Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 11:00

Met reeks bedoel ik de domestic (dus binnenlandse) reeks: 10, 12, 18, 25, 30, 40 en 50.

Overigens: Svein is 100% sherryvaten, waarvan de bulk van Amerikaans eikenhout gemaakt is. Hoe hoger je die serie doorgaat, hoe meer Europees eikenhout je tegenkomt.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Jan 2014, 11:08

Treated vaten misschien? Ik vind het altijd wat vaag. Slechts weten of het sherry- of bourbonvaten waren is eigenlijk onvoldoende, want inderdaad ook het houttype is van belang.
Ik zal sowieso eens bij een G&G gaan kijken of ik de Ambassador's Choice kan vinden. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 11:18

Welk festival doe je aan Rogier? Het lijkt me tof om at greater length met je over de vaten te praten! Voor deze sherryvaten geldt dat het hout gewonnen wordt in de oostelijke Verenigde Staten en in Noordwest Spanje (Galicië, Cantabrië en Asturië).

Het hout droogt eerst een periode voordat het verzaagd wordt, daarna kent het weer een periode van drogen bij de kuiperijen. Na ruim drie jaar (na de kap van de bomen) worden de vaten gemaakt en gaan ze naar de bodega's in Jerez. Daar genieten ze een sherry seasoning van ongeveer 2/2,5 jaar, waarna de invloed van het hout nog steeds rijk is op de rijpende whisky.

Back on topic: hier is een tastingfilm die Martin Markvardsen en ik tijdens Maltstock hebben gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=7qdxwM6AqNM

I know, is vanuit het merk, maar dan ken je onze mening :)
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor vmk » 21 Jan 2014, 11:23

Dat gaat helemaal goed komen bij The Old Pipe binnenkort. Vind het nu al interessant :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Jan 2014, 11:25

Poeh, ik zit te denken aan het festival van Jack. Of Feis Ile, maar dat is wat verder weg. :)

Toffe informatie in ieder geval! Dus wat jij zegt is dat eigenlijk alles van de Highland Park range komt van sherry "seasoned" vaten, deels Amerikaans eiken en deels Europees eiken, met uitzondering van deze Ambassador's Choice die voor 75% uit ex bourbonvaten komt? Dat klinkt als een zeer uitzonderlijke botteling dan! Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?

Het filmpje had ik al gezien, dat wekte juist mijn interesse. :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Jan 2014, 11:27

totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?

De Leif Eriksson vrijwel alleen maar toch?
Niet dat dat nou zo'n enorm geslaagd experiment was...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Jan 2014, 11:29

Kay schreef:
totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?

De Leif Eriksson vrijwel alleen maar toch?
Niet dat dat nou zo'n enorm geslaagd experiment was...

Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor vmk » 21 Jan 2014, 11:32

Ik heb een tijd terug een HP Adelphi 26yo op. Refill bourbon. Was zeer aangenaam!
0 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 11:44

totalatool schreef:
totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."


Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...
0 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 11:45

vmk schreef:Dat gaat helemaal goed komen bij The Old Pipe binnenkort. Vind het nu al interessant :goedgedaan


Heb er zin in :)
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Jan 2014, 12:00

Sietseus schreef:
totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."


Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...

Toch klinkt deze Ambassador's Choice een stuk interessanter dan de Leif Eriksson, en wordt hij zo te zien ook wat beter gewaardeerd. Kun jij een objectieve vergelijking tussen de twee doen? ;)
Andere voorbeelden zijn er niet?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 12:08

totalatool schreef:Toch klinkt deze Ambassador's Choice een stuk interessanter dan de Leif Eriksson, en wordt hij zo te zien ook wat beter gewaardeerd. Kun jij een objectieve vergelijking tussen de twee doen? ;)
Andere voorbeelden zijn er niet?


Tja, objectief ;)

Objectief zie ik het volgende:

Leif is bourbon- en sherryvaten van uitsluitend Amerikaanse eik en 40% alc.
Ambassador's Choice is bourbon- en sherryvaten, waar ook sherryvaten van Europese eik tussen zitten en 46% alc.

Andere voorbeelden zijn er in zoverre niet, dat ik geen gelijke samenstelling met bourbonvaten kan geven. Voor de reguliere 10YO en 15YO geldt wel dat het predominately Amerikaans eiken is, maar dus alleen sherryvaten.
Laatst gewijzigd door Sietseus op 21 Jan 2014, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Jan 2014, 12:09

Yup, da's objectief genoeg. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 21 Jan 2014, 12:10

Mijn edit was de toevoeging op overige voorbeelden :)
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Jan 2014, 12:20

Sietseus schreef:
totalatool schreef:
totalatool schreef:Zijn er nog meer HP's die deels op bourbonvaten hebben gerijpt?
Ah, daarover lees ik op de site van HP het volgende: " It is wholly matured in bourbon casks and American oak sherry casks."


Indeed! Uitsluitend Amerikaans eiken, zowel sherry- als bourbonvaten. En exclusief voor Travel Retail...

Tjah dat laatste is natuurlijk een beetje een wassen neus, ik geloof dat er in Nederland en Duitsland weinig webshops te vinden zijn die hem níét hebben ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten