudefiltratie te maken. Dat is gewoon een toevallig bijkomend verschil.

avdboom schreef:Ik heb wel eens gehoord dat kuntstmatige kleuring onder invloed van zonlicht wil verbleken, heeft 1 van de flessen in zonlicht gestaan?
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten