Even voorstellen, Paul

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Mountainous
Actief lid
Actief lid

Even voorstellen, Paul

Ongelezen berichtdoor Mountainous » 17 Apr 2013, 12:09

Hallo mensen!

Ik snuffel al enige tijd en met veel plezier als gast rond op jullie forum. Time to join the club!

Mijn naam is Paul van den Berg, een niet meer zo jonge god van 43. :? Ik ben vader van 3 superleuke kids en heb zo'n 2 jaar geleden mijn nieuwe liefde achtervolgd tot in Waalwijk, waar ik sinds 1,5 jaar met veel plezier woon. Naast muziekverslaafd (vooral pop, rock en metal, maar ook klassiek...) ben ik nu zo'n 15 jaar verslingerd aan Schotse single malts. Mijn voorkeur gaat uit naar Islay, Islands en Highlands. De inmiddels verworven geuzenamen jodiumslikker, pleisterplakker en turfsnuiver neem ik daarbij graag voor lief. Mijn favoriete distilleerderijen zijn - in willekeurige volgorde - Laphroaig (hulde aan de Triple Wood), Caol Ila, Lagavulin, Scapa, Highland Park, Oban en Glenmoragnie (hun Quinta Ruban is echt superlekker). Op dit moment vul ik mijn dram het vaakst met een Smokehead van 18 jaar, maar dat is echt afhankelijk van mijn stemming :D

Er is nog een reden waarom ik graag tot jullie clubje van gelukzalige uitverkorenen zou willen toetreden. Als soort van vervroegde midlifecrisis heb ik besloten mijn droom achterna te gaan. Zo ben ik op dit moment druk bezig met het schrijven van een uitgebreid ondernemingsplan. Ik wil graag onderzoeken of op ik termijn mijn vertrouwde veiligheidsvak kan verruilen voor het onzekere, maar opwindende en uitdagende eigenaarschap van een nieuw op te starten distilleerderij. Ik ga daarbij niet over een nacht ijs en verwacht nog zeker een half jaar met het nodige uitzoekwerk bezig te zijn. Of mijn droom ooit werkelijk wordt of niet, de voorpret is echt super en neemt niemand mij meer af :D

Tot zover mijn eerste voorzichtige schreden op dit forum. Hoop veel van jullie te spreken! Enne.... als ik eens een onnozele of onverwachte vraag stel.... jullie kennen nu de achterliggende gedachte ;)

Hierbij gelijk maar een eerste...
Zijn er onder jullie ook maniakale gekken als ik die met soortgelijke plannen rondlopen of deze al gedeeltelijk tot uitvoering hebben gebracht? Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Groet,
Paul
0 x
Minder dan 40 vol % alcohol? Dan is het vast en zeker limonade ...

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Even voorstellen, Paul

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 17 Apr 2013, 12:19

Welkom Paul!

Wat een te gekke droom :duimop
Ik ben heel benieuwd of het haalbaar is, want makkelijk zal het niet zijn vermoed ik. Althans, dat zeg ik zonder voorkennis hoor, meer vanuit mijn gevoel. Maar het lijkt me echt te gek om het allemaal uit te zoeken en om daadwerkelijk een eigen distilleerderij te starten. Ik ben echt benieuwd of het je gaat lukken!

Zelf heb ik nog geen wilde plannen op dat gebied. Er zijn hier wel mensen (geweest?) die experimenteren met zelf whisky maken geloof ik, maar jouw verhaal heb ik nog niet eerder gehoord. Véél succes en plezier in ieder geval, zowel met het najagen van je droom als hier op 't forum :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Apr 2013, 12:20

Welkom Paul! :duimop

Een hele uitdaging heb je jezelf gesteld... Ik hoor graag hoe het je vergaat!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 17 Apr 2013, 12:21

Hoi Paul,

Welkom.

Dat zijn mooie plannen waar je mee bezig bent, zelf heb ik ook wel eens dromen om zoiets te doen.
Denk dat het een moeilijke markt is en dat je een lange adem moet hebben om zoiets succesvol op te zetten.

