Mathias

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Mathias
Actief lid
Actief lid

Mathias

Ongelezen berichtdoor Mathias » 02 Mei 2010, 01:03

Hoi,
Ik ben mathias, 18 en kom net terug van een reisje naar Italië met mijn vriendin. Daar heb ik voor de eerste keer in mijn leven whiskey gedronken. De eerste was een Johnnie Walker Red Label in een Jazz Club. Verder ook nog een Black Label van JW en een J&B (wat een ongelooflijke rotzooi ivg met de andere twee). Nu ik de website van Johnie Walker heb bekeken ben ik zo'n beetje betoverd door de filosofie er achter, maar ook gewoon door whiskey in het algemeen. Van alle alcoholische dranken is dit de eerste waarvan ik onmiddellijk zei: wow. Ook al ben ik nog geen 20, ben ik niet meteen te vinden voor Alcopops e.a. en wijn is niet mijn ding, maar de Whiskey was heerlijk.
Nou wil ik dus ook beginnen met het verzamelen van whiskey, maar eerst natuurlijk wat kennis erover opdoen. En ik heb het idee dat ik op dit forum wel alles kom te weten . Voorlopig ben ik nog maar een kneusje dat eigenlijk niets weet over whiskey buiten een aantal merken. Verder ook dat ik vanaf nou geen J&B meer moet drinken hehe. Ik droom nou al van mijn eerste Blue Label en de eerste kennis die ik kan op doen :) Het lijkt me namelijk beter om eerst veel te leren erover, en dan pas te beginnen met het aanleggen van een collectie.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mathias

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Mei 2010, 01:22

Welkom op dit forum Mathias. Je bent nog jong, maar je moet ergens beginnen hè.
Mathias schreef:Het lijkt me namelijk beter om eerst veel te leren erover, en dan pas te beginnen met het aanleggen van een collectie.

Helemaal juist! Vooral op een whiskyforum (en in boeken) kan je veel leren over whisk(e)y. Veel lezen, vragen stellen, proeven enz voor je begint te verzamelen. Dit is alvast de plek om te beginnen. Niet bang zijn als je iets niet weet. Vragen staat vrij hier.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mei 2010, 10:40

He Mathias!

Hartelijk welkom op dit forum. Laten we je vast een weetje vertellen: Is het nu Whisky of Whiskey? In jouw geval, Johnnie Walker, is het Whisky, zonder e. Na het lezen van het onderwerp zal het je duidelijk zijn wanneer met en wanneer zonder e en zul je zien dat het op heel veel kaarten in cafe's en restaurants verkeerd staat. Idem voor Johnny, Johnie, Johny, Jonnie, etc... Walker!

Ook ik ben met een Red Label begonnen. Zie overigens ook het onderwerp over Johnnie Walker. Daaruit blijkt dat de meeste de Blue Label helemaal niet de beste vinden. Denk ook aan prijs / kwaliteit. Ik heb de Blue Label op een proeverij geproefd. Niet onaardig, maar voor dat geld koop ik liever een paar goede malt whiskies! Zeker in het begin zou ik niet zo'n dure whisky kopen; je bent dan nog te onervaren in het herkennen van de smaken en om er dan echt van te kunnen genieten. Bouw een spectrum op zodat je whiskies kan vergelijken. Ook hier kunnen we je een richting in sturen zodat je niet verdwaald in whiskyland.

Er is inmiddels genoeg te lezen op dit forum, voor zowel de beginner als de gevorderde drinker. En dat alles terwijl het forum nog geen jaar oud is! :hoera

Veel plezier hier!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 02 Mei 2010, 11:33

Welkom Mathias. Leuk dat je interesse in whisky gewekt is. Ik wens je veel plezier op het forum :goedgedaan

JayDie schreef:Is het nu Whisky of Whiskey? In jouw geval, Johnnie Walker, is het Whisky, zonder e. Na het lezen van het onderwerp zal het je duidelijk zijn wanneer met en wanneer zonder e en zul je zien dat het op heel veel kaarten in cafe's en restaurants verkeerd staat. Idem voor Johnny, Johnie, Johny, Jonnie, etc... Walker!

Als je het stukje uit nightcaps goed leest dan staat er niet dat je Schotse whisky geen whiskey kunt noemen, hetzelfde voor alle andere whisky. Het is gewoon een vershillende manier van spellen van hetzelfde product. Voor een interessant stukje hieromtrent:
http://chuckcowdery.blogspot.com/2009/0 ... tters.html
0 x
Life is too short to drink bad whisky

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 02 Mei 2010, 14:41

Hoi,Mathias,welkom op dit forum :hoera ,veel plezier en genot met de whisk(e)y :Slainte en met je toekomstige verzameling :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Topvoerder
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Topvoerder » 02 Mei 2010, 15:37

Hallo Mathias,

Welkom en veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
0 x
And now for something completely different...

Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Mei 2010, 17:24

Hallo Mathias, welkom op dit goede forum en veel geluk én plezier met jouw nieuwe hobby. En wat anderen ook al terecht hebben geschreven, vraag alles wat je wilt weten - over whisk(e)y uiteraard ;) - er is hier volop kennis aan boord :goedgedaan
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 02 Mei 2010, 17:34

Welkom Mathias. Ik wens je veel plezier hier op het forum

Jock
0 x

Mathias
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mathias » 02 Mei 2010, 23:13

heel erg bedankt voor de uitleg.ook ik ben gisteren avond nog op zoek gegaan naar de schrijfwijze en ik las dat het plaatsgdammddmtwap . al direct voer voor discussie dus. nog iemand links voor een starter? ik ben van plan om later pas te verzamelen inderdaad. beter eerst kennisbouwen. al vraag ik mij af wat er bedoelt wordt net dat spectrum. ik gok op een smaken en geuren spectrum zoals hout iets en vers gemaaidgras.
ik woon nabij maastricht. iemand welke slijterijen kent in de buurt hiervan of andere wetenswaardigheden
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mei 2010, 08:21

Mathias schreef:en ik las dat het plaatsgdammddmtwap .

