In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de zesde in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 52 en 53 van nr. 4/2012.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.
Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
(... zie het originele artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten voor en tegen...)
Multinationals kopen laatste onafhankelijke Schotse distilleerderijen - Bruichladdich naar Rémy Cointreau.
Clobnair Ceann, PRO: [i] .... "Weer een kleintje dat het loodje moet leggen voor het grote geld". En die reactie is best begrijpelijk. Heel wat doorwinterde whiskyliefhebbers leven nog steeds met het romantische whisky-idee van kleine distilleerderijen waar de gouden nectar op de meest ambachtelijke wijze wordt geproduceerd; enkel en alleen omwille van de liefde voor het vak, en niet uit puur winstbejag.
De romanticus in mij vindt het ook best jammer ..... Maar we vergeten daarbij maar al te gemakkelijk dat er voor Bruichladdich, maar ook voor ons - de whiskydrinkers - ook heel wat voordelen aan deze zakelijke transactie zijn verbonden ....
Klaas Verzeilberg, CONTRA:[i] .... Glenfarclas, Glenfiddich, Balvenie, Springbank, Glengyle, Edradour, Benromach, BenRiach, Glendronach, Arran en Kilchoman. Het zijn de elf laatst overgebleven distilleerderijen die (nog) niet in handen gevallen zijn van multinationals zoals Diageo, LVMH, Rémy Cointreau, Whyte & MacKay enzovoort. Dit zijn de elf laatsten die zelf nog alle beslissingsrechten hebben over wat ze ja of nee gaan doen, over hoe ze zaken gaan aanpakken en over hoe ze whisky gaan maken.... Ik hoor 't Jim McEwan nog zeggen op een tasting van hem die ik ooit bijwoonde kort nadat zij Bruichladdich verworven hadden: "We are independent, and will remain independent" ...tot... er iemand vor de deur staat met een cheque van 58 miljoen pond (u leest 't goed, €74.000.000).
.... Als ik zie hoe bij overnames door multinationals sommige kippen met gouden eieren geslacht werden, dan vrees ik ook een beetje voor verregaande standaardisatie bij Bruichladdich. ... ze gaan nu misschien ook beginnen met meer aandacht te besteden aan wat rond de fles zit dan wat erin zit. ... maar toch, het begrip winstmaximalisatie betekent bij al die gasten krek 't zelfde.
Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.
Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.