Mocht je in een verdere fase terecht komen, en zoeken naar middelen om het één en ander daadwerkelijk te realiseren.
Kan ik wel eens kijken of er in mijn zakelijke netwerk belangstelling is om zoiets te (gedeeltelijk) financieren of misschien wel te participeren. Maar dan moet je natuurlijk wel een super mooi ondernemingsplan, financieringsplan, enz. hebben. Bij de banken is momenteel niet veel mogelijk.

Mvg, Edwin
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2013, 12:23

Welkom Paul, op wat nu ook jouw forum is !

Waalwijk ! Daar heb ik honderd jaar geleden nog eens mijn eerste huis gekocht !
Dat is nog al wat een eigen distilleerderij !
Er zijn op het forum wel wat mensen die op kleine schaal stoken. Ik ben niet verder gekomen dan bier brouwen al heel lang geleden (met een pakket destijds uit Engeland meegenomen).

Houd ons in elk geval op de hoogte! En inderdaad, je zou hier ook zo maar goede ideeën en tips op kunnen doen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Mountainous
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mountainous » 17 Apr 2013, 12:34

Dank voor het warme welkom tot dusver :goedgedaan

@ Edwin: Je slaat de spijker op zijn kop! Ik maak te zijner tijd graag gebruik van je aanbod ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2013, 12:37

Mountainous schreef:@ Edwin: Je slaat de spijker op zijn kop! Ik maak te zijner tijd graag gebruik van je aanbod ;)

Crowdfunding = Whisky aficionado-funding 8-)
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 17 Apr 2013, 13:09

Welkom en succes met je plan. Hou ons op de hoogte!
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 17 Apr 2013, 13:41

Welkom Paul! Misschien moet je inderdaad op zoek gaan naar crowdfunding :) Mijn zege heb je!

Stiekem droom ik er ook wel eens over. Het lijkt me te gek om een peated whisky te maken met lokaal verworven turf. Ik kom zelf uit een van oorsprong turfrijke omgeving (NijkerkerVEEN ;)) dus dat lijkt mij altijd een prachtig "selling point". Maar bij mij blijft het voorlopig bij dromen. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij er echt werk van maakt! :duimop
0 x
BAM! - ook op Facebook

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 17 Apr 2013, 15:04

Welkom :hoedaf

Leuk plan! In Nederland zijn er toch een aantal distileerderijen zoals Millstone en Frysk Hynder, als zij het kunnen...waarom niet!

Als je zover bent hou ik me aanbevolen om er te werken oid, iig een kijkje te komen nemen :bigsmile

@Willem
Wat denk je van Drentse Turf? Verschillende peated whiskies op basis van diverse soorten turf, past dat in jouw distileerderij of moet ik dan mijn eigen beginnen?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2013, 16:49

Zoals ik al aangaf in PB wellicht is dit ook een bruikbare formule:

Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 17 Apr 2013, 21:54

Een dappere gedachte...
Afgelopen zaterdag was ikmbijnhet bierfestival Groningen, een tijdje zitten praten met leden van het biergilde. 3 of 4 van hun amateurbrouwsels geproefd. Super! De winnaar van de amateurwedstrijd wordt bier van de maand augustus. Dan heb je airplay. Maar zelfs superbier, met 6 weken rijping, is nog geen garantie voor succes.
Maar hoe doe je dat bij whisky? hoe breng je dat aan de man?
Ik zit overigens ook wel eens te denken aan zelf bier maken - of whisky. Maar eigenlijk heb ik geen tijd voor nog een hobby :D
Ben benieuwd hoe het verder gaat met je plannen.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Apr 2013, 08:21

Welkom!
Mountainous schreef:Laphroaig (hulde aan de Triple Wood) (...) Glenmoragnie (hun Quinta Ruban is echt superlekker)

Laphroaig en Glenmorangie zijn zeker toppers - imho - maar je noemt net 2 expressies die ikzelf wat minder vind. Gelukkig verschillen smaken 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Mountainous
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mountainous » 18 Apr 2013, 09:42

@ JayDie:

Gelukkig maar, anders zou t wel heel erg saai worden... :-D
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Apr 2013, 13:06

In het kader van "ken je vijand".. of uh concullega's, mocht je deze nog niet kennen Paul: Texelse whisky van De Bonte Belevenis, zoekt ook nog deelnemers.
Kreeg de laatste tijd veel media-aandacht ook op radio en TV.
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”