Pardon? :Scratch
Mathias schreef:nog iemand links voor een starter?

Ja, http://www.hetwhiskyforum.nl/. Wat voor een informatie zoek je precies, Mathias? Op dit forum zijn ook onderwerpen te vinden als welk glas of hoe te beginnen met Whisky.
Mathias schreef:ik ben van plan om later pas te verzamelen

Ik verzamel niet; ik drink! :Party
Mathias schreef:al vraag ik mij af wat er bedoelt wordt net dat spectrum. ik gok op een smaken en geuren spectrum zoals hout iets en vers gemaaidgras.

Ruiken en herkennen is echt lastig. Probeer het zelf maar eens, zonder eerste de tasting notes te lezen. Wat herken je zelf en hoe omschrijf je dat. Zoet is een breed begrip, maar is dat dan zoet van citrusfruit? Perzik? Appel? Stroop? Aardbei? En rokerig: ook een mooi begrip. Is het dan BBQ rook, sigaretten rook, echt peat (turf; en hoe ruikt 'gewone turf' dan?) of toch meer een kampvuur? Moutig: hoe ruikt mout? Hoe ruikt rogge? Hoe ruikt mais? Om dergelijk nauwkeurig en gedetailleerd te kunnen omschrijven moet je de geuren eerst kennen...
Mathias schreef:ik woon nabij maastricht. iemand welke slijterijen kent in de buurt hiervan of andere wetenswaardigheden

Had je dat hier al aangegeven? Bam's heb je al gevonden in Maastricht. Ik bestel meestal bij een webshop.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 03 Mei 2010, 08:42

Hallo Mathias,

Welkom op dit forum, veel plezier en zeker veel drams gaan proeven. :Slainte
0 x

Mathias
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mathias » 03 Mei 2010, 10:47

JayDie schreef:
Mathias schreef:en ik las dat het plaatsgdammddmtwap .

Pardon? :Scratch

Plaatsgebonden, ik zat op mijn gsm :') woordenboek haha
JayDie schreef:
Mathias schreef:nog iemand links voor een starter?

Ja, http://www.hetwhiskyforum.nl/. Wat voor een informatie zoek je precies, Mathias? Op dit forum zijn ook onderwerpen te vinden als welk glas of hoe te beginnen met Whisky.

Bedankt! Inderdaad, gewoon waar en hoe ik moet starten.
JayDie schreef:
Mathias schreef:ik ben van plan om later pas te verzamelen

Ik verzamel niet; ik drink! :Party
Mathias schreef:al vraag ik mij af wat er bedoelt wordt net dat spectrum. ik gok op een smaken en geuren spectrum zoals hout iets en vers gemaaidgras.

Ruiken en herkennen is echt lastig. Probeer het zelf maar eens, zonder eerste de tasting notes te lezen. Wat herken je zelf en hoe omschrijf je dat. Zoet is een breed begrip, maar is dat dan zoet van citrusfruit? Perzik? Appel? Stroop? Aardbei? En rokerig: ook een mooi begrip. Is het dan BBQ rook, sigaretten rook, echt peat (turf; en hoe ruikt 'gewone turf' dan?) of toch meer een kampvuur? Moutig: hoe ruikt mout? Hoe ruikt rogge? Hoe ruikt mais? Om dergelijk nauwkeurig en gedetailleerd te kunnen omschrijven moet je de geuren eerst kennen...

Ja dit bedoelde ik. Bij black had ik zowat sigarettenrook, maar niet te overheersend. Qua smaak was het dan weer wat zoettigs met een zacht karakter. Zou dit een mooie beschrijving zijn van een JW black label van een beginner haha.
JayDie schreef:
Mathias schreef:ik woon nabij maastricht. iemand welke slijterijen kent in de buurt hiervan of andere wetenswaardigheden

Had je dat hier al aangegeven? Bam's heb je al gevonden in Maastricht. Ik bestel meestal bij een webshop.

Ja nog niet gedaan denk ik . Ga ik zo meeeen eens doen.
0 x

Mathias
Actief lid
Actief lid

Re: In welke provincie woon je ?

Ongelezen berichtdoor Mathias » 03 Mei 2010, 10:52

Ik ben van de limburg in belgië , maar ik voel me eerder een nl-limburger . Wonen doe ik dan ook gewoon op nog geen kilometer afstand van maastricht centrum :p
0 x

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 03 Mei 2010, 13:24

Welkom op dit mooie forum Mathias!

Zelf ben ik ook rond die leeftijd begonnen met het drinken van Cognac en Whisky. Ben nu 22 en geniet en leer er nog steeds van....

JayDie schreef:He Mathias!
Idem voor Johnny, Johnie, Johny, Jonnie, etc... Walker

Of gewoon Sjonnie Wandelaar... :lol:
0 x

McRay
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor McRay » 03 Mei 2010, 19:23

Welkom hier.
Er is genoeg te lezen en te leren.
0 x