Wie heeft een idee? Ik denk zelf aan iets als:
- Highland Park 18 (€51)
- Lagavulin 16 (€37)
- een Highlander/Speysider, misschien cask strength?
Wie denkt mee? Budget zeg zo'n €120-150, omdat een Blue Label €120 kost bij Drankdozijn.

semtex schreef:Highland Park 18 yo
AnCnoc 15 yo
Amrut NAS.
Of nog:
Balvenie 12 Double Wood
Aberlour 10 yo
Ardmore NAS voor de peatlovers

totalatool schreef:Nou heb ik net op de bestelknop gedrukt bij Drankdozijn, met exact 12 flessen in het mandje. Als je daar overheen gaat, maar niet de 24 flessen haalt, dan zit je weer aan €5,95 verzendkosten vast. Ik heb daarom de keuze voor m'n collega nog even een dagje uitgesteld en daarmee is deze discussie nog even open.
Ik zat als derde fles inderdaad bijvoorbeeld te denken aan een Auchentoshan Valinch. Wat ik echter vooral wil doen is inderdaad wat jij zegt: een fruitige, een sherried en een peaty whisky. De HP 18 valt dan een beetje buiten wal en schip, want is van alles wat. En dat maakt hem juist weer zo goed...

Yapi schreef:edit: ow ja, inderdaad, peat/sherry/fruit is super om beginners op verschillen te wijzen, wat ook leuk is is een 43%, een 50% en een 57% of zo, en het spel met water
totalatool schreef:Yapi schreef:edit: ow ja, inderdaad, peat/sherry/fruit is super om beginners op verschillen te wijzen, wat ook leuk is is een 43%, een 50% en een 57% of zo, en het spel met water
Het zijn Johnnie Walker Black drinkers he.
Ik vraag me af of die zin hebben in pielen met druppels water enzo. Nee, ik denk dat die gewoon lekker een 40-48% whisky willen drinken zonder water, of mogelijk zelfs met ijs. Dat wil echter niet zeggen dat je ze niet een kleine ontdekkingsreis kunt laten maken...

Yapi schreef:Dan zou mijn definitieve keuze (Johnnie walker in gedachte) zijn:
Highland Park 18yo (en dit als enige 'peat', ook al is ie voor ons niet zwaar peated)
Auchentoshan Valinch (nu aan het drinken, en heel goeie balans, vanille, beetje koffie verkeerd, karamel, melkchocolade, doet me wat denken aan de JW green label)
Glendronach Revival 15yo (heel zacht, zoet, vol maar niet te moeilijk, met wel heel belangrijk mooie aanwezigheid al van het hout...)
Leuke oefening

totalatool schreef:Overweging is in ieder geval ook dat ik cask strength toch maar wil vermijden voor de ongeïnitieerden.

WhiteMonkey schreef:Misschien iets te simplistisch gedacht maar je kunt de collega niet een keer uitnodigen om wat lekkers te proeven zodat je ongeveer weet wat wel en niet goed valt. ... En kun je horen of hij de JW Blue wil voorzetten vanwege de smaak of het geld
Een proefsessie met hem gaat dan ook niets opleveren, hij koopt de whisky puur voor gasten.Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten