Even voorstellen: MyStuff

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
MyStuff
Actief lid
Actief lid

Even voorstellen: MyStuff

Ongelezen berichtdoor MyStuff » 25 Dec 2013, 13:19

Mijn naam is Eric, en nog niet zo lang actief in de whisky wereld. Sterker nog, voordat ik whisky ontdekte, luste ik helemaal geen alcohol!

Ik ben zelf regelmatig in de Groot Brittanie op vakantie, en dan kom je vanzelf terecht in Schotland. Om toch een beetje de cultuur te proeven, ben ik maar een distilleerderij gaan opzoeken, en dat was Edradour. Die vertelden een prachtig verhaal rond whisky, over het rijpingsproces en hoe de vaten jaren daar hebben gelegen in het prachtige landschap. Eerste kennismaking met deze sterke drank viel mee, maar als beginner, was ik toch op zoek naar iets zachters. Als Advies kreeg ik merken zoals Balvenie en Glen Rothes, en ik heb vanuit die vakantie een Balvenie Founders Reserve en een Glen Rothes Select Reserve meegenomen.

Na mijn vakantie heb ik regelmatig een klein glaasje Balvenie Founders Reserve genomen, en kon heerlijk genieten van het verhaal van whisky en genoten van het landschap dat ik tijdens mijn vakantie heb meegemaakt. Elke keer was ik gewoon even op vakantie. Maar net als mijn vakantie, eindigde ook uiteindelijk deze mini vakanties, en voor de prijs van 30 GBP, wilde ik best nog een fles aanschaffen. Tot mijn grote verrassing, werden deze al langer niet meer gemaakt, en kon ik ze vinden voor 170+ Euro! Dat had ik er niet echt voor over. De Glen Rothes was het niet helemaal, en ben toen op zoek gegaan naar alternatieven. Criteria: Zachte whiskies.

Aan het begin stond er maar 1 fles open, die ik eerst op dronk, voordat ik een andere opende. Al snel ontdekte ik dat ik hiermee niet kon vergelijken. Via Malt Madness bang for bucks list, heb ik toch maar een pakket samengesteld bij drankdozijn als start. Ik heb de beste gewaardeerde (rokerigste) voor het laatst bewaard, en zo ben ik eigenlijk whisky gaan waarderen in de breedste zin. Heb tegenwoordig een sterke voorkeur voor Cask Strength whiskies, en whiskies waarbij veel gebeurd, en schrik daarom ook niet van de rokerigheid. Wedstrijd is om zoveel mogelijk geprobeerd te hebben.

Ik heb ondertussen een aardige verzameling whiskies. Een deel is bedoelt om te drinken en te groeien. Een tweede deel beschouw ik als momenteel beschikbare whiskies die misschien in de toekomst niet meer verkrijgbaar zijn, maar wel de moeite waard om te proberen. En het laatste deel is een zoektocht naar whiskies die niet meer gemaakt worden en/of van gesloten distilleerderijen. Het laatste deel is echt een hobby geworden waar ik veel tijd en voldoening uit haal. Zeker als ik weer iets heb gevonden waar moeilijk aan te komen is of uiterst zeldzaam. Zo geniet ik triple van dit eenvoudig drankje...
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Even voorstellen: MyStuff

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Dec 2013, 14:08

Welkom Eric! Van iemand die geen alcohol 'lust' naar iemand die een voorkeur heeft voor CS whiskies is een behoorlijke stap! Hoeveel tijd heeft daar tussen gezeten als ik vragen mag?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Dec 2013, 14:51

Welkom Eric!

:duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 25 Dec 2013, 15:23

Welkom aan boord!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Dec 2013, 15:49

Hé hé, welkom Eric,.... leuk verhaal maar:

....Zo geniet ik triple van dit eenvoudig drankje......

Voor mij en velen hier is de "Gouden Godendrank" een van dé meest complexe distillaten, voor mij zeker hét meest complexe, en nu zeg jij .... Ahhhhhh... :nono En nog wel op HET Whisky forum :Cry
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 25 Dec 2013, 17:39

Piet schreef:Hé hé, welkom Eric,.... leuk verhaal maar:

....Zo geniet ik triple van dit eenvoudig drankje......

Voor mij en velen hier is de "Gouden Godendrank" een van dé meest complexe distillaten, voor mij zeker hét meest complexe, en nu zeg jij .... Ahhhhhh... :nono En nog wel op HET Whisky forum :Cry

In de kern is het natuurlijk ook een eenvoudig drankje met weinig basisingrediënten. Het maakt mij niet uit hoe iemand whisky ervaart, dat is heel persoonlijk. Dus als Eric het zo wil noemen, is daar niets mis mee.

Ontopic:

Welkom Eric!
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2013, 00:27

Die Thijs! Komt u maar.
thijs100 schreef:In de kern is het natuurlijk ook een eenvoudig drankje met weinig basisingrediënten. Het maakt mij niet uit hoe iemand whisky ervaart, dat is heel persoonlijk. Dus als Eric het zo wil noemen, is daar niets mis mee.

