Gerelateerd onderwerp in "Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen":
- Whisky aanlengen met water ?
1 - Een vatsterkte malt wat aanlengen om het abv te verminderen pakt vaak positief uit (zeker boven 55%)
2 - Enklele druppeltjes water toevoegen maakt vaak veel (nieuwe) aroma's vrij (zoek in bovenstaande rubriek maar eens op "roos" of "rozentuin" ) !
Uit Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4 (15 okt)
Piet schreef:andre8x8 schreef:Waarschijnlijk een rare vraag, maar wat voor water gebruiken jullie? En dan bedoel ik niet met of zonder bubbeltjes.
Mag bijvoorbeeld kraanwater ook, of is dat een doodszonde?
Ik heb wel Highland Spring gebruikt, te koop bij elke goede slijter, maar dat is al heel lang geleden. Ik gebruik al jaren kraanwater (nu uit Lelystad).
Maar het moet wel heel neutraal kraanwater zijn, absoluut zonder waarneembare geur of smaak in elk geval.
Ik heb eens in Alphen gewoond, en heb dat ook in Rotterdam en Dordrecht wel ervaren, dat je chloor ruikt en/of proeft in het kraanwater. In Alphen was het zelfs troebel van de kalk. Als je daar een nat drinkglas op een zwart oppervalk zette dan had je de volgende dag echt een witte kalk cirkel. Dus als dat bij jouw water zo is koop dan "bron water".
B.v. het "Natuurlijk mineraalwater" van AH kost nog geen 40 cent per 1,5L en voldoet prima.
Maar als je het eens op chique wilt spelen om indruk te maken, trek een Highland Spring open![]()
Ref: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur.