Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Okt 2013, 11:58

Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2013, 12:10

Kay schreef:Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?

Niet zo slecht maar zo had ik dat destijds met deze Signatory Clynelish Vintage 1989, 11yo, 43% vol. De exotische opvoeding (zo heet dat in Wijntermen) "Matured in a South African Sherry butt for 11 years" had deze geen goed gedaan. "South African Sherry" ik wist niet eens dat het bestaat.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Okt 2013, 12:59

Ik heb twee jaar geleden in de Drakensberge heel wat Zuid-Afrikaanse sherry gedronken, dat was heel goed te pruimen ;)

Heb overigens contact opgenomen met de shop (bestofwhisky.nl) en mag hem zelfs geopend nog terugsturen. Toch netjes :goedgedaan
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 04 Okt 2013, 22:42

ik heb van die clynelish nog een fles van het zustervat staan dat voor the ultimate gebotteld is net zoals een mannochmore op south african sherry, vermoed dat die flesjes nog lang dicht zullen blijven
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Nov 2013, 13:58

Kay schreef:Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?

Kunnen verschillende casks zo verschillend zijn? Whiskybase heeft er een aantal en er zitten er ook bij die hoog scoren. Ook whiskyfun heeft een goede review:

Ben Nevis 20 yo 1992/2013 (46%, Signatory, Un-chilfiltered Collection, sherry butt, cask #2308, 751 bottels) 86 punten

Op bestofwhisky.nl staat er ook een maar dat is volgens mij weer een andere die jij had. Vrij lastig dan om er achter te komen welke wel goed is. Ik had deze van The Ultimate geproefd en ik vond hem heel apart. Ik schat dus dat the Signatory soortgelijk smaakt.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2013, 14:43

Mel schreef:Kunnen verschillende casks zo verschillend zijn?

Soms is er geen verschil in te ontdekken maar meestal zijn ze verschillend en regelmatig ook volslagen anders. Ook zal het abv altijd per vat anders zijn.
Dat is dan ook de hoofd-reden dat OB signature of standaard bottelingen altijd uit meerdere vaten worden gecomponeerd, om zodoende een herkenbare constante single malt whisky of blend te maken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 13 Dec 2013, 15:07

PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:

1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.
4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.

5) Islay Storm. Goede rookgeur en smaak, maar nare (gember)smaak in de afdronk.
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2013, 09:54

PunxsutawneyPhil schreef:
PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:

1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.
4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.

5) Islay Storm. Goede rookgeur en smaak, maar nare (gember)smaak in de afdronk.

Oh, dan moet ik die Islay Storm eens proberen... Gember! Hmm!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 17 Dec 2013, 10:13

Ik vond laatst de 'neus' van de Finlaggan Old Reserve erg tegenvallen. De smaak maakte dat wel weer deels goed.
Ik vond hem wel erg veel naar te hard ge-bbq-ed vlees ruiken. De Cask Strength had dat een stuk minder en vond ik
de moeite waard, zeker gezien de prijs.
0 x

tronetti
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tronetti » 04 Feb 2014, 22:00

Talisker Port Ruighe vond ik tegenvallen, ik had voor mezelf al vraagtekens gezet bij Talisker en een finsh op Ruby Port. :Scratch Ik vond de combinatie niet geslaagd, jammer.

Vorige week nog een Black Adder - Black Snake Vat 2 First Venom 56,9% geproefd, een stevige whisky uit het rariteitenkabinet van John Tucek....Veel rook en sherry, zat ergens ook nog wat van chocolade in, maar de sherry was behoorlijk overheersend. Vond'm niet goed in balans, en viel behoorlijk tegen.
Heb zelfs de rest terug in de fles gedaan, en daarna maar een fles uit m'n eigen kabinet gepakt.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 05 Feb 2014, 17:00

Alles van Jura.

En ik heb een keer een 15 jaar oude van Balvenie gedronken die veel te zoet was. Weet niet meer precies welke het was. De Ardmore Traditional Cask die ik daarna dronk smaakte des te beter.
0 x
Afbeelding

tronetti
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tronetti » 31 Mei 2014, 11:35

Gisteren de Säntis Malt 40%, en vervolgens de CS Peated 50% geproefd.
Vond dit ronduit tegenvallen, met name de CS Peated.
In de neus kreeg iets van zoethout mee, en nog iets wat ik niet kon plaatsen. De biersmaak was bij beide behoorlijk aanwezig, en bleef lang hangen (helaas). :( Vies is een groot woord, maar lekker vond ik het zeker niet.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 31 Mei 2014, 12:02

Glenfarclas 15 yo. Maar moet een verkeerde batch zijn. Veel zwavel. Vind Glenfarclas verder namelijk erg lekker (105, 25yo enzo).

Laatst een Springbank 12 yo CS geruild met een Glenrothes 1994.
Die Springbank vond ik weinig aan. Had er veel meer van verwacht na allerlei lofzangen en pos. reviews.
Degene die 'm overgenomen heeft is ook niet echt onder de indruk. Die Glenrothes smaakt veel beter in ieder geval :duimop
0 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 31 Mei 2014, 13:05

Slechts 2 whiskies gehad die echt goor zijn, één een whisky likeur. Drambuie is absoluut niet te zuipen! Ulgh, wat een bagger! Verder is Jack Daniels extreem ranzig, de geur is okay, lekker zoet maar het smaakt naar kinderlijm en mixen doe ik niet aan.

Verder kan ik alle goedkope blends waarderen, prijs/kwaliteit technisch gezien.
0 x

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 05 Jun 2014, 15:30

Als een whisky me niet bevalt heb ik er niet snel een uitgesproken mening over (en vaak als ik het dan op een ander tijdstip weer probeer dan ben ik er toch positiever over - dat had ik bij Glenlivet bijvoorbeeld). Nu zijn er echter twee uitzonderingen:

Ronduit vies:

Afbeelding

Is een fles uit begin jaren 80. Zit totaal geen smaak aan, proef bijna alleen maar alcohol. Twijfel eerlijk gezegd of het überhaupt nog wel geschikt voor consumptie is, maar ben er nog niet ziek van geworden. Met een flinke dosis cola wel te doen, maar puur? :vies

Flink tegenvallen:

The Singleton of Dufftown. Ooit eens een sample-flesje van gehad, maar de notensmaak beviel me totaal niet.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”