In de kern, wat heet :o Tsjonge jonge, in de kern zijn wij aminozuren. Jij ook Thijs!
Dat kun en mag jij vinden Thijs maar dat verandert niets aan mijn standpunt dat ik naar ik meen ook mag hebben en dat ik het een foutieve kwalificatie vind die te kort doet aan het gerijpte gerstennatdistillaat. Bovendien neem ik aan dat als Eric echt vindt wat hij schreef, hij dat zelf wel uit kan leggen... toch ?

Dan zou het niet uitmaken om over te gaan op Vodka :HitHead Bovendien, waar gaan al die discussies hier dan eigenlijk over ? Heb je wel eens gekeken in Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.

Ik vind je redenering over basisingrediënten wel heel kort door de bocht en wellicht naïef. Whisky is een complexe drank waarin vele honderden verschillende aroma's, op moleculair niveau, zijn aangetoond. Hoezo eenvoudig :Scratch
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Dec 2013, 10:51

Iets zegt me dat Eric significant minder betekenis en gedachte achter zijn uitspraak had liggen dan jij er nu met handen en voeten probeert in te leggen, Piet :)

Ik stel voor dat we dit voorsteldraadje niet verder offtopic trekken.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2013, 10:53

Matti schreef:Iets zegt me dat Eric significant minder betekenis en gedachte achter zijn uitspraak had liggen dan jij er nu met handen en voeten probeert in te leggen, Piet :)

Ik stel voor dat we dit voorsteldraadje niet verder offtopic trekken.

Eens met die laatste opmerking Matthijs.
En neen hoor, mijn reactie naar Erik was redelijk ludiek van intentie.
Mijn laatste reactie is aan Thijs, die voor Eric antwoord voordat die dat zelf kon doen, en dat is inderdaad minder ludiek.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 26 Dec 2013, 14:37

Welkom!!
0 x

MyStuff
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MyStuff » 26 Dec 2013, 15:02

Bedankt voor alle reacties.

Ik denk dat mijn eerste ervaring met whisky zo'n twee jaar geleden is. Het is dan vlot dat er zo snel al een voorkeur uitgesproken is voor Cask Strength whiskies. Maar aan de andere kant heb je er meestal een kleinere slok voor nodig, is de smaak meestal sterker, en blijft ook langer. En zo geniet ik wat langer van mijn glas.

Hoe een ieder tegen whisky aan kijkt, is natuurlijk heel persoonlijk. Sommigen maken er een complete wetenschap van. Anderen weten elk spoortje smaak een plaats te geven. Ikzelf ben begonnen met een zoektocht naar een vervanger voor mijn eerste whisky en heb die nooit gevonden. Door allerlei whiskies te proeven, ben ik juist de verschillen gaan waarderen. Van al die verschillende whiskies die ik heb geproeft, was geen enkele hetzelfde, en dat maakt elke whisky uniek!

Door al die wetenschap en analyse, vergeten we vaak waarom we whisky drinken. Het moment waarop ik 's-avonds meestal een glas whisky drink, is bij mij de gedachte even blanco. Geen oordeel, geen analyse, geen gedachte waar de whisky vandaan komt, maar eenvoudig genieten van dat moment. Voor velen van jullie staat de whisky centraal. Voor mij staat het moment tussen mij en de whisky centraal. maar dat is uiteraard mijn dromerig moment...
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 26 Dec 2013, 22:24

MyStuff schreef:Door al die wetenschap en analyse, vergeten we vaak waarom we whisky drinken. Het moment waarop ik 's-avonds meestal een glas whisky drink, is bij mij de gedachte even blanco. Geen oordeel, geen analyse, geen gedachte waar de whisky vandaan komt, maar eenvoudig genieten van dat moment. Voor velen van jullie staat de whisky centraal. Voor mij staat het moment tussen mij en de whisky centraal. maar dat is uiteraard mijn dromerig moment...

Mooie gedachte. Ik ga hier behoorlijk in mee.
Ik drink sinds 1,5 jaar whisky en heb inmiddels al aardig wat mooie whisky's mogen nuttigen. Ik absorbeer de informatie die erover te vinden is, maar begrijp niet goed waarom elke whisky volledig ontleed moet worden. Mijn essentie is grotendeels tot een eenvoud te reduceren: is de betreffende whisky op dat specifieke moment lekker of niet (en ja, ik begrijp heel goed dat het antwoord op zo'n vraag uitgebreid kan zijn, maar de behoefte om tot zo'n antwoord te komen is lang niet altijd aanwezig).
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 27 Dec 2013, 13:44

Welkom :hoedaf

leuk weer een uitgebreide kennismaking te lezen met het hoe en waarom.. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Dec 2013, 14:04

Welkom!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

20VTHengelo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor 20VTHengelo » 28 Dec 2013, 16:41

Welkom!
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”