Highland Park expressies
Re: Highland Park expressies
Met reeks bedoel ik de domestic (dus binnenlandse) reeks: 10, 12, 18, 25, 30, 40 en 50.
Overigens: Svein is 100% sherryvaten, waarvan de bulk van Amerikaans eikenhout gemaakt is. Hoe hoger je die serie doorgaat, hoe meer Europees eikenhout je tegenkomt.
Overigens: Svein is 100% sherryvaten, waarvan de bulk van Amerikaans eikenhout gemaakt is. Hoe hoger je die serie doorgaat, hoe meer Europees eikenhout je tegenkomt.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: Highland Park expressies
Treated vaten misschien? Ik vind het altijd wat vaag. Slechts weten of het sherry- of bourbonvaten waren is eigenlijk onvoldoende, want inderdaad ook het houttype is van belang.
Ik zal sowieso eens bij een G&G gaan kijken of ik de Ambassador's Choice kan vinden. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
Ik zal sowieso eens bij een G&G gaan kijken of ik de Ambassador's Choice kan vinden. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
0 x
Re: Highland Park expressies
Welk festival doe je aan Rogier? Het lijkt me tof om at greater length met je over de vaten te praten! Voor deze sherryvaten geldt dat het hout gewonnen wordt in de oostelijke Verenigde Staten en in Noordwest Spanje (Galicië, Cantabrië en Asturië).
Het hout droogt eerst een periode voordat het verzaagd wordt, daarna kent het weer een periode van drogen bij de kuiperijen. Na ruim drie jaar (na de kap van de bomen) worden de vaten gemaakt en gaan ze naar de bodega's in Jerez. Daar genieten ze een sherry seasoning van ongeveer 2/2,5 jaar, waarna de invloed van het hout nog steeds rijk is op de rijpende whisky.
Back on topic: hier is een tastingfilm die Martin Markvardsen en ik tijdens Maltstock hebben gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=7qdxwM6AqNM
I know, is vanuit het merk, maar dan ken je onze mening
Het hout droogt eerst een periode voordat het verzaagd wordt, daarna kent het weer een periode van drogen bij de kuiperijen. Na ruim drie jaar (na de kap van de bomen) worden de vaten gemaakt en gaan ze naar de bodega's in Jerez. Daar genieten ze een sherry seasoning van ongeveer 2/2,5 jaar, waarna de invloed van het hout nog steeds rijk is op de rijpende whisky.
Back on topic: hier is een tastingfilm die Martin Markvardsen en ik tijdens Maltstock hebben gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=7qdxwM6AqNM
I know, is vanuit het merk, maar dan ken je onze mening
0 x
Re: Highland Park expressies
Dat gaat helemaal goed komen bij The Old Pipe binnenkort. Vind het nu al interessant 

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: Highland Park expressies
Poeh, ik zit te denken aan het festival van Jack. Of Feis Ile, maar dat is wat verder weg. 
Toffe informatie in ieder geval! Dus wat jij zegt is dat eigenlijk alles van de Highland Park range komt van sherry "seasoned" vaten, deels Amerikaans eiken en deels Europees eiken, met uitzondering van deze Ambassador's Choice die voor 75% uit ex bourbonvaten komt? Dat klinkt als een zeer uitzonderlijke botteling dan! Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Het filmpje had ik al gezien, dat wekte juist mijn interesse.
Toffe informatie in ieder geval! Dus wat jij zegt is dat eigenlijk alles van de Highland Park range komt van sherry "seasoned" vaten, deels Amerikaans eiken en deels Europees eiken, met uitzondering van deze Ambassador's Choice die voor 75% uit ex bourbonvaten komt? Dat klinkt als een zeer uitzonderlijke botteling dan! Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Het filmpje had ik al gezien, dat wekte juist mijn interesse.
0 x
Re: Highland Park expressies
totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
De Leif Eriksson vrijwel alleen maar toch?
Niet dat dat nou zo'n enorm geslaagd experiment was...
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: Highland Park expressies
Kay schreef:totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
De Leif Eriksson vrijwel alleen maar toch?
Niet dat dat nou zo'n enorm geslaagd experiment was...
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."
0 x
Re: Highland Park expressies
Ik heb een tijd terug een HP Adelphi 26yo op. Refill bourbon. Was zeer aangenaam!
0 x
Re: Highland Park expressies
totalatool schreef:totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."
Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...
0 x
Re: Highland Park expressies
vmk schreef:Dat gaat helemaal goed komen bij The Old Pipe binnenkort. Vind het nu al interessant
Heb er zin in
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: Highland Park expressies
Sietseus schreef:totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."
Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...
Toch klinkt deze Ambassador's Choice een stuk interessanter dan de Leif Eriksson, en wordt hij zo te zien ook wat beter gewaardeerd. Kun jij een objectieve vergelijking tussen de twee doen?
Andere voorbeelden zijn er niet?
0 x
Re: Highland Park expressies
totalatool schreef:Toch klinkt deze Ambassador's Choice een stuk interessanter dan de Leif Eriksson, en wordt hij zo te zien ook wat beter gewaardeerd. Kun jij een objectieve vergelijking tussen de twee doen?
Andere voorbeelden zijn er niet?
Tja, objectief
Objectief zie ik het volgende:
Leif is bourbon- en sherryvaten van uitsluitend Amerikaanse eik en 40% alc.
Ambassador's Choice is bourbon- en sherryvaten, waar ook sherryvaten van Europese eik tussen zitten en 46% alc.
Andere voorbeelden zijn er in zoverre niet, dat ik geen gelijke samenstelling met bourbonvaten kan geven. Voor de reguliere 10YO en 15YO geldt wel dat het predominately Amerikaans eiken is, maar dus alleen sherryvaten.
Laatst gewijzigd door Sietseus op 21 Jan 2014, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: Highland Park expressies
Sietseus schreef:totalatool schreef:totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."
Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...
Tjah dat laatste is natuurlijk een beetje een wassen neus, ik geloof dat er in Nederland en Duitsland weinig webshops te vinden zijn die hem níét hebben
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten



