totalatool schreef:Soundwave schreef:Wat mij trouwens wel opvalt bij de verschillende schalen die hier op lijken dat ik zo ontzettend vaak dingen tussen de 80 en 90 zie en soms iets wat de 92 aantikt, maar nog nooit eens een echte kenner iets gewoon vol overtuiging boven de 95 zien geven. Zo van "dit is het lekkerste ooit!"
Wie bedoel jij met "echte kenner"? Ik zie toch wel degelijk diverse bloggers en bijvoorbeeld Jim Murray geregeld scores van ruim in de 90 geven. Zie zie ik de afgelopen week scores in de 90 op zowel whiskyfun.com (diverse Lagavulins) als onversneden.com (Glenburgie, Clynelish en Longmorn) en heeft Ralfy een paar dagen geleden een Karuizawa in de 90 gescoord.
Ik bedoelde "echte kenner" tussen haakjes. Bv de maltmaniacs en anderen die dezelfde scoremethode gebruiken. Dezelfde mensen die vaak ook kritiek hebben op scores van JM. Ja ik zie een Ralfy of Serge ook wel eens een lage 90'er scoren, maar nooit iets wat bijna een 10 is. Alsof men dat niet durft. Dat bespeur ik ook een beetje in de reactie van Piet die dan zegt "En wat dan als je bv de 10 meest exclusieve en lekkerste whiskies op aarde voor je neus hebt en die niet meer hoger dan een 10 kunt scoren?" Dat begrijp ik dus niet zo goed. Dan zou bij studieopdrachten of voor jurysporten een perfecte score ook niet mogelijk moeten zijn. Want stel je hebt een student al eens met een 10 beloond voor het meest uitzonderlijke paper ooit, wat doe je dan als er een nog genialer wonderkind op je pad komt? uhhhhh dat zou betekenen dat cijfers dus een relatieve rangorde weerspiegelen ipv een losse beoordeling. Alsof er niet meerdere (bijna)perfecte whiskies kunnen bestaan.
@Piet verplaats maar alvast hoor

.