Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen
Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen
Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?
0 x
Kay schreef:Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?
Niet zo slecht maar zo had ik dat destijds met deze Signatory Clynelish Vintage 1989, 11yo, 43% vol. De exotische opvoeding (zo heet dat in Wijntermen) "Matured in a South African Sherry butt for 11 years" had deze geen goed gedaan. "South African Sherry" ik wist niet eens dat het bestaat.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik heb twee jaar geleden in de Drakensberge heel wat Zuid-Afrikaanse sherry gedronken, dat was heel goed te pruimen 
Heb overigens contact opgenomen met de shop (bestofwhisky.nl) en mag hem zelfs geopend nog terugsturen. Toch netjes
Heb overigens contact opgenomen met de shop (bestofwhisky.nl) en mag hem zelfs geopend nog terugsturen. Toch netjes

0 x
-
liefmans
- Senior

ik heb van die clynelish nog een fles van het zustervat staan dat voor the ultimate gebotteld is net zoals een mannochmore op south african sherry, vermoed dat die flesjes nog lang dicht zullen blijven
0 x
Kay schreef:Gisteren een 20 jaar oude Ben Nevis van Signatory opengemaakt. Raar spul, helemaal niet mijn ding. Iemand die nog een bijna volle fles heeft staan die hem niet bevalt en die wil ruilen?
Kunnen verschillende casks zo verschillend zijn? Whiskybase heeft er een aantal en er zitten er ook bij die hoog scoren. Ook whiskyfun heeft een goede review:
Ben Nevis 20 yo 1992/2013 (46%, Signatory, Un-chilfiltered Collection, sherry butt, cask #2308, 751 bottels) 86 punten
Op bestofwhisky.nl staat er ook een maar dat is volgens mij weer een andere die jij had. Vrij lastig dan om er achter te komen welke wel goed is. Ik had deze van The Ultimate geproefd en ik vond hem heel apart. Ik schat dus dat the Signatory soortgelijk smaakt.
0 x
Mel schreef:Kunnen verschillende casks zo verschillend zijn?
Soms is er geen verschil in te ontdekken maar meestal zijn ze verschillend en regelmatig ook volslagen anders. Ook zal het abv altijd per vat anders zijn.
Dat is dan ook de hoofd-reden dat OB signature of standaard bottelingen altijd uit meerdere vaten worden gecomponeerd, om zodoende een herkenbare constante single malt whisky of blend te maken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- PunxsutawneyPhil
- Senior

PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:
1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.
4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.
5) Islay Storm. Goede rookgeur en smaak, maar nare (gember)smaak in de afdronk.
0 x
PunxsutawneyPhil schreef:PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:
1) JohnnyWalker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.
4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.
5) Islay Storm. Goede rookgeur en smaak, maar nare (gember)smaak in de afdronk.
Oh, dan moet ik die Islay Storm eens proberen... Gember! Hmm!
0 x
Ik vond laatst de 'neus' van de Finlaggan Old Reserve erg tegenvallen. De smaak maakte dat wel weer deels goed.
Ik vond hem wel erg veel naar te hard ge-bbq-ed vlees ruiken. De Cask Strength had dat een stuk minder en vond ik
de moeite waard, zeker gezien de prijs.
Ik vond hem wel erg veel naar te hard ge-bbq-ed vlees ruiken. De Cask Strength had dat een stuk minder en vond ik
de moeite waard, zeker gezien de prijs.
0 x
Talisker Port Ruighe vond ik tegenvallen, ik had voor mezelf al vraagtekens gezet bij Talisker en een finsh op Ruby Port.
Ik vond de combinatie niet geslaagd, jammer.
Vorige week nog een Black Adder - Black Snake Vat 2 First Venom 56,9% geproefd, een stevige whisky uit het rariteitenkabinet van John Tucek....Veel rook en sherry, zat ergens ook nog wat van chocolade in, maar de sherry was behoorlijk overheersend. Vond'm niet goed in balans, en viel behoorlijk tegen.
Heb zelfs de rest terug in de fles gedaan, en daarna maar een fles uit m'n eigen kabinet gepakt.
Ik vond de combinatie niet geslaagd, jammer.Vorige week nog een Black Adder - Black Snake Vat 2 First Venom 56,9% geproefd, een stevige whisky uit het rariteitenkabinet van John Tucek....Veel rook en sherry, zat ergens ook nog wat van chocolade in, maar de sherry was behoorlijk overheersend. Vond'm niet goed in balans, en viel behoorlijk tegen.
Heb zelfs de rest terug in de fles gedaan, en daarna maar een fles uit m'n eigen kabinet gepakt.
0 x
Alles van Jura.
En ik heb een keer een 15 jaar oude van Balvenie gedronken die veel te zoet was. Weet niet meer precies welke het was. De Ardmore Traditional Cask die ik daarna dronk smaakte des te beter.
En ik heb een keer een 15 jaar oude van Balvenie gedronken die veel te zoet was. Weet niet meer precies welke het was. De Ardmore Traditional Cask die ik daarna dronk smaakte des te beter.
0 x
Gisteren de Säntis Malt 40%, en vervolgens de CS Peated 50% geproefd.
Vond dit ronduit tegenvallen, met name de CS Peated.
In de neus kreeg iets van zoethout mee, en nog iets wat ik niet kon plaatsen. De biersmaak was bij beide behoorlijk aanwezig, en bleef lang hangen (helaas).
Vies is een groot woord, maar lekker vond ik het zeker niet.
Vond dit ronduit tegenvallen, met name de CS Peated.
In de neus kreeg iets van zoethout mee, en nog iets wat ik niet kon plaatsen. De biersmaak was bij beide behoorlijk aanwezig, en bleef lang hangen (helaas).
0 x
Glenfarclas 15 yo. Maar moet een verkeerde batch zijn. Veel zwavel. Vind Glenfarclas verder namelijk erg lekker (105, 25yo enzo).
Laatst een Springbank 12 yo CS geruild met een Glenrothes 1994.
Die Springbank vond ik weinig aan. Had er veel meer van verwacht na allerlei lofzangen en pos. reviews.
Degene die 'm overgenomen heeft is ook niet echt onder de indruk. Die Glenrothes smaakt veel beter in ieder geval
Laatst een Springbank 12 yo CS geruild met een Glenrothes 1994.
Die Springbank vond ik weinig aan. Had er veel meer van verwacht na allerlei lofzangen en pos. reviews.
Degene die 'm overgenomen heeft is ook niet echt onder de indruk. Die Glenrothes smaakt veel beter in ieder geval
0 x
- WhiskyLiam
- Senior

Slechts 2 whiskies gehad die echt goor zijn, één een whisky likeur. Drambuie is absoluut niet te zuipen! Ulgh, wat een bagger! Verder is Jack Daniels extreem ranzig, de geur is okay, lekker zoet maar het smaakt naar kinderlijm en mixen doe ik niet aan.
Verder kan ik alle goedkope blends waarderen, prijs/kwaliteit technisch gezien.
Verder kan ik alle goedkope blends waarderen, prijs/kwaliteit technisch gezien.
0 x
Als een whisky me niet bevalt heb ik er niet snel een uitgesproken mening over (en vaak als ik het dan op een ander tijdstip weer probeer dan ben ik er toch positiever over - dat had ik bij Glenlivet bijvoorbeeld). Nu zijn er echter twee uitzonderingen:
Ronduit vies:

Is een fles uit begin jaren 80. Zit totaal geen smaak aan, proef bijna alleen maar alcohol. Twijfel eerlijk gezegd of het überhaupt nog wel geschikt voor consumptie is, maar ben er nog niet ziek van geworden. Met een flinke dosis cola wel te doen, maar puur?
Flink tegenvallen:
The Singleton of Dufftown. Ooit eens een sample-flesje van gehad, maar de notensmaak beviel me totaal niet.
Ronduit vies:

Is een fles uit begin jaren 80. Zit totaal geen smaak aan, proef bijna alleen maar alcohol. Twijfel eerlijk gezegd of het überhaupt nog wel geschikt voor consumptie is, maar ben er nog niet ziek van geworden. Met een flinke dosis cola wel te doen, maar puur?
Flink tegenvallen:
The Singleton of Dufftown. Ooit eens een sample-flesje van gehad, maar de notensmaak beviel me totaal niet